آفتابنیوز : آفتاب _ وزیر نفت از افزایش سهمیه بنزین خودروهای شخصی در فاز دوم طرح سهمیهبندی به 120 لیتر در ماه خبر داد.
غلامحسین نوذری در حاشیه همایش بینالمللی تحولات ژئوپلوتیك انرژی ونقش گاز طبیعی در جمع خبرنگاران اعلام كرد: با بررسی مجموعه اطلاعاتی كه از سامانه سهمیهبندی بنزین دریافت شده است، شواهد نشان میدهد كه باید مقداری سهمیه خودروهای شخصی افزایش پیدا كند و در حال حاضر تلاش میكنیم كه بتوانیم سهمیه بنزین خودروها را به 120 لیتر در ماه افزایش دهیم.
وی با اشاره به جلسات متعددی كه در ستاد تبصره 13 در خصوص بنزین برگزار شده است افزود: از همان ابتدا كه بحث سهمیهبندی بنزین مطرح شد، قرار بر این بود كه با بررسی اطلاعات، نقاط ضعف و قوت تشخیص داده شود تا نقاط ضعف پروژه به حداقل برسد و در حال حاضر با مجموعه اطلاعاتی كه از سامانه گرفته شده به این نتیجه رسیدهایم كه سهمیه بنزین خودروهای شخصی باید مقداری افزایش پیدا كند. این در حالی است كه برخی نارضایتیها از شرایط موجود برای عرضه بنزین به قیمت آزاد در حواشی جایگاههای فروش بنزین به دلیل اضافه بودن سهمیه خودروهای عمومی بوده است.
وزیر نفت با بیان این كه این احتمال وجود دارد كه در سهمیه بنزین خودروهای دوگانهسوز تجدید نظر صورت گیرد گفت: در حال حاضر این خودروها چون از گاز استفاده میكنند و بخشی از بنزین سهمیهبندی خود را به بازار آزاد عرضه میكنند، موجب برخی نارضایتیها شده و در حال تلاش برای رفع این مشكل هستیم. البته هنوز به عدد مشخصی برای كاهش سهمیه این خودروها نرسیدهایم و تلاش میكنیم كه با كاهش سهمیه خودروهای عمومی تعادلی در عرضه و تقاضای بنزین ایجاد شود.
وی با بیان این كه برای افزایش سهمیه خودروهای شخصی بودجه اضافهای برای واردات بنزین اختصاص نخواهد یافت، ادامه داد: به جای افزایش واردات بنزین باید به گونهای از بنزینی كه در حال حاضر اضافه در بازار توزیع میشود، استفاده كرد و باید در سهمیه بنزین وسایل عمومی تعادل ایجاد كرد؛ به نحوی كه با افزایش سهمیه خودروهای شخصی، چارچوب سهمیهبندی بنزین حفظ شود.
نوذری همچینن تاكید كرد: برنامه ما به گونهای است كه متوسط مصرف بنزین را در حدود 60 میلیون لیتر فعلی حفظ كنیم و با افزایش سهمیهای كه به خودروهای شخصی میدهیم، افزایشی در واردات نداشته باشیم؛ به گونهای كه در حال حاضر دو سوم از بنزین سهمیهبندی شده در اختیار وسایل نقلیه عمومی است و تنها یك سوم در اختیار عموم قرار میگیرد.
نوذری افزود: در خصوص سهمیه بنزین خودروهای دولتی و بخش عمومی تلاش ما برای حركت به سمت سوخت CNG است و خودروهایی كه در حال سامان دادن به خدمات عمومی هستند باید به سمت سوخت دوم حركت كنند. در این میان بحث قیمت آزاد هنوز مطرح نشده و برنامه ما این است كه با ایجاد تعادل در سهمیه اختصاص یافته به خودروها چارچوب سهمیهبندی را حفظ كنیم.
او در بخش دیگری از اظهاراتش از احتمال امضای قرارداد نهایی میدان یادآوران در 24 ساعت آینده خبر داد و افزود: مذاكرات در خصوص این قرارداد در حال انجام است و احتمال دارد عصر امروز یا امشب از خبرنگاران برای مراسم امضای قرارداد با شركت ساینوپك در خصوص میدان یادآوران دعوت كنیم.
وزیر نفت همچنین در خصوص آخرین وضعیت خط لوله صلح تاكید كرد: خط لوله صلح پروژه بزرگی است كه بخشهای مختلفی دارد و در این میان هر بخشی كه نهایی شود، برای افكار عمومی اعلام میشود. هنوز برخی نكات فنی در خصوص تحویل گاز، مشخصات آن و میزان حداقل و حداكثر گاز مورد مذاكره قرارداد و تاریخ امضای آن به توافق نهایی بستگی دارد و شواهدی در دست داریم كه نشان میدهد هند همچنان تمایل دارد در پروژه حاضر باشد كه ما از حضور هند در خط لوله صلح استقبال میكنیم.
نوذری در پاسخ به سوالی در مورد نقش محدودیتهای اقتصادی بینالمللی در صنعت نفت و گاز ایران گفت: با صراحت اعلام میكنم تا امروز تحریمها هیچ تاثیری بر صنعت نفت و گاز ما نداشته و در چنین شرایطی بوده است كه توانستهایم تولید خود را از چهار میلیون به چهار میلیون و 150 هزار بشكه برسانیم و ظرفیت تولید ما نیز در سطح 4 میلیون و 300 هزار بشكه است. در خصوص پروژههای توسعه نیز در حال انتخاب بهترین شركتها هستیم كه در این راستا توتال نیز اعلام كرده كه قصد دارد در پارس جنوبی همكاریها را ادامه دهد.
وی افزود: اگر این شركت استراتژی ما را برای اجرای پروژه بپذیرد، هزینههای اجرا بسیار كمتر خواهد شد، چراكه توتال كل پروژه را به صورت یك پكیج بزرگ تعریف كرده كه در این پروژه امكان رقابت میان شركتهای متوسط از دست رفته است، ولی به طور مثال ما با استراتژی كه در ایران LNG به كار بردیم، هزینههای پروژه در حدود 50 تا 60 درصد كمتر از برآوردهای شركت توتال خواهد بود.
نوذری همچنین در خصوص واكنش احتمالی ایران در صورت اقدام غرب برای صدور قطعنامه سوم علیه كشورمان گفت: به هیچ وجه دلیلی برای صدور قطعنامه دیگری علیه ایران وجود ندارد و در شرایط كنونی حتی قطعنامه اول و دوم هم از سوی افكار عمومی غرب زیر سوال رفته و به نظر ما این قطعنامهها نیز باید پس گرفته شود.
مدیرعامل شركت ملی نفت در خصوص آخرین وضعیت قرارداد كرسنت با امارات با بیان این كه در سفر اخیر به ابوظبی هیچ مذاكرهای در خصوص پروژه كرسنت انجام نشده است، تاكید كرد: بحث اصلی ما با اماراتیها در خصوص قیمت است و این موضوع كه گفته میشود ایران و امارات در خصوص قیمت پروژه مشكلی ندارند، صحت ندارد.
وی ادامه داد: قیمت در حال مذاكره به صورت فرمول است و نمیتوان عدد خاصی را برای آن در حال حاضر مطرح كرد. اگر شركت كرسنت در اجرای پروژه و توافق در خصوص قیمت، تاخیر به خرج دهد خط گاز ما از میدان سلمان به عسلویه انجام شده و در صورت این اتفاق گاز دیگر در اختیار كرسنت قرار نخواهد گرفت.
نوذری در خصوص این كه در حال حاضر چند درصد درآمد نفتی ایران به دلار است؟ تاكید كرد: در شرایط فعلی عمده فروش نفت ما به ارزهای غیر از دلار است. ما بلافاصله هر فروشی را كه انجام میدهیم ارزهای موجود را به ارزهای غیر از دلار تبدیل میكنیم تا به این روش به مقابله با كاهش ارزش دلار در بازار و جلوگیری از تاثیرات منفی این موضوع بپردازیم.