کد خبر: ۶۹۹۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۶
از سوی سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد

4 حکم اعدام به اتهام اخلال در نظام اقتصادی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جمشیدی سخنگوي قوه قضاييه از صدور حكم اعدام براي 4 تن از كارمندان گمرك فرودگاه مهرآباد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور خبر داد. 

به گزارش آفتاب، جمشيدي در نشست خبري اين هفته‌ي خود در جمع خبرنگاران گفت: سه تن از كارمندان وقت گمرك و يك نفر حق‌العمل‌كار به اتهام فساد اداري و جرايم اقتصادي از جمله رشا و ارتشا و اخلال در نظام اقتصادي و جرايم ديگر هر چهار نفر به اعدام محكوم شدند كه حكم حق‌العمل‌كار اجرا شده است. 

وی البته از گفت که سه نفر ديگر هم‌اكنون در زندان هستند و تقاضاي يك درجه تخفيف (حبس ابد) داشتند كه در حال بررسي است. 

وي در پاسخ به اين كه محكوم شدن به اعدام مفسدان اقتصادي داراي چه سابقه‌اي است؟ گفت: مجازات اعدام براي مفسدان اقتصادي محدود است و بايد در راستاي اتهام اخلال در نظام پولي و ارزي كشور باشد. 

جمشيدي در مورد دانشجويي كه در يكي از زندان‌هاي سنندج فوت كرده، اظهار داشت: بر اساس گزارشي كه از اداره‌ي اطلاعات سنندج و دادگستري آن‌جا ارائه شده وقتي به سلول اين فرد مراجعه مي‌كنند مشخص مي‌شود كه وي خود را حلق‌آويز كرده كه بلافاصله جسد متوفي به پزشكي قانوني منتقل مي‌شود. 

وي با بيان اين‌كه علت نهايي مرگ در مورد وي در دست بررسي است، اظهار داشت: در مراجعه با خانواده‌ي وي نيز اعلام شد كه اگر آن‌ها شكايتي دارند شكايت خود را تسليم كنند طبيعي است كه بايد براي مشخص شدن نتيجه صبر كرد و خانواده‌ي وي نيز اگر شكايتي دارند مي‌توانند مراجعه كنند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اين‌كه پدر اين فرد درخواست نبش قبر كرده آيا اين امر امكان دارد؟ گفت: طبيعي است كه اين بستگي به نظر قاضي دارد. من نمي‌دانم كه تقاضايي در اين رابطه شده يا نه؟
سخنگوي قوه‌ي قضاييه در رابطه با اخبار تجمعاتي كه در دو روز گذشته در برخي سايت‌ها منتشر شده و احتمال دستگيري برخي از دانشجويان گفت: تجمعاتي كه اخيرا در دانشگاه‌ها بوده صورت صنفي داشته و هنوز گزارشي مبني بر دستگيري نداشتيم. 

وي افزود: 8 نفر از دانشجوياني كه قبلا بازداشت شده بودند طي روزهاي اخير قرارشان تبديل مي‌شود كه با توديع وثيقه آزاد مي‌شوند. 

جمشيدي در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با پرونده‌ي مفسد اقتصادي مربوطه به مدير يكي از بانك‌ها و اين‌كه آيا براي وي قرار وثيقه صادر شده يا خير، گفت: از دوستانم در دادسرا و نيروي انتظامي به دليل اين‌كه اين پرونده در مرحله تحقيقات مقدماتي است و اطلاع‌رساني در اين مرحله صحيح نيست، گله دارم. 

وي خاطرنشان كرد: اين پرونده‌ي در مورد رشاء و ارتشاء مطرح بوده و اين‌كه وي آزاد شده يا نه اين امر بستگي به تصميم قاضي دارد. با نظر قاضي مي‌تواند آزاد شود يا اين‌كه قرار بازداشت صادر شود اما اكنون اطلاعي از اين‌كه آزاد شده يا نه ندارم. لازم به ذكر است كه وقتي فردي متهم مي‌شود وظيفه‌ي ما اين است كه با قدرت و به صورت محكم به اين پرونده رسيدگي كنيم و يقين دارم كه مجتمع ويژه‌ي امور اقتصادي اين كار را انجام و مي‌دهد. 

خبرنگاري از جمشيدي در رابطه با دستگيري و محكوميت تعدادي از بهاييان در شيراز سوال كرد كه وي پاسخ داد: اين افراد حدود 54 نفر بودند كه تبليغاتي عليه نظام داشتند. متهمان رديف اول تا سوم به چهار سال حبس محكوم و در حال سپري كردن محكوميت هستند. متهمان رديف چهار به بعد نيز به يك سال حبس محكوم شدند و حبس آنان به صورت تعليقي است.
 
سخنگوي قوه‌ي قضاييه در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر چه تعداد دانشجو در زندان هستند، گفت: در مجموع 19دانشجو در زندان هستند كه به زودي 8 نفر از اين دانشجويان با صدور قرار و توديع آن آزاد مي‌شوند. 

خبرنگاري از سخنگوي قوه‌ي قضاييه سوال كرد كه اغلب كساني كه در هيات‌هاي اجرايي ردصلاحيت شده‌اند به علت مواردي چون نداشتن التزام بوده آيا اين افراد مي‌توانند به منظور اعاده‌ي حيثيت به دستگاه قضايي شكايت كنند؟
جمشيدي پاسخ داد: براي بررسي صلاحيت از چهار مرجع بر اساس قانون، استعلام صورت مي‌گيرد كه يكي از آنها دادستاني كل كشور است كه در اين زمينه استعلاماتي از دادگستري‌هاي كل استان‌ها انجام مي‌شود. در اين مورد افراد ردصلاحيت شده مي‌توانند به مراجعي كه بر اساس قانون پيش‌بيني شده مراجعه و بحث خود را مطرح كنند و اين امر ارتباطي به قوه‌ي قضاييه ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین