کد خبر: ۶۸۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲

دولت از مجلس چک سفید امضا می‌خواهد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر دولت دیگاه کارشناسانه‌ای به درآمدهای ارزی نداشته باشد این درآمدها تنها به عاملی برای ضعف، سستی، رانت‌خواری و از بین بردن تولید در کشور تبدیل خواهد شد. با توجه به چالش میان آمریکا و ایران و بحث تحریم‌ها و باوجود برداشت‌های مکرر دولت و کسری 7 میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی دولت همچنان به دنبال راحترین منبع درآمد یعنی نفت است. این در حالی است که دولت نسبت به درآمدهای مالیاتی خود کاملا بی تفاوت است و فرارهای مالیاتی و «کم اظهاری» همچنان خوان گسترده‌ای دارد.

دکتر بیژن شهبازخانی، عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: سال گذشته از سوی دیوان محاسبات مجلس که وظیفه نظارتی بر عهده دارد ثابت شد که با بی‌تفاوتی وزارت اقتصاد و دارایی 800 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتیم.

وی افزود: دولت با جلوگیری از فرار مالیاتی، کم اظهاری و قاچاق کالا می‌تواند به اندازه‌ای درآمد داشته باشد که دیگر نیازی به دست در حساب ذخیره ارزی بردن نباشد. 

عضو کمیسیون بهداشت درباره تاکید دولت بر متمم نبودن لایحه 1.2 میلیارد دلاری كه روز چارشنبه دو فوریت آن از سوی مجلس رد شد گفت: لایحه 1.2 میلیارد دلاری که دیروز به مجلس ارائه شد متمم بودجه 86 بود. در شرایطی که بودجه سال قبل به قانون تبدیل شده است هر لایحه‌ای برای برداشت از حساب ذخیره ارزی به مجلس آورده شود جز متمم بودجه، چیز دیگری نمی‌تواند باشد.

شهبازخانی در پاسخ به این سوال که چرا دولت بر متمم نبودن این لایحه پافشاری می‌کند؟ از سیل لوایح متمم دولت در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: متمم‌های دیگری در راه است که تمام آنها دلایل عوام پسندی را نیز در پی خواهد داشت. از این رو دولت با تاکید بر اینکه لایحه 1.2 میلیاردی برداشت از حساب ذخیره ارزی متمم نیست می‌خواهد سقف متمم‌های خود را در سال 86 پائین‌تر از حد واقعی نشان دهد.

وی با بیان اینکه براساس شندیده‌ها لایحه متمم 1.5 میلیارد دلاری دولت برای تامین کسری بنزین نیز در راه مجلس است گفت: در حالی که ضرر برداشت‌های مکرر از حساب ذخیره ارزی به خصوص در شرایط خاص امروز کملا مشخص است دولت بازهم به فکر راه جایگزین برداشت از حساب ذخیره ارزی در جهت پوشش هزینه‌های خود نیست.

شهبازخانی در واکنش به سخنان قاسم حسینی، معاون پارلمانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهورمبنی بر اینکه لایحه 1.2 میلیارد با هدف واردات و پرداخت یارانه به برخی كالاهای اساسی مانند مواد غذایی، محصولات كشاورزی و دارو ارائه شده است گفت: واردات چه ارتباطی به دولت دارد! مگر اصل 44 بر کاهش تصدی‌گری دولت تاکید ندارد. آیا قرار است دولت بزرگتر شود. واردات محصولات كشاورزی در اصل 44 وظیفه دولت نیست پس چرا برای آن متمم می‌آید؟ اكنون به اندازه نیاز چند سال شكر وارد كرده‌ایم؛ آیا دولت با برنج هم چنین كاری می‌کند؛ یا به دنبال واردات نخود ولوبیایی است که وزیر بازرگانی از خودکفایی در تولید آن خبر می‌دهد؟ 

این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر حساب ذخیره ارزی 7 میلیارد دلار كسری بودجه دارد؛ موجودی دقیق این حساب را چه كسی در مجلس می‌داند كه مدام از سقف آن برداشت می‌شود؟ موجودی این حساب كه سری نیست.

وی همچنین در خصوص این استدلال دولت که برداشت 1.2 میلیارد دلار از حساب ذخیر ارزی به ریال تبدیل نشده بنابراین رشد نقدینگی در پی نخواهد داشت خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل برخی مصلحت اندیشی‌های مجلس، اکنون دیگر دولت به خود زحمت نمی‌دهد تا دلایل واقعی برداشت از حساب ذخیره ارزی را بیان کند. دولت توقع دارد مجلس برای او چک سفید امضا کند تا او با تصمیم در شورای منحله اقتصاد خود به میزان نامحدود هر چه خواست واردات داشته باشد. دولت باید در کنار لوایح متمم خود در جداولی برای مجلس دلایل درخواست برداشت خود را به طور دقیق مشخص کند.

شهباز خانی اظهار داشت: معاون وزیر بازرگانی از اینکه بخشی از 1.2 میلیارد دلار برای خرید ارزاق عمومی به ریال تبدیل می‌شود خبر داده است، با این حال چگونه دولت می‌گوید که برداشت ارز از حساب ذخیره به ریال تبدیل نمی‌شد! این مسئله نشان از بی‌اطلاعی معاون پارلمانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور که این مطلب را عنوان کرده است دارد.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس تاکید کرد: این در حالی است که برداشت بیش از حد از حساب ذخیره ارزی علاوه بر ناسازگاری با دوراندیشی یک دولت، موجب ضربه به تولید و خود کفایی شده و رشد نقدینگی و تورم فزاینده را در پی خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین