این روزها تنها عاملی که میتواند افراد را باوجود افزایش چند برابری قیمت اجناس موجود در بازار به خرید کردن ترغیب کند، کلمه تخفیف است، ناخودآگاه با دیدن این کلمه بیش از ۹۰ درصد افراد به سمت این واحدهای صنفی کشیده میشوند و بدون توجه به اینکه آیا به این جنس نیازی دارند یا نه برای خرید داوطلب میشوند.
اما اگر بخواهیم نگاه موشکافانهای به بحث تخفیفات بالای ۳۰ درصد برخی از فروشگاهها داشته باشیم، این تخفیفها تا حدودی غیرمنطقی است، اما در سطح شهرها تخفیفهای بالای ۵۰ درصدی در برخی از فروشگاهها دیده میشود که قائده مشخصی برای آن تعریف نشده و نمیدانیم اجناسی که تا روز گذشته با قیمت نجومی به فروش میرسید چگونه یک شبه شامل تخفیف ۶۰ درصدی شده است، در حالیکه حاشیه سود برای اجناس خوراکی به طور میانگین ۱۰ درصد و برای پوشاک حدود ۱۲ درصد تعیین شده است.
قطعا ارائه تخفیف نجومی در شرایط کرونایی و تجمع افراد در فروشگاههای بزرگ میتواند خطرآفرین باشد و باید نظارت کافی بر این مسئله صورت بگیرد و مردم به این نکته توجه داشته باشند که هیچ ارزانی بیدلیل نیست.
اجناس کارخانجات معتبر معمولا حاشیه سود پایینی دارند
حسن شمسیپور در گفتوگو با ایسنا در خصوص تخفیفهای نجومی برخی از اصناف و فروشگاههای بزرگ در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشتر اجناس موجود در بازار حاشیه سود مشخصی دارند، اظهار کرد: قیمت یکسری اقلام خاص مانند رب گوجه، دستمال کاغذی، غذاهای آماده و ... توسط انجمن قیمتگذاری، مشخص میشود و معمولا این قیمتها کارشناسی نشده و حاشیه سود بالایی دارند.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فروشگاههای بزرگ زنجیرهای به صورت مستقیم اجناس خود را بدون واسطه خریداری میکنند، بنابراین دیگر سوده عمدهفروش، بنکدار و خردهفروش بر روی اجناس اعمال نمیشود، به همین دلیل قیمت اجناس پایینتر از بازار است.
وی با اشاره به اینکه برخی کارخانجات تولیدی یکسری تخفیفات برای اجناس خود در نظر میگیرند، گفت: یکی از دلایل تخفیف اجناس در فروشگاهها نیز به این خاطر است، برخی از فروشگاهها نیز سفارش اجناس با قیمت پایینتر به این کارخانجات میدهند و اجناس را پایینتر از قیمت مصوب خریداری میکنند.
شمسیپور اضافه کرد: گاهی برخی از کارخانجات حجم محصول بستهبندی شده را پایین میآورند و با قیمت کمتر در بازار عرضه میکنند و در بسیاری از مواقع این قیمتها واقعی نیست، کیفت اجناس باید توسط اداره استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی تاییدشود، اجناسی که حاشیه سود مطمئن ندارند به این شیوه قیمتگذاری میشوند.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص قیمتگذاری برخی از محصولات مانند رب گوجه فرنگی، یادآور شد: معمولا کارخانجات در زمانی که قیمت گوجه مثلا حدود ۱۰ هزار تومان است، قیمتی را مصوب و بر روی بسته درج میکنند، اما زمانیکه قیمت گوجه به زیر ۱۰۰۰ تومان میرسد قیمت محصول کاهش پیدا نمیکند، اما ممکن است رب گوجه فرنگی با حاشیه سود پایین به فروش برسد.
وی با تاکید بر اینکه اجناس کارخانجات معتبر معمولا حاشیه سود پایینی دارند، عنوان کرد: معمولا این اجناس شامل تخفیفات ۵۰ درصدی و نجومی نمیشوند، مگر اینکه محصول تولیدی از قبل در فروشگاهها موجود باشد.
شمسیپور در ادامه در خصوص تحفیفهای نجومی فروشگاههای عرضه پوشاک، کیف و کفش، توضیح داد: معمولا سود اینگونه اجناس بر اساس فاکتور خرید مشخص میشود و امسال با افزایش حداقل دو برابری قیمت پوشاک به علت افزایش زیاد قیمت دلار مواجه هستیم، اما برخی واحدها از سال قبل اجناسی را در انبارهای خود داشتند و با قیمت کمتر عرضه میکنند.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در بحث تولید پوشاک تنوع بالا است، گفت: بنابراین نمیتوان قیمت دقیقی برای اجناس تعیین کرد، اما حاشیه سود این دست اجناس ۱۲ درصد است، برخی فروشندگان برای رسیدن به نقدینگی اجناس خود را با سود بسیار پایین بهفروش میرسانند.
وی تاکید کرد: برخی از فروشگاهها برای حراج فرمولهای خاصی دارند و نمیتوان از روی فاکتورهای رسمی پی به تخلف برد، اما باتوجه به کاهش نرخ ارز در هفتههای اخیر برخی واحدهای تولید پوشاک برای جلوگیری از ضرر سعی میکنند اجناس را با کمترین میزان سود به فروش برسانند و یا برخی نیز به علت تغییر فصل و نیاز به نقدینگی اجناس خود را با تخفیف ارائه میکنند.
شمسیپور بیان کرد: در بحث پوشاک ممکن است ارزانی به دلایلی از جمله استفاده پارچههای نامرغوب، جایگزین کردن برند داخلی با خارجی، نوع پارچه و ... عنوان کرد.