کد خبر: ۶۸۸۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸

خبرهای ضد و نقیض از تعطیلی کارخانه سیمان قیر و کارزین

زمزمه‌های تعطیلی کارخانه تولید سیمان سپهر قیر و کارزین چند روزی می‌شود قوت گرفته است در حالی که حکایت یک بام و دو هوای تعطیل شدن یا نشدن این کارخانه موضوعی جدی‌تری است.
خبرهای ضد و نقیض از تعطیلی کارخانه سیمان قیر و کارزین
آفتاب‌‌نیوز :

بحث گازرسانی به کارخانه سیمان قیر و کارزین چالش جدی پیش روی این واحد تولیدی در شرایط سخت اقتصادی امروز بوده که چرخ تولید را زنده نگه داشته است.

کارخانه‌ای که در حال حاضر فقط در بخش آسیاب سیمان فعال است و به گفته معاون بازرگانی و صادرات کارخانه تا سه روز دیگر همین بخش هم تعطیل می‌شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قیروکارزین از عدم تعطیلی کارخانه سیمان این شهرستان یاد و بر عدم بیکاری کارگران این کارخانه تعطیل نشده تاکید کرد.

عبدالله سلیمی گفت: کارخانه سیمان سپهر قیروکارزین تعمیرات بعضی از قسمت‌ها را از پیش در دستور کار داشته که با قطع شدن گاز این موقعیت را فراهم دیده تا تعمیرات را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ نیرویی از کارخانه سیمان سپهر قیروکارزین بیکار یا اخراج نشده است، افزود: به علت تعمیرات به تعدادی از کارگران بخش تعمیری مرخصی داده شده است.

این در حالی است که معاون بازرگانی و صادرات این کارخانه از تعطیلی ۸۰ درصدی کارخانه یاد کرد و از بیکار شدن بیشتر کارگران خبر داد.

جعفر خوش‌نیت اظهار کرد: زمانی که کارخانه را احداث کردیم شرکت نفت به دنبال این بود که سوخت مازاد را صادر کند و از این رو ما را به سمت مصرف گاز تشویق کرد.

وی افزود: ما نیز به دلیل صرفه‌جویی، تجهیزات مصرف مازاد سوخت را نصب نکردیم اما دو سال است که هنگام زمستان می‌گویند گازی نداریم که به شما اختصاص دهیم!

خوش‌نیت با تاکید بر اینکه احداث پروژه مصرف سوخت مازاد چندین میلیارد( معادل راه‌اندازی یک کارخانه) هزینه دارد و نصب آن دو سال زمان می‌برد، بیان کرد: قطعا شرکت گاز نامه می‌زند و می‌گوید این تصمیم کسوری است که موضوع را از سر خود باز کند در حالی که واقعا نصب این تجهیزات از عهده کارخانه برنمی‌آید.

معاون بازرگانی کارخانه سیمان قیر و کارزین در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته سهمیه مازاد اختصاص داده شد، گفت: امسال گفتند تا دو ساعت دیگر مصرف را به ۵۰ درصد برسانید که این میزان پاسخگوی دستگاه‌های ما نبود و گاز را قطع کردند.

خوش‌نیت افزود: ما در این شرایط حدود ده روز به دلیلی تعطیلی کارخانه، تعمیرات مورد نیاز را انجام دادیم، اما نصف کارگران کارخانه بیکار شده و به مرخصی بدون حقوق رفته‌اند.

تنها ۲۰ درصد کارخانه فعال است

وی تاکید کرد: در حال حاضر تنها بخش آسیاب سیمان (حدود ۲۰ درصد) کارخانه فعال است که تا دو سه روز دیگر این بخش هم تعطیل می‌شود چرا که ما تولید نداریم و تنها تحویل می‌دهیم.

او از وضعیت نابسامان کارخانه‌های دیگر نیز یاد کرد و گفت: برخی کارخانه‌های دیگر همچون کارخانه نی‌ریز میزان تولیدشان بسیار کم شده است.

خوش‌نیت با انتقاد از عملکرد شرکت گاز استان فارس افزود: شرکت‌گاز با این همه دارایی نمی‌تواند توزیع گاز را مدیریت کند در حالی که قیمت سیمان کنترل شده است و تنها یک سوم قیمت به ما می‌رسد.

مدیر روابط عمومی شرکت گازگفت: به طور کلی قرارداد اشتراک پذیری صنایع به صورت ۸ ماهه است به این صورت که شرکت گاز هشت ماه تعهد تامین گاز واحدهای تولیدی را بر عهده دارد و چهار ماهه پایانی سال، کارخانه باید از سوخت جایگزین استفاده کند.

محمود قهرمانی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان سپهر قیر و کارزین تجهیزات لازم برای استفاده از سوخت دوم راه‌اندازی نکرده بود، بیان کرد: شهریور ماه طی نامه‌ای ضرورت تجهیز و نصب ملزومات استفاده از سوخت جایگزین به این کارخانه و سایر کارخانه‌ها ابلاغ شده بود چرا که در سطح کشور به دلیل برودت هوا مشکل تامین گاز وجود دارد و اولویت با بحث خانگی است.

وی افزود: به دلیل بحث محدودیت مصرف، مکاتبه با کارخانه‌ها مبنی بر پیش بینی هواشناسی به دلیل سردی هوا و افزایش مصارف خانگی، دستور در سطوح بالایی کشور اتخاذ شد و ما نیز مجبور به رعایت آن هستیم که اگر اکنون خللی در کارخانه یاد شده ایجاد شده به دلیل عدم مدیریت صحیح کارخانه دار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین