کد خبر: ۶۸۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۱:۳۶

نقد اعتماد بر سفرهای خارجی احمدی نژاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه اعتماد در شماره روز دوشنبه خود در یادداشتی به بررسی سفرهای خارجی احمدی نژاد پرداخته است. اعتماد در ابتدای این یادداشت، به ارائه آماری از سفرهای خارجی رئیس جمهور پرداخته و نوشته است: « طي 27 ماه گذشته آقاي احمدي نژاد تاکنون 41 دفعه به کشورهاي خارجي سفر کرده است و به عبارت ديگر هر 19 روز يک بار به يک کشور خارجي. در اين ميان به عربستان سعودي 4 مرتبه، به آذربايجان، ونزوئلا و امريکا 3 مرتبه و به کشورهاي مالزي، ارمنستان، سوريه، ترکمنستان و قطر 2 مرتبه اين سفرها انجام گرفته است». 

این روزنامه سپس با تأکید بر این نکته که: «به فلسفه وجودي انجام سفرهاي خارجي رئيس جمهور ايران خدشه يي وارد نيست» و نیز با یادآوری این موضوع که «خط مشي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر پايه عزت، حکمت و مصلحت تعيين شده است» این سوال را مطرح کرده است که: «بايد ديد آيا آقاي احمدي نژاد در اين 41 سفر خارجي که در ظرف زماني دو سال و سه ماه تعدادشان هم کم نبوده، خط مشي مورد اشاره را به خوبي محقق کرده است يا نه؟» 

اعتماد در ادامه به بررسی دستاورهای احتمالی سفر احمدی نژاد به بعضی از کشورهای مورد اشاره پرداخته و در مورد سفرهای رئیس جمهور به آمریکا می نویسد: «با توجه به تيرگي روابط ايران و امريکا، سفر احمدي نژاد به امريکا اما نه براي ملاقات با مقامات رسمي و دولتي اين کشور بلکه جهت شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل انجام گرفته است و به جز ايراد چند سخنراني و زير سوال بردن مسائلي چون هولوکاست که افکار عمومي جهان را عليه ايران برانگيخت، دستاوردي قابل توجه ديده نمي شود».

این روزنامه درمورد تنها سفر رئیس جمهور به چین نیز نوشته است: «سفر به چين هم به منظور حضور در يک اجلاس منطقه يي (اجلاس شانگهاي) بود و نه سفر اختصاصي به اين کشور که در قضيه پرونده هسته يي ايران به دو قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران راي مثبت داده است. اين در حالي است که تا چندي پيش ايران با اين استدلال که چين با امريکا تضاد منافع دارد، به اين کشور اميد بسته بود تا بلکه در شوراي امنيت در مقابل پيشنهادات امريکا عليه ايران ايستاده و از حق وتوي خود به نفع ايران استفاده کند».

اعتماد به سفرهای متعدد احمدی نژاد به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز موضع گیری کرده و نوشته است: «در رابطه با سفر به چند کشور حاشيه خليج فارس نيز يادمان نرود که تا چندي پيش ديد و بازديد روساي کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس با استاندار فارس صورت مي گرفت. حال با اين توضيح تاکنون رئيس جمهور دو مرتبه به قطر سفر کرده ولي تاکنون بازگشتي در اين سطح نداشته است. سفر به بحرين نيز اولين ديدار يک مقام عالي رتبه ايراني از کشوري است که تا همين 30 سال پيش جزء سرزمين ايران محسوب مي شد. در سفر به امارات هم از ادعاي اين کشورنسبت به جزاير ايراني چيزي کاسته نشد».

نویسنده روزنامه پس از اینکه در مورد سفرهای متعدد احمدی نژاد به کشورهای آمریکای لاتین و عربستان نیز به بیان دیدگاه های خود پرداخته، در پایان سفرهای خارجی احمدی نژاد و سید محمد خاتمی را با هم مقاسه کرده و اینگونه نتیجه گرفته است که : «دستگاه ديپلماسي کشور در دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي کم و بيش ... تلاش مي کرد تا با پيگيري سياست تنش زدايي در چارچوب منافع ملي و اعتمادسازي با جهان فرصت هاي اقتصادي را براي ايران فراهم کرده و در مقابل نيز ريسک کار اقتصادي در ايران جهت انجام سرمايه گذاري خارجي را کاهش دهد. شيوه يي که اگر دولت نهم آن را ادامه مي داد، شايد هم اکنون نه تنها تشديد تحريم ها را شاهد نبوديم، بلکه رونق اقتصادي را براي ايرانيان به همراه داشت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۳
0
0
از سفرهاي آقاي متكي هم بنويسيد
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۳
0
0
سفر آقاي خاتمي به واتيكان را هم خوب بود ذكر ميكردند كه چطور پاپ حاضر نشد با ايشان دست بدهد !!! عجب عزتي براي ايران كسب كردند و يا نخست وزير ايتاليا ايشان را به باد انتقاد گرفت .اين سفرها چه دستاوردي داشت؟ اگر احمدي نژاد به خارج نرود ميگويند ارتباطات ما با خارج قطع شده است اگر برود اين سخنان را مي گوييد.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۸۶/۱۰/۰۳
0
0
من معتقدم احمدي نژاد بيشتر از يك سياست مدار فردي خود شيفته است كه مايل است نام و عكسش بهر بهانه‌اي روي جلد مجلات يا تصوير تلويزيون‌هاي جهان برود. براي رسيدن به اين هدف برايش فرقي نمي كند از كدام در وارد شده يا نفع و ضررش براي كشور چه باشد. مورد دوم به زعم من علاقه وافر ايشان به هواپيما سواريست. زمان 170 ساعت پرواز در طول يك ماه براي خيلي از آدم هاي بيكار عادي قابل تحمل نيست در حاليكه ايشان بارها نيامده سوار پرواز بعدي شده است. سفرهاي وي دست آورد خاصي ندارد و بيشترش بدرخواست وزارت خارجه و شخص ايشان دعوت ميشوند. كنفرانش شانگهاي يا شوراي كشورهاي خليج فارس نمونه اين پيشدستيست. بايد تحمل كنيم و آرزو نماييم عاقبت به خير باشند. ايشان گروهي را نمايندگي ميكند كه به ترمز بريده ها شهرت داشتند ولا شك بايد بمانند همانها كارهايش را به انجام برساند. ضرر و زيان آن با كشور و مردم است كه فعلا نظاره گرند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین