آفتابنیوز : در واقع بحران هسته ای ایران به پیش زمینه ای بدل شده است که تمام مباحث مربوط به ایران، روی آن شکل می گیرد.
اکنون پرونده هسته ای ایران به عرصه آزمایش رویکرد آینده ایران بدل شده است.
بحث در مورد مسئله هسته ای ایران، عواقب زیادی را نه فقط برای منطقه خلیج فارس بلکه برای جامعه بین المللی به دنبال دارد و اولین و مهمترین دغدغه منطقه ای است.
این مسئله را نمی توان فقط در چارچوب روابط ایران و امریکا مورد بررسی قرار داد.
بنابراین، عواقب مذاکرات فعلی نیز تنها بر این عامل متمرکز نمی شود؛
بلکه به عاملی در سطح کلی امنیت منطقه تبدیل می شود.
برای آنکه مسئله هسته ای ایران، تنها تحت تاثیر عقاید و سیاستهای امریکا قرار نگیرد، باید راه حل دیپلماتیکی را که به مذاکره واقعی با تهران منجر می شود مورد توجه قرار داد. ادامه همکاری سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در مذاکره با ایران، این حس را به وجود آورده است که شاید دلیلی برای سخت گیری بیشتر وجود ندارد.
در واقع، تصویری که از احمدی نژاد به عنوان یک محافظه کار تندرو ترسیم شده است، ترس و وحشتی را مبنی بر احتمال توقف مذاکره تهران با سه کشور اروپایی به وجود آورده است زیرا جامعه جهانی به شدت خواهان توقف فعالیت هسته ای ایران است.
در همین حال، دلیلی وجود ندارد که یافته های جدید را به عنوان نتایج پیش بینی شده در نظر بگیریم. احمدی نژاد تاکنون همان خط استاندارد ایران در سالهای گذشته را در پیش گرفته است و آن هم، حمایت از حق مسلم و مشروع ایران در استفاده از فن آوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز است.
در عین حال، بلافاصله پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به ایران باز گشتند.
علی آقا محمدی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران هم تاکید کرده است که اصول پایه ای سیاست خارجی ایران تغییر نخواهد کرد.
شکی وجود ندارد که اتحادیه اروپا هم به شدت از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران شگفت زده شد.
اروپا انتظار پیروزی هاشمی رفسنجانی را داشت. واکنشهای پیچیده و گنگ اروپا به انتخاب احمدی نژاد نیز حاکی از غافلگیری اروپا بود.
خاویرسولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که هیچ لزومی ندارد سیاست ورویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران تغییر یابد زیرا برای تصمیم گیری در مورد آینده کمی زود است.
یوشکا فیشر وزیر امور خارجه آلمان ـ تنها کشور غربی که روابط نزدیک خود با ایران را در تمام این سالها حفظ کرده است ـ نیز تاکید کرد که آینده همکاری اقتصادی دو کشور به نحوه حفظ اعتماد و هموار کردن راه همکاری آنها از سوی ایران است.
آنچه که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرد، رویکردی است که بر پایه حقایق موجود بنا نهاده شده باشد.
از این زاویه، انتخاب احمدی نژاد، مزایایی هم دارد؛
بخصوص با توجه به آنکه وی اقتصاد را به تمرکز تبلیغات خود تبدیل کرده بود.
اکنون رشد نا خالص داخلی ایران، یک چهارم مقداری است که به هنگام انقلاب داشت؛
نرخ بیکاری به 25 درصد رسیده و سرمایه گذاری خارجی با مشکل مواجه شده است.
و ایجاد شغل برای جوانان به معضلی بزرگ تبدیل شده است. با توجه به این شرایط، قرار است برنامه دولت احمدی نژاد بر مشوقهای اقتصادی و فرصتهای تجاری متمرکز شود.
این همان جایی است که اتحادیه اروپا می تواند نقشی عمده ایفا کند زیرا سرمایه گذاری خارجی و دستیابی به بازارهای بزرگ جهانی، عامل مهمی در این راستا خواهد بود.
ارتباط دادن این مسائل به پرونده هسته ای ایران، اکنون به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
دلایل زیادی وجود داد که نشان می دهد اتحادیه اروپا تمایلی به ادامه برنامه هسته ای ایران ندارد.
اگر ایران به توانایی هسته ای دست یابد، خروج ایران از معاهده گسترش هسته ای و رقابت تسلیحاتی در منطقه مورد توجه قرار خواهد گرفت و احتمال دستیابی گروههای تروریستی به مواد هسته ای نیز افزایش خواهد یافت که عواقب خطرناکی برا منطقه خلیج فارس را نیز به دنبال خواهد داشت.
اتحادیه اروپا می داند که برای مقابله با توانایی هسته ای ایران، باید با همتاهای ایرانی خود به طور مستقیم وارد مذاکره شود.
و مزایای همکاری و عواقب به چالش کشیدن جامعه جهانی از سوی ایران را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد.
شکل دادن تحرکات منطقه ای برای کاهش تنش ها هم اهمیت زیادی دارد زیرا این کشورهای منطقه هستند که به طور مستقیم، تحت تاثیر قرار می گیرند.
علاوه بر مشاوره دیپلماتیکی که بین ایران کشورهای سازمان همکاری خلیج فارس وجود دارد، اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باید مذاکره مداومی را نیز مورد توجه قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند هر یک از طرفین تا چه حد برای حمایت از موضع دیگری و رسیدن به اهداف مشترک، همکاری می کنند.
در این صورت، کشورهای حوزه خلیج فارس هم باید رویه تحادیه اروپا را در پیش بگیرند و به طور مشخص به تهران نشان دهند چه مزایا و عواقبی برای همکاری یا مواجه آینده وجود دارد.
در گذشته، رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس معتقد بودند که امنیت تنها می تواند از طریق مشارکت و تلاش تمام کشورهای منطقه حاصل شود برا ی افزایش احتمال موفقیت مذاکرت دیپلماتیک تهران با اروپا نیز باید نشان داد که کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران را بخش مهمی از ساختار امنیتی آینده خلیج فارس می دانند.
در حال حاضر، اروپا رابطه ای سیاسی را با تهران صورت داده است که باید مورد استفاده قرار گیرد.
مشوق های اروپا درکنار همکاری کشورهای خلیج فارس در عرصه امنیت منطقه ای می تواند خواسته های امنیتی مشروع ایران را تامین کند و راهی را نیز برای مقامات ایرانی باز کند تا دغدغه ها و دیدگاههای خود در مورد مسئله هسته ای ایران را در یک چارچوب منطقی مطرح کنند.
به همین ترتیب، برنامه اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصاد ایران، می تواند عاملی باشد که با اولویتهای دولت احمدی نژاد هم تطابق داشته باشد.
در واقع، منافع تمام طرفین شرکت کننده در صورتی تامین می شود که تمام اهداف اقتصادی ایران هم مورد توجه قرار گیرد. برای این منظور، تاکید کلی بر مذاکره است و باید از تلاش برای به تصویر کشیدن احمدی نژاد به عنوان عامل مواجهه ایران با غرب، پرهیز کرد.