کد خبر: ۶۸۴۳۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
جاری شدن سیلاب در هرمزگان و بوشهر جان ۷ نفر را گرفت

سیل شرمندگی مسوولان/ مردم در روز‌های اوج شیوع کرونا، میان آب به دام افتاده‌اند و نه کاشانه‌ای دارند و نه چاره‌ای

پس از خوزستان، حالا نوبت به ۶ استان دیگر رسید، بارش باران طی روز‌های اخیر منجر به آبگرفتگی و جریان سیل در ۶ استان کشور شده و خسارات جانی و مالی به همراه داشته است.
سیل شرمندگی مسوولان/ مردم در روز‌های اوج شیوع کرونا، میان آب به دام افتاده‌اند و نه کاشانه‌ای دارند و نه چاره‌ای
آفتاب‌‌نیوز :

سیلاب روز‌های اخیر در کشور تاکنون منجر به مرگ ۷ تن در کشور شده است که ۲ تن از آن‌ها در استان بوشهر و ۵ تن در استان هرمزگان جان خود را از دست داده‌اند. گرچه به گفته مهدی ولی‌پور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، عملیات امداد و نجات‌رسانی به سیل‌زدگان در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد ادامه دارد و در فاصله روز یکشنبه ۱۶ آذر تا دوشنبه ۱۷ آذر، ۲۰۲ نفر از سیل‌زدگان امدادرسانی و ۴۲ نفر اسکان داده شده‌اند، سیل انتقاد‌ها پیش از درمان درد و مشکلات مردم جاری شده است.

طبق آخرین گزارش‌ها، هنوز، سیلاب در مناطق فروکش نکرده و برآورد خسارت‌های وارده خصوصا در استان بوشهر به پایان نرسیده است، مردم در روز‌های اوج شیوع کرونا، میان آب به دام افتاده‌اند و نه کاشانه‌ای دارند و نه چاره‌ای، اما در این میان گلایه‌ها، بیش از راه‌حل‌ها به چشم می‌خورند، همان‌طور که ابراهیم رضایی، نماینده مردم شهرستان دشتستان استان بوشهر در ستاد مدیریت بحران این شهرستان زبان به گلایه باز و از وضعیت پیشگیری انتقاد کرده است. علاوه بر این، با انتشار تصاویر سیلاب، خصوصا غرق شدن ۲ خودرو در پارسیان استان هرمزگان عده‌ای خواستار محاکمه مقصران و مسببان خسارات جانی و مالی در استان‌های بوشهر و هرمزگان شده‌اند، اما هنوز مردم به دنبال چاره‌ای برای درمان درد خود می‌گردند و بیش از یافتن مقصر، به دنبال جبران خسارات خود هستند.

سیل بوشهر: مرگ ۲ زن و تخریب خانه‌ها

بارش باران در روز یکشنبه، ۱۶ آذر در برخی شهر‌ها و روستا‌های استان بوشهر ۲ فوتی به همراه داشت. به گفته مدیر جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر، روز یکشنبه، در برخی محلات در دشتستان یا گناوه، شهر‌هایی مانند برازجان، سعدآباد، شبانکاره، آبپخش، گناوه و... در فاصله زمانی کوتاهی حجم آب زیادی بر اثر وقوع سیلاب و بارندگی شدید، جاده‌ها و معابر را مسدود کرد. علاوه بر آن در روز یکشنبه گزارش‌ها حاکی از تخریب ۶ خانه در روستای گمارون از توابع شهرستان گناوه و آبگرفتگی وسیع در شهر وحدتیه بود.

نخستین قربانی سیل در دشتستان، زن جوانی بود که در یکی از دره‌های فصلی برازجان سقوط کرد و در آب غرق شد، جسد او بعد از چند ساعت توسط نیرو‌های هلال‌احمر کشف و شناسایی شد. دومین قربانی سیل دشتستان، زنی ۳۴ ساله از خانواده عشایر و دامدار در روستای سوک، از توابع بخش ارم شهرستان دشتستان بود که روز یکشنبه به دلیل ریزش کوه و گیر افتادن در زیر آوار جان خود را از دست داد. نیرو‌های اورژانس تنگ ارم برای نجات این زن راهی محل حادثه شدند، اما متاسفانه زن حادثه دیده به دلیل ترومای شدید فوت کرد. غلامرضا حاجیانی، مدیر جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر، از آخرین وضعیت عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان شهرستان دشتستان به ایسنا خبر داد و گفت: در بخش دلوار شهرستان تنگستان به افراد درگیر در خودرو‌های گرفتار در سیلاب توسط تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی شد. در دیلم و روستا‌های تابع، تیم‌های عملیاتی امداد و نجات با تخلیه آب‌های منازل مسکونی و توزیع اقلام امدادی در روستای عامری و چند روستای دیگر، اقدامات لازم صورت گرفت. به گفته او، در شهرستان گناوه، آب خانه‌ها با همکاری شهرداری تخلیه شده است و تیم‌های ارزیاب برای برآورد خسارات وارده در روستا‌های اطراف گناوه راهی شده‌اند، علاوه بر این، در بخش ریگ، عملیات تخلیه آب و امدادرسانی انجام و در شهرستان دشتی، برای عشایر سیل‌زده اقلام امدادی توزیع شده است. به گفته حاجیانی، بارش شدید باران از یکشنبه، ۱۶ آذر در استان بوشهر آغاز شده و از صبح یکشنبه در شهرستان‌های دیلم، گناوه و دشتستان و روستا‌های نزدیک آن شهرستان‌ها، بارش نزدیک به ۱۰۰ میلی‌متر باران گزارش شده است. حاجیانی در گفتگو با ایرنا اعلام کرده است که تا روز دوشنبه، ۱۷ آذر، مشکل آب‌گرفتگی در ۷۰درصد خانه‌های استان بوشهر برطرف شده است و امدادرسانی به سیل‌زده‌های شهرستان‌های دشتستان، گناوه، دیلم و دشتی تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

سیل هرمزگان: مرگ ۵ سرنشین در ۲ خودرو

جاری شدن سیل در گردنه فومستان محور لامرد-پارسیان در استان هرمزگان متاسفانه به مرگ ۵ تن از شهروندان پارسیان منجر شد. به گفته محمود قادری، رییس جمعیت هلال‌احمر شهرستان لامرد در گفتگو با مهر از مرگ ۵ شهروند در خودرو خبر داد و گفت: «بر اثر جاری شدن سیل کوهستانی در گردنه لامرد پارسیان (فومستان) با همکاری هلال‌احمر پارسیان و نیرو‌های مردمی ۳ خودروی حادثه دیده که بر اثر آب شدید باران واژگون شده بودند مورد امدادرسانی قرار گرفتند، اما متاسفانه ۵ نفر کشته شدند.» محمود قادری با اشاره به مشخصات کشته‌شدگان افزود: «۲ جوان به نام‌های وحید احمدپور ۳۰ ساله از علامرودشت و خانم وحیده زال ۲۵ ساله از لامرد بوده‌اند.» رییس جمعیت هلال‌احمر شهرستان لامرد گفت: «همچنین از یک خانواده به نام‌های وهب فرهمند ۴۱ ساله به همراه همسر ۳۱ ساله و ارتیا ۶ ساله فرزند خود از لامرد ساکن پارسیان نیز کشته شدند.» این حادثه حوالی ساعت ۱۹ روز یکشنبه گزارش شده است. مجتبی رضاپور، فرماندار پارسیان نیز با تایید این خبر به مهر گفت که در این حادثه، ۲ خودروی وانت پراید و پژوه پارس با مجموع ۵ سرنشین حین عبور از یک جاده فرعی در سیل گرفتار شدند و تمام سرنشینان جان باختند، به گفته او، هنوز خسارات وارد بر زیرساخت‌های شهرستان پارسیان برآورد نشده است.

پرداخت وام‌های بلاعوض به سیل‌زدگان

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با «ایسنا»، با اشاره به ارایه دستورالعمل در ابتدای پاییز سال جاری به استانداران سراسر کشور اشاره کرد که بارش‌های اخیر سبب بروز آب‌گرفتگی و سیلاب در برخی مناطق استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان و هرمزگان شده است و شدت این بارش‌ها خسارات در ۲ استان بوشهر و خوزستان بیشتر است.

نجار با اشاره به وضعیت خوزستان، به نبود نهر‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی اشاره کرد و گفت: «در این شهر‌ها عمدتا با پمپ‌های قوی اقدام به تخلیه آب می‌شود که سال گذشته نیز با پیگیری سازمان مدیریت بحران کشور چندین دستگاه پمپ قوی برای تخلیه آب اختصاص داده شد.» به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور، عمده ارزیابی‌ها برای تعیین خسارات و جبران آن‌ها در استان خوزستان به پایان رسیده است که این سازمان قصد دارد تا «با دست باز» نسبت به جبران خسارات اقدام کند. او در تشریح جبران خسارات در استان خوزستان عنوان کرد: «حتی موارد متعددی که خانه فرسوده‌ای در مناطق ده قرار داشت، آن را هم در لیست جبران خسارات قرار دادیم. در همین راستا نیز در مجموع چهار هزار درخواست برای وام تعمیرات و هزار درخواست برای وام ساخت واحد‌های تخریبی و نوسازی در این استان تایید شده است. علاوه بر آن ۶ هزار وام معیشتی نیز به حادثه‌دیدگان پرداخت خواهد شد.» او با بیان اینکه بخشی از این وام‌ها بلاعوض و بخشی دیگر نیز با بازدهی کم است، گفت: «وام معیشتی از نوع بلاعوض است و همچنین بخشی از وام‌های جبران خسارات نیز به شکل بلاعوض پرداخت خواهد شد.» رییس سازمان مدیریت بحران کشور درمورد مبلغ این وام نیز گفت: «در درخواستی به دولت تاکید کردیم که با توجه به افزایش قیمت مصالح و هزینه‌ها لازم است مبلغ این وام‌ها افزایش پیدا کند که پس از تایید نهایی رقم آن را اعلام می‌کنیم.»

نجار در ادامه این گفتگو با اشاره به وضعیت استان بوشهر، اعلام کرد در این استان همچنان ارزیابی‌ها ادامه دارد و فرآیند تعیین خسارت هنوز انجام نشده است. اما پس از نهایی شدن مانند استان خوزستان وام‌های معیشتی، تعمیری و نوسازی به آسیب‌دیدگان داده خواهد شد. او با بیان اینکه بارش‌ها در این استان کم‌سابقه بوده است، گفت: در مناطقی از استان بوشهر در عرض ۳ ساعت بیش از ۱۶۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم که بسیار زیاد است. از طرفی دیگر در برخی نقاط مانند وحدتیه، دلیل آب‌گرفتگی شکستگی چند درخت و افتادن آن به رودخانه بود. این درخت‌ها در زیر پلی متوقف شده و آب نیز پشت آن انباشت شده و مشکلاتی را ایجاد کرده بود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از پرداخت اجاره‌بها برای اسکان موقت سیل‌زدگان خبر داد و گفت: به این افراد مبلغی داده خواهد شد تا به شکل موقت محلی را برای اسکان خود انتخاب کنند که این مبلغ علاوه بر مبلغی است که تحت عنوان وام معیشتی و جبران خسارت پرداخت خواهد شد.

نجار تعداد فوتی‌های ناشی از این حوادث را نیز ۷ تن اعلام و اشاره کرد که تنها یک زن در استان بوشهر به دلیل سقوط در آب جان خود را از دست داد و مابقی تحت‌تاثیر غیرمستقیم سیل قرار داشتند. یک نفر در بوشهر به دلیل ریزش ساختمان و ۵ نفر شامل ۲ زن، ۲ مرد و یک کودک نیز که سرنشینان ۲ خودرو بودند به دلیل ریزش کوه جان خود را از دست دادند.

علاوه بر استا‌های هرمزگان و بوشهر، روز یکشنبه و دوشنبه شهرستان مهریز در استان یزد نیز به دلیل بارندگی با جاری‌شدن سیلاب مواجه شد و ۳۰ روستای دهستان‌های میانکوه، ارنان و تنگ‌چنار خسارت‌هایی در زیرساخت‌ها، خصوصا در راه‌ها، معبار و قنات‌ها دیدند. مهدی دهقانی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد در گفتگو با ایرنا، از ارزیابی خسارات وارد شده بر مردم و کشاورزان منطقه خبر داد و گفت: بارندگی در شهرستان‌های ابرکوه، مهریز و تفت در بخش معابر شهری خسارت چندانی را درپی نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
9
شرم در نزد برخی مسئولین شرمنده است....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
7
با درود.فکر نمیکنم اصلا بفهمن شرمندگی چی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
آقا یک سوال جالب؟!؟ استاندار خوزستان میگه فاضلاب درگیر بروکراسی اداری شده!!!! استاندار و گله از بروکراسی اداری عجیب نیست؟!؟ یعنی هر روز پرونده را بر میداره میره این اداره و ان اداره توی صف ارباب رجوعی برایش شگ می اندازند!؟!؟!؟!؟!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین