کد خبر: ۶۹۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۳

هرالد تریبیون: ایران غرب را به دنبال خود می‌کشاند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «به نظر می رسد ایالات متحده سالهاست که رقابت در خاورمیانه و آسیای میانه را به ایران و روسیه واگذار کرده است. اینک پس از انتشار گزارش ارزیابی اطلاعات ملی امریکا مبنی بر توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در سال 2003، سیاست مواجهه با ایران از همیشه آسیب‌پذیرتر به نظر می‌رسد.

ترجمه بسیار رایج این گزارش در سطح جهان این بود: امکان صدور فرمان حمله به ایران برای جورج بوش طی دوازده ماه باقی‌مانده از دوران زمامداری‌اش بسیار محدودتر از گذشته شده‌است. از نظر تاکتیکی انتشار این گزارش برای متحدان اروپایی آمریکا نیز فاجعه‌آمیز بود . آنها طی مذاکرات فرسایشی خود با تهران همیشه امکان استفاده آمریکا از نیروی نظامی را به عنوان یک کارت طلایی در اختیار داشتند.

هفته گذشته رادوسلاو سیکورسکی نخست وزیر لهستان با تاکید بر اینکه کشورش «هیچ تهدیدی» از جانب ایران احساس نمی کند موضوع استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در آن کشور را با ابهامات جدی مواجه ساخت. تنها دو روز پس از این سخنان، رابرت فیکو نخست وزیر اسلواکی، دیگر عضو ناتو، اظهار داشت که کشورش توجیهی برای استقرار یک سیستم دفاعی جدید در اروپا نمی‌بیند.

سیکوروسکی و فیکو هیچ توجهی به این نداشتند که هنری اوبرینگ فرمانده ارشد دفاع موشکی آمریکا برای متقاعد ساختن دولتمردان اروپای مرکزی به لزوم مواجهه با «خطر توسعه برنامه موشک‌های دوربرد ایران» به جمهوری چک آمده‌است. آنچه که به آنها امکان می‌دید تا رویکرد جاری ناتو در مواجهه با ایران را زیرپا گذارند انتشار گزارش ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا بود.

اما چرا تلاش آمریکا برای تغییر جهت نگرانی اروپایی‌ها از برنامه هسته‌ای به فن‌آوری موشکی ایران تاکنون ناموفق بوده است؟ به این دلیل که هیچکس برآوردی از اینکه حکومت ایران چه زمانی به موشک‌های دوربرد دست خواهد یافت ندارد. همه آن چیزی که تاکنون درباره «تهدید برنامه موشکی ایران» گفته شده از جانب دولت بوش بوده‌است، با این هدف که شاید بتواند تا پایان سال جاری اقدامی قابل توجه علیه تهران انجام دهند.

به نظر می‌رسد آمریکا و شرکای اروپایی‌اش از آغاز فرآیند تصویب قطعنامه سوم علیه ایران خشنود هستند، اما واقعیت چنین است که همه چیز همچنان مطابق میل ایران پیش می‌رود؛ این قطعنامه بسیار ملایم بوده و از الان تا هر وقت که تصویب شود، زمان به نفع ایران ذخیره شده‌است. گزارش NIE غرب را در وضعی قرار داده که تنها می‌تواند از تئوری توطئه علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.

ماه گذشته نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه خطاب به پرسنل یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی کشورش در تنگه هرمز خواستار «قاطعیت و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران» شد، در حالی که اندکی پس از پروزی در انتخابات از «ایران مجهز به بمب (اتمی) یا بمباران ایران» سخن گفته بود.

«تحریم؟». سرگئی لاورف تاکید می‌کند که قطعنامه سوم دربرگیرنده هیچ چیزی که نوعی تحریم اقتصادی محسوس را علیه ایران اعمال کند نخواهد بود. «مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا؟». ایده خوبی است، ولی پس از گزارش NIE کسی نمی‌تواند پیش شرط تعلیق غنی سازی را در برابر تهران مطرح کند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین