کد خبر: ۶۹۷۵۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱

جنجال ‌اظهارات ‌واعظی؛ چه ‌کسی دلار را گران کرد؟

امروز رئیس دفتر رئیس جمهور در توضیح اظهارات منتشر شده از خود، گفت: «عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌هاست و منظور من این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نیست اما با مقاومت، کشور را اداره کرد و هیچ‌گاه به دنبال گرانی ارز نبودیم».
جنجال ‌اظهارات ‌واعظی؛ چه ‌کسی دلار را گران کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سال‌هاست که برخی معتقدند دولت عمدا نرخ ارز را گران می‌کند تا از این طریق بتواند کسری بودجه و ... خود را تا حدودی جبران کند اما مسئولان همواره این مسئله را تکذیب کرده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ با این حال، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دیروز در جریان سفر به استان اصفهان گفته بود "از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است."(جزئیات بیشتر)

توضیح واعظی

اما بازتاب گسترده این اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور باعث شد تا واعظی توضیحاتی در خصوص اظهارات خود منتشر کند.

وی در تشریح اظهارات خود در جلسه با فعالان بخش خصوصی اصفهان، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:‌ «در گفت‌وگوی صمیمانه‌ دیشب با فعالان بخش خصوصی استان اصفهان،‌ بخشی از عرایضم به دلیل برداشت یا انعکاس ناقص، متاسفانه دچار تحلیل نادرست در فضای رسانه‌ای شده است. آنچه در تشریح شرایط بسیار دشوار جنگ اقتصادی در سه سال گذشته در این جلسه بیان شد، ناظر به شدت تحریم‌ها، فشار حداکثری و کم‌وکیف محدودیت‌هایی بود که به اقتصاد کشور تحمیل شد و پیامدهای نامیمونی همچون افزایش نرخ ارز را به دنبال داشت. بی‌تردید گرانی ارز در آن مقطع،‌ نتیجه فشارهای تاریخی و کم‌سابقه بر اقتصاد ایران بوده و مقصود بنده نیز این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز هرگز و هرگز 25 تا 27 هزار تومان نیست، اما با مقاومت و تحمل تبعات تحمیلی و ظالمانه‌ی تحریم‌ها، کشور را اداره کرده و در برابر اراده‌ی دولت ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران، ایستاده است. بنده مجددا به صراحت تاکید می‌کنم که دولت هیچگاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسؤولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است؛ آنچنانکه در آینده‌ی نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد. تمام سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در این سه سال، با هدف کاهش اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و خصوصا جلوگیری از افزایش نرخ ارز و کنترل تورم بوده است. لذا هر گونه تلقی که انتفاع دولت از گرانی نرخ ارز را مفروض بگیرد،‌ قطعا غلط و نامنطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور است. چنین فرضیه‌ای البته جفا به همه عزیزان و دست‌اندرکارانی که برای مقابله جهش نرخ ارز کوشیدند نیز هست.»

واکنش بانک مرکزی

بانک مرکزی نیز به اظهارات واعظی واکنش نشان داد و در حساب توئیتری خود  نوشت: برای جلوگیری از سوءبرداشت از صحبت‌های مسوولان محترم شایسته است که اظهارنظر در خصوص مسایل تخصصی پولی و ارزی به بانک مرکزی واگذار شود.

این اظهارات واعظی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است، باعث شد تا دوباره این گمانه‌زنی تقویت شود که دولت هر وقت نیاز داشته باشد، نرخ دلار را به سود خود بالا می‌برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
4
تمام مشکلات کشور زیر سر دولت ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
0
یک راه است فقط یک راه..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
1
راست میگه بانک مرکزی خوب بلده نوسان گرفتن های هر روزشو خوب توجیح کنه.......
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
2
بالاخره از قدیم گفته اند که آفتاب پشت ابر نمی ماند
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
0
حرفش دو جهت داره
یا واقعا درست گفته و بعد خواسته جمعش کنه

یا خواسته مثل همکارانش حرفی بزنه که بعد بگن اشتباه برداشت شده!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین