آفتابنیوز : رئیس ستاد تبصره 13 گفت: نامه ستاد تبصره 13 به شهرداری تهران محرمانه بوده و شهرداری هم نباید این مطلب را به رسانهها میكشاند و من از این بابت واقعا متاسفم.
سید مهدی هاشمی امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد نامه اخیر ارسالی به شهرداری تهران كه اعلام شد از سوی تبصره 13 نوشته شده و رونوشت آن به شورا رفته است، در مورد عملكرد شهرداری تهران در حمل و نقل شهری و قطع كمك دولت به شهرداری تهران افزود: موضوع این نامه كه توسط من نوشته شده بود، به قبل از مسوولیتم در ستاد تبصره 13 - زمانی كه عضو ستاد بودم- برمیگردد، چرا كه تاریخ نامه 17 دی ماه است و من مسوولیت ستاد تبصره 13 را در 22 دی ماه تحویل گرفتم. در عین حال تذكرات و مكاتبات مفصلی پیش از این، با شهرداری تهران صورت گرفته بود و این توجه را داده بودیم كه در بخش حمل و نقل شهری شهر تهران ضعفهایی مشهود است كه تاثیر منفی در ارائه خدمات به مردم دارد.
وی ادامه داد: این نامه را پس از توضیحات و بازدیدهایی كه از بخشهای مختلف داشتیم، دادیم و متوجه شدیم كه آن طور كه باید و شاید مشكل برطرف نشده است.
هاشمی گفت: من به عنوان معاون عمرانی وزیر كشور و رییس شورای عالی ترافیك، زمانی كه عضو ستاد تبصره 13 بودم، نامه محرمانهای را به دفتر شهردار تهران داده و در آن تذكراتی را همراه با آمار و ارقام ارائه كردم و در آن یادآور شدم كه دولت چه میزان تسهیلات و كمك را به شهرداری تهران داده است و تا به حال شاهد چه میزان ارتقا حمل و نقل عمومی بودهایم.
در این هنگام، خبرنگاران پرسیدند كه مسوولان شهرداری تهران بارها اعلام كردهاند كه تا به حال كمك قابل توجهی از سوی دولت به شهرداری در زمینه اتوبوسرانی و مترو نشده است؟ كه وی پاسخ داد: ما مطالب را به صورت مكتوب و مستند به شهرداری تهران ارائه كردهایم و آنها هم باید جواب را به صورت مكتوب به ما بدهند. ما توضیح را محرمانه ارائه كردیم و به رسانهها در مورد این نامه چیزی نگفتیم و آنها هم نباید این مطلب را به رسانهها میكشاندند.
هاشمی تصریح كرد: ما نمیتوانیم در رسانهها بگوییم كه چرا به نامههای بخشهای مختلف از سوی شهرداری تهران پاسخ مناسب داده نمیشود و چرا این ریخت و پاشها و یا این هزینههای غیرمنطقی در شهرداری تهران وجود دارد؟! و از سوی دیگر شاهد باشیم كه در پاسخ به سوالات ما، این موضوعات را به رسانهها میكشانند. جواب من به عنوان معاون عمرانی وزیر كشور نباید به رسانهها كشیده میشد، چراكه روزانه هزاران نامه محرمانه بین مسؤولان رد و بدل میشود، آیا همه این نامهها مطبوعاتی میشوند؟
وی تصریح كرد: من از این نوع برخورد مدیریت شهری متاسف هستم و انتظار دارم كه آنها پاسخ منطقی بدهند و یا حتی در جواب سوالات ما به صورت مستند مطالب را رد كنند.
معاون عمرانی وزیر كشور ادامه داد: موضوع این نوع برخورد شهرداری تهران فقط به حمل و نقل شهری برنمیگردد و ما در سایر موضوعات نیز این مشكل را داریم، اما چون موضوع حمل و نقل از اهمیت ویژهای برخوردار است در نامهای جداگانه مسایل را مطرح كردیم.
وی تاكید كرد: آمار و اسناد به اندازه كافی در نامه ارائه شده، آمده و اگر لازم باشد، این نامه را منتشر میكنیم.
رییس ستاد تبصره 13 در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این كه آیا موضوع قطع بودجه برای شهرداری تهران مطرح بوده است؟ گفت: هیچ قطع بودجهای در نامه قید نشده است، نامه در سه بند در مورد اتوبوسرانی، تاكسیرانی و مترو مطرح شده است. به عنوان مثال در موضوع اتوبوسرانی تاكید كردهایم كه چنانچه وضعیت به شكل فعلی ادامه داشته باشد، از تحویل اتوبوسهای بیشتر معذوریم، چرا كه دو هزار و 700 دستگاه اتوبوس تا به حال به شهرداری تهران تحویل داده شده، اما شاهد هیچ افزایشی در جابجایی مردم در شهر تهران نبودهایم. این یعنی چه؟ چندین بار مكاتبه و پیگیری در موضوعات اخیر داشتهایم، اما پاسخی نگرفتهایم. همچنین از سال گذشته گفته بودیم و تذكر داده بودیم كه ضعف در مدیریت حمل و نقل شهری تهران وجود دارد و درخواست كرده بودیم تا گزارش عملكردشان را به ما ارائه كنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در موضوع مترو، پشتیبانیهای زیادی از سوی دولت صورت گرفته است.
در این هنگام باز هم خبرنگاران به میان حرف هاشمی آمدند و گفتند: از سوی شهرداری بارها اعلام شده است كه پشتیبانی مالی در مورد مترو كافی نبوده است. در عین حال اعتبارات وقتی به مترو اختصاص پیدا كرده است كه مثلا برای خرید و ساخت هر واگن بین 12 تا 18 ماه زمان لازم است.
شما اعتبار را در سال 85 به مترو دادهاید، چطور انتظار دارید كه نتیجه این اعتبارات در كمتر از یك سال مشخص برسد. ضعف مترو را از چه ناحیهای اعلام می كنید؟ و هاشمی گفت: مثل این كه شما خبرنگاران هم برخوردی از نوع برخوردی كه ما به آن انتقاد داریم، دارید.
هاشمی تاكید كرد: در نامهای با اعداد و ارقام و به صورت مستند از شهرداری تهران در مورد عملكرد خود گزارش خواستهایم و آنها باید به صورت مستند پاسخ بدهند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد این كه شما میگویید در سه بند برای اتوبوسرانی، تاكسیرانی و مترو مواردی را به عنوان شرط مطرح كردهاید كه در صورت انجام نشدن بخشی از اقدامات، كمك مالی را قطع خواهید كرد، آیا شما برای شهرداری زمان و شرط گذاشتهاید؟ كه معاون عمرانی وزیر كشور و رییس ستاد تبصره 13، پاسخ داد: در این نامه تاكید شده است كه اگر گزارش عملكرد در سه حوزه داده نشود و اصلاحات لازم در اتوبوسرانی صورت نگیرد، از ادامه تحویل اتوبوس معذوریم. آیا این مساله به معنای این است كه دولت كمكهای خود را به شهرداری قطع كرده است؟
وی ادامه داد: در یك موضوع جزئی از بخش حمل و نقل گزارشی خواستهایم و آنها باید به آن پاسخ دهند، اما آیا باید نحوه پاسخ به گزارش ما به این شكل باشد؟
خبرنگاری پرسید كه اگر شما از عملكرد شهرداری تهران رضایت ندارید، میتوانستید این موضوع را با شورای شهر تهران مطرح كنید، تا آنها در مورد شهردار تصمیم دیگری بگیرند، نه این كه در مورد ارائه تسهیلات به شهرداری كه در واقع دادن تسهیلات به شهروندان است، تصمیمگیری كنید؟ كه هاشمی در پاسخ گفت: شما از كجا میدانید كه ما این موضوع را با شورا مطرح نكردهایم، ما بارها این موضوع را با شورا در میان گذاشتهایم در عین حال هیچ كس در مورد قطع بودجه صحبتی نكرده است.
خبرنگاران پرسیدند، آیا قطع كردن تحویل اتوبوس به شهرداری قطع كردن كمك به حمل و نقل عمومی برای مردم نیست؟ و وی پاسخ داد: در سال گذشته دو هزار و 700 دستگاه اتوبوس به شهر تهران اختصاص یافته است، اما هیچ تغییری در شبكه حمل و نقل عمومی صورت نگرفته و حتی وضع هم بدتر شده است، من در گذشته مدیریت اتوبوسرانی شهر تهران را بر عهده داشتم و از بسیاری از مسایل مطلع هستم.
وی ادامه داد: در آن زمان، با آن حجم اتوبوس، 5/3 میلیون نفر جابجایی در روز داشتیم، اما در حال حاضر با وجودافزایش دو هزار و 700 دستگاهی ناوگان طبق گزارشهای اعلامی، سه میلیون و 100 هزار نفر جابجایی روزانه مسافر داشتند. این در حالیست كه زمانی كه ما گزارش عملكرد از آنها میخواهیم گفته میشود كه به صورت كتبی به آنها ابلاغ شده كه آمار و اطلاعات را در اختیار ما قرار ندهند.
هاشمی خبرنگاران را مخاطب خود قرار داد و تصریح كرد: آیا من به عنوان رییس شورای عالی ترافیك، حق دارم كه از شهرداری تهران در مورد عملكرد خود گزارش بخواهم یا نه؟ كه خبرنگاران این حرف هاشمی را تایید كردند.
رییس ستاد تبصره 13 اضافه كرد: اگر این حق به من داده میشود، پس ستاد میتوانسته است این گزارش را از شهرداری تهران بخواهد و آنها نیز موظف هستند كه پاسخگو باشند. در عین حال یك رونوشت از این نامه برای رییس شورای شهر تهران ارسال شده است و ایشان نیز گفتهاند كه در نامه موضوع قطع كمك مالی مطرح نبوده است. بالاخره ما نمیدانیم كه حرف رییس شورای شهر تهران را قبول كنیم یا شهردار را !؟ بهتر است آقایان تكلیفشان را با هم روشن كنند.
خبرنگاران باز هم از هاشمی جزییات ریخت و پاشها و ضعف مدیریت شهری را كه وی در صحبتهایش به آن اشاره كرده بود را خواستار شدند و این كه چرا اختلافنظرهای بین شهرداری تهران و وزارت كشور حل نمیشود؟ كه وی گفت: علت این كه این اختلافات حل نمیشود، این است كه باید به صورت منطقی و بر سر میز جلسات كارشناسی موضوعات را حل كنیم. اما برخی افراد به این مسایل و اختلاف نظرها دامن میزنند و در این میان خبرنگاران باز هم گفتند، نكند این بار هم این برخی افراد، باز هم رسانهها هستند و باز همه مشكلات را به رسانهها نسبت داده میشود كه معاون عمرانی وزیر كشور و رییس ستاد تبصره 13 گفت: نه قطعا این طور نیست و رسانهها متهم نیستند و واقعیت این است كه بسیاری از رسانهها در این حوزه اطلاعرسانی خوبی داشتهاند.
وی افزود: حرف ما این است كه دولت این میزان پشتیبانی را به صورت تمام و كمال از شهرداری تهران داشته، اما خروجی بسیار ضعیفی را در عملكرد شهرداری شاهد بوده است و باید در این مورد تعیین تكلیف صورت گیرد. در مورد ریخت و پاشها هم نكاتی را در نامه توضیح داده و خواستار توضیح شهرداری تهران شدهایم، اما پاسخی در گذشته و حال به ما داده نشده است.
هاشمی تاكید كرد: نامه اخیر در زمانی برای شهردار تهران به صورت محرمانه ارسال شد كه ما دیدیم پاسخ روشنی پس از مكاتبات بسیار نگرفتهایم.
وی بیان كرد: این كه نامه محرمانه ما به این شكل در رسانهها مطرح میشود و در مورد آن جوسازی صورت گیرد به چه معنی است؟ اگر مدعی در این میان وجود داشته باشد، آن مدعی ما هستیم نه آن كه به عكس روی خواسته به حق ما، فضاسازی میكند.
معاون عمرانی وزیر كشور و رییس ستاد تبصره 13 در پاسخ به سوال دیگری در مورد این كه شاید مردم از برخی اقدامات شهرداری تهران مثل نصب ایستگاههای BRT رضایت داشته باشند، آیا شما این اقدامات را به عنوان ریخت و پاش به حساب میآورید؟ توضیح داد: خیر، اگر هزینهای در جهت ارتقای سطح خدمات مردم صورت گیرد، به هیچ وجه ریخت و پاش نیست، بلكه به جا خرج كردن است.
وی اضافه كرد: شهرداری تهران در گذشته 35 درصد از هزینههای اتوبوس خریداری شده را میداد كه ما در سال گذشته این میزان را به 5/17 درصد كاهش دادیم. یعنی سهم كمتری را برای شهرداری قایل شدیم، تا مشكل كمتری داشته باشند، اما متاسفانه این سهم 5/17 درصد اتوبوسها پرداخت نمیشود و اتوبوسها در پاركینگهای خودروسازان باقی میماند و بعد شاهد هستیم كه شهرداری تهران از طرف دیگر اتوبوسهایی را با 100 درصد قیمت به صورت غیراستاندارد خریداری میكند.
هاشمی با بیان این كه اتوبوسهای BRT در هیچ جای كشور تایید شده نیستند و مجوز ندارند، تصریح كرد: شورای عالی ترافیك مسوولیت دارد، تا در مورد خرید استاندارد در هر بخش از حمل و نقل عمومی مجوز صادر كند. اتوبوس هم چیز كوچك و جزئی نیست.
وی خاطر نشان كرد: شهرداری تهران اتوبوس به این بزرگی را با قیمت كامل خریداری میكند، اما سهم 5/17 درصد اتوبوسهای استانداردی را كه دولت اختصاص داده است را نمیدهد. در عین حال دولت كمكهای زیادی به مترو كرده است، اما گزارش عملكرد آن را كه چه چیزی، در كجا صرف شده است به دولت داده نمیشود و ما این سوال را داریم كه چرا در این مدت كه گزارش خواستهایم، پاسخی به ما داده نشده است.
معاون عمرانی وزیر كشور و رییس ستاد تبصره 13، در پاسخ به سوال خبرنگاردیگری در مورد مهلت قانونی پاسخ به نامه، گفت: زمان مشخصی را در نامه برای پاسخ تعیین نكردهایم و درخواست كردهایم كه شهرداری تهران این موضوع را با قید فوریت رسیدگی و پاسخگو باشد در عین حال طرح این نامه محرمانه در مطبوعات مسالهای است كه جای پیگیری دارد.