کد خبر: ۶۸۵۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱

تحلیل سفیر پیشین فرانسه در ایران از پشت پرده‌های ترور شهید فخری‌زاده

سفیر پیشین فرانسه در ایران در یادداشتی درباره ترور جنایتکارانه شهید محسن فخری‌زاده، آن را اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی دانست که به دلیل ترس از تخریب روابط صهیونیست‌ها با دولت بعدی آمریکا دراین زمان به‌خصوص، یعنی پیش از شروع فعالیت جو بایدن در کاخ سفید انجام گرفته است.
تحلیل سفیر پیشین فرانسه در ایران از پشت پرده‌های ترور شهید فخری‌زاده
آفتاب‌‌نیوز :

 فرانسوا نیکولا سفیر سابق فرانسه درتهران در مقاله‌ای که در پایگاه تحلیلی بولوار اکستریور فرانسه با عنوان "پشت پرده‌ها و پیامدهای یک ترور" منتشر شده، به بررسی ماجرای این ترور و انگیزه رژیم صهیونیستی برای انجام آن پرداخته است.

به گزارش یورو نیوز، وی با اشاره به ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آوریل ۲۰۱۸ در جریان یک نشست مطبوعاتی، مبنی بر اینکه موساد توانسته در انباری در جنوب تهران اطلاعات هسته ای محرمانه از ایران به دست آورد، نوشت: نتانیاهو در آن زمان از مخاطبان خود خواست تا نام محسن فخری‌زاده را که از او به عنوان دانشمند برجسته هسته ای ایران یاد می شود، به خاطر بسپارند.

دو سال و نیم بعد از آن، محسن فخری‌زاده در جریان عملیاتی پیچیده و سینمایی‌وار به دست چند تیرانداز و با تشکیلات قوی در منطقه ای در شرق پایتخت ایران جان خود را از دست داد. در آن زمان تمام نگاه‌ها متوجه اسرائیل شد. این موضوع واقعیت دارد که دولت اسرائیل در مورد پنج عملیات پیشین سوء قصد به دانشمندان هسته‌ای ایران در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، هیچ گاه مسئولیت را به طور کامل از خود رفع نکرده است.

این دیپلمات پیشین فرانسوی در ادامه با ارائه جزئیاتی درباره جایگاه علمی شهید فخری زاده برای برنامه هسته ای ایران تصریح کرد: اما چرا پس از هشت سال این زمان برای ترور انتخاب شد؟ خیلی ساده است، چون اگر بیشتر صبر می‌کردند خطر این که روابط دولت جو بایدن با اسرائیل از همان آغاز کار خراب شود، بیشتر بود؛ بایدنی که تا کنون نشان داده است سیاستش در برابر دولت اسرائیل نسبت به سیاست ترامپ سردتر است. اگر چنین تروری درست پیش از تحلیف رئیس جمهوری جدید آمریکا، یا بدتر از آن، بعد از تحلیف صورت می‌گرفت، ضربه‌ای محسوب می‌شد که زیان‌های آن به سادگی قابل ترمیم نمی بود. قابل توجه است که دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما که بایدن هم معاون او بود، آشکارا ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ را رد کرد.

وی افزود: آیا دولت ترامپ در ترور فخری‌زاده مشارکت داشته است؟ نه الزاما. آیا از پیش از این ترور اطلاع داشته؟ بعید نیست، اما تاکنون موضعی درخصوص آن نداشته است. همه چیز حاکی از آن است که ارتش آمریکا، مأموران سیا و دیگر مأموران که همان دولت پنهان این کشور را تشکیل می‌دهند، مانند آنچه در بقیه دولت‌ها در همه جای دنیا انجام می‌شود، منتظر دستور رهبران خود بوده‌اند. در چنین موقعیتی، دولت آمریکا بهتر دید از هر گونه ابتکار عمل یا کار اضافه پرهیز کند زیرا انتقادات داخلی را به ویژه از سوی مسئولان دولت بعدی برمی‌انگیخت.

فرانسوا نیکولا همچنین به تصمیمات اخیر مجلس ایران برای توسعه و تسریع فعالیت های هسته ای کشورمان پس از ترور این دانشمند برجسته ایران اشاره کرد و با ادعای اینکه چنین مصوباتی تحریک برانگیز است، نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پس از این ترور تأکید کرد که جمهوری اسلامی در دامی که اسرائیل گسترده نمی‌افتد و پاسخ این اقدام را به موقع خواهد داد. روزنه امید او در واقع دولت جدید آمریکاست که قرار است تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد اما آیا آمریکا این سیاست های ایران را تاب می آورد؟ هرچند که بعید به نظر می رسد اما تنها امیدی که وجود دارد این است که دولت جو بایدن اقدامات ایران را نادیده بگیرد و به طور کلی برای برداشتن تحریم‌ها به صورت یک جانبه اقدام کند و در عوض منتظر گام مثبت ایران باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین