کد خبر: ۶۸۲۰۷۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را مبتلا کرده و جان صدها نفر را گرفته است

تمام واکسن‌های کشف‌شده و موثر کرونا؛ واکسن‌ها کی به بازار می‌رسند؟

تلاش‌های متعددی در جهان به طور همزمان برای ساخت واکسن کرونا در حال انجام است و در حالی که هیچ یک واکسن‌های ساخته شده تا به حال مرحله آزمایش بالینی را به اتمام نرسانده‌اند، خبر کشف واکسن در شرکت فایزر و پس از آن شرکت مدرنا و نیز دانشگاه آکسفورد با کارآیی بالا در کمتر از یک هفته، بمب خبری روزهای اخیر بوده است.
تمام واکسن‌های کشف‌شده و موثر کرونا؛ واکسن‌ها کی به بازار می‌رسند؟
آفتاب‌‌نیوز :

تلاش‌های متعددی در جهان به طور همزمان برای ساخت واکسن کرونا در حال انجام است و در حالی که هیچ یک واکسن‌های ساخته شده تا به حال مرحله آزمایش بالینی را به اتمام نرسانده‌اند، خبر کشف واکسن در شرکت فایزر و پس از آن شرکت مدرنا و نیز دانشگاه آکسفورد با کارآیی بالا در کمتر از یک هفته، بمب خبری روزهای اخیر بوده است.

پیش و پس از اعلام اخبار واکسن این مراکز علمی و صنعتی، خبر ساخت واکسن کووید۱۹ در برخی کشورهای دیگر جهان نیز منتشر شد و مسئولان برخی کشورها نیز وعده ساخت واکسن در آینده نزدیک را دادند. به طوری که آنتونی فاوچی، از اعضای ارشد تیم مقابله با کووید-۱۹ در آمریکا گفت: «هرگز تولید یک واکسن در چنين مدت كوتاهی اين قدر پيشرفت نداشته است.»

آمریکا (و آلمان)

شرکت آمریکایی فایزر با مشارکت داروسازی بایون‌تک آلمان نخستین شرکت‌های داروسازی در جهان بودند که روز دوشنبه ۹ نوامبر (۱۹ آبان) از پیشرفت‌ چشمگیر و کارآیی بیش از ۹۰ درصدی پروژه مشترک تولید واکسن کرونای خود خبر دادند.

فایزر اندکی پس از آن، میزان کارآیی واکسن خود را ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت که به تازگی برای تولید آن درخواست مجوز داده است. این شرکت گفته است اگر مجوز سریع‌تر صادر شود، امیدوار است واکسن‌های خود را تا پایان ماه دسامبر راهی بازار کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا از قصد خود برای پیش‌خرید این واکسن خبر داده‌اند و کمیسیون اروپا گفته است که ۳۰۰ میلیون دُز آن را می‌خرد.

شرکت آمریکایی مدرنا نیز تنها چند روز پس از فایزر اعلام کرد به واکسن کووید۱۹ با کارآیی ۹۴.۵ درصد دست یافته است.

هر دو واکسن‌های آمریکایی از مسیر استفاده از یک فناوری جدید به نام «آران‌ای پیام‌رسان» ساخته شده‌اند و احتمال دارد ایالات متحده آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به ۶۰ میلیون دُز از آنها دست یابد.

بریتانیا

دو هفته پس از اعلام اولیه ساخت واکسن کرونا در آمریکا، دانشگاه آکسفورد در بریتانیا نیز اعلام کرد به واکسن کووید۱۹ با کارآیی تا ۹۰ درصد دست یافته است. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می گویند تا کنون در میان افرادی که این واکسن روی آنها آزمایش شده، هیچ مورد ابتلای شدید یا الزام به بستری شدن در بیمارستان دیده نشده است.

امتیاز واکسن تولید دانشگاه آکسفورد به واکسن‌های دیگر آن است که نگهداری آن ساده‌تر بوده و به راحتی قابل حمل به همه نقاط دنیاست. سازندگان این واکسن بریتانیایی که در لابراتوار چند ملیتی آسترازنکا تولید ساخته شده، امید دارند که نخستین دُزهای محصول خود را تا پیش از فرا رسیدن سال نو میلادی به افراد تزریق کنند.

چین

شرکت داروسازی سینوفارم چین روز جمعه اعلام کرد دو واکسن آزمایشی خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ را تاکنون به طور اضطراری به نزدیک به یک میلیون نفر تزریق کرده، اما نزد هیچ یک از آنها عوارض مهم ناشی از این تزریق را مشاهده نکرده است.

با این حال این شرکت دولتی تاکنون داده‌های آزمایش بالینی از میزان کارآآیی این دو واکسن را منتشر نکرده است.

برزیل تا کنون نخستین محموله واکسن چینی را وارد کرده است.

روسیه

روسیه در روز بیستم نوامبر (۳۰ آبان) از آغاز تولید انبوه دومین واکسن کرونا به نام «اپی واک کرونا» در این کشور خبر داد. مقام‌های مسکو پیش از این نیز ساخت واکسن اول کرونا به نام «اسپوتنیک» را اعلام کرده و گفته بودند که تزریق این واکسن در سال آینده میلادی آغاز می‌شود. روسیه می‌گوید دانشمندان این کشور سومین واکسن کرونا را هم که نیاز به تزریق ندارد و استنشاقی است به تازگی تولید کرده‌اند.

ایران

ایران می‌گوید با اعلام تأثیر بالای واکسن کووید۱۹ لابراتوار فایزر آمریکا، امیدواری بیشتری برای ساخت واکسن این بیماری یافته و نخستین واکسن ساخت داخل را تا تایستان ۱۴۰۰ راهی بازار می‌کند.

کیهان آزادمنش، مدیر تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور ایران روز دوشنبه ۳ آذر گفت: «در ایران نیز تا کنون محققان همپای سایر دانشمندان جهان موفقیت‌هایی برای دستیابی به واکسن کرونا کسب کرده‌اند.»

وی به نقل از دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا اعلام کرد که ایران «اوایل یا اواخر تابستان آینده» به دستاورد تهیه واکسن کرونا می‌رسد.

دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: «چند واکسن ایرانی کرونا مرحله (آزمایش) حیوانی را با موفقیت گذرانده‌اند. (...) ما می‌توانیم این واکسن را در سطح وسیع تولید کنیم (...) و به هیچ کشوری نیازمند نیستیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Singapore
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
8
3
عزیزان واکسنی وجود نداره واکسنی که 100 درصد ایمنی ایجاد نکنه به درد نمی خورد طبق نتایج دانشمندان هر فردی که کرونا بگیره و خوب بشه مدت کوتاهی ایمن خواهد بود و دوباره امکان داره بگیره حالا شما میخواهید ماهی یه بار برید واکسن بزنید!!! اونم واکسنی که صد درصد نیست ویروس کرونا بر خلاف تمام ویروس های قبلی نسبت به گرما مقاومه و تا قیامت با انسانها خواهد بود فقط شرم من اینه که با وجود هزاران کشته بوسیله این ویروس دست ساز چینی دست دوستی به طرفشون دراز می کنیم به جای قطع رابطه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
3
ایران جز آخرینها خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
3
به واکسن چینی، روسی اطمینانی نیست،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
3
هیچ کس فکر نخواهد کرد حتی یک لحطه که این ویروس طبیعی هست و آزمایشگاهی نیست.چطورممکنه ویروسی این همه بازی دربیاره و این همه عجیب باشه.باحذف تعداد زیادی از انسانهای مشکلدار دردنیا هزینه این افراد هم برای نظام پزشکی کشورها کم میشه و این برای دنیا مفیده.لعنت به چین
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
فقط مرگ درمان نداره. ولی ویروس درمان داره.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین