کد خبر: ۶۹۹۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳

وقت اینستاگرام‌ تکانی است!

یک مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای، نکاتی که را باید برای سروسامان دادن به صفحه اینستاگرامی به‌منظور جذب مخاطب مورد توجه قرار داد، تشریح کرد.
وقت اینستاگرام‌ تکانی است!
آفتاب‌‌نیوز :

رضا امینی در وبینار «موبایل، رسانه همراه من» که صبح امروز (سه‌شنبه_ ۱۹ اسفندماه) به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه و اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان برگزار شد، با درگیر کردن مخاطبان در فرایندی از پیش تعیین‌شده، به آن‌ها آموخت که نظم داشتن در صفحه اینستاگرام تا چه اندازه اهمیت دارد.

او وانمود کرد پاورپوینتی که باید بر اساس آن نسبت به ارائه مطلب در این وبینار پیش می‌رفته، دچار مشکل شده است و برای لحظاتی، تصاویری نامربوط، با جملاتی نامربوط، به مخاطبان نشان داد. وقتی حاضران به این روند اعتراض کردند و خواستار رها کردن پاورپوینت شدند، این مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای این سؤال مهم را طرح کرد: «چرا انتظار دارید وقتی بدون هدف، در صفحه رسمی خود یا برندتان مطالب و تصاویر نامربوط منتشر می‌کنید مخاطب شما را تحمل کند؟»

امینی، در ادامه توضیح داد: پسندیدن و دنبال کردن محتواهای نامربوط باعث برهم خوردن عادت‌های بصری می‌شود و لازم است که اگر قصد جذب مخاطب داریم، روی انتخاب محتوایی که در صفحه خود به اشتراک می‌گذاریم تأمل بیشتری داشته باشیم.

او تصریح کرد: تعیین هدف برای تغییر سبک‌رفتاری در اینستاگرام اولین گام برای سر و سامان دادن به صفحه اینستاگرامی است. هر فرد باید در اهداف کوتاه‌مدت خود بازخوردهای کوتاه و کوچک و در اهداف بلندمدت، تأثیرگذاری و تداوم را مدنظر قرار بدهد یا با استفاده ازنظر سنجی، به فهم درستی از آنچه دنبال کنندگانش نیاز دارند در صفحه او ببینند، برسد.

این مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای یادآور شد که اگر مدیر یک صفحه، موفق به دستیابی به اهداف بلند مدت یعنی تأثیرگذاری و تداوم شود، حتی اگر از بستر اینتساگرام به بستر دیگری برود، مخاطبان او را دنبال خواهند کرد.

امینی، ایجاد یک تقویم منظم کاری برای برنامه ریزی، تهیه فهرستی از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، تعیین یک خط مشی مشخص و برآورده کردن انتظارات شخصی و کاری را از دیگر نکاتی دانست که باید به آن توجه کرد.

به گفته مدرس وبینار «موبایل، رسانه همراه من» اولین نقطه تحلیل هر فرد برای مخاطب در اینستاگرام، نام پروفایل اوست پس بهتر است از نامهای پیچیده، عجیب و غریب و علائمی مثل خط فاصله و... استفاده نکنیم تا نام پروفایلمان هم قابل جستجو باشد و هم در ذهن مخاطب بماند چرا که اسم هم باید مثل شخصیت و برند صاحب صفحه اصیل باشد.

او بر لزوم واضح و مناسب بودن عکس پروفایل نیز تأکید و اظهار کرد: برای نوشتن بیوگرافی اگر از زبان انگلیسی استفاده می‌کنید سواد و بازه سنی مخاطبان خود را در نظر بگیرید و به‌صورت مختصر اما کامل، اطلاعاتی را ارائه کنید که به دو سؤال «من که هستم» و «من چه چیزی ارائه می‌دهم» پاسخ بدهد و مخاطب را به سطحی از شناخت درباره شما یا برند شما برساند.

امینی با بیان اینکه هر چه قالب اینستاگرام ظاهر بهتری داشته باشد تعاملات بیشتری را در صفحه رقم خواهد زد، یادآور شد: باید از یکنواختی که منجر به خسته‌کننده بودن مطالب ارائه‌شده می‌شود نیز پرهیز کرد.

این مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای اطمینان داد که مخاطب امروز باهوش است و متوجه می‌شود بر آنچه در صفحه خود عرضه می‌کنید تسلط دارید یا خیر؟ ضمن اینکه هیچ‌کس از محتوای کپی شده استقبال نمی‌کند، بنابراین اگر قرار است از محتوایی که با زمینه کاری شما یکسان است استفاده کنید، حتماً منبع آن را هم معرفی کنید.

به‌زعم این مدرس، بی‌توجهی به مخاطب یک اشتباه بزرگ است که باید از آن پرهیز کرد.

امینی، دربارۀ کپشن نویسی در اینستاگرام توضیح داد: ممکن است شما تصویر زیبایی را در صفحه خود به اشتراک بگذارید اما وقتی این عکس با یک توضیح مرتبط همراه نباشد، یک فرصت طلایی را از دست می‌دهید. کپشن به فرد اجازه می‌دهد هشتگ های مختلف را پست خود مرتبط کنند و این هشتگ ها باعث می‌شوند که کاربران راحت‌تر شما را پیدا کنند.

او اصول نوشتن کپشن درست را این‌گونه تشریح کرد: مخاطبان خود را بشناسید، پیام خودتان را بشناسید، حجم نوشته خود را در نظر بگیرید، مهم‌ترین کلمات را در ابتدای کپشن خود قرار بدهید، یک سؤال یا درخواست در کپشن طرح کنید، کاربران دیگر را مخاطب قرار بدهید، از ایموجی ها استفاده کنید، نقل‌قول کنید، لحنی صمیمی داشته باشید، مخاطب را به تعامل تشویق کنید و ویرایش و بازنویسی را فراموش نکنید.

این مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای در ادامه، درباره استفاده از هشتگ در پست‌های اینستاگرامی گفت: هشتگ، نوعی بازاریابی محسوب می‌شود و استفاده از هشتگ بیجا یا تاریخ‌مصرف گذشته نیز اشتباه است.

امینی خاطرنشان کرد: برای اینکه بدانید مخاطبان شما چه بازه زمانی‌ای از انتشار پست‌ها استقبال می‌کنند از ابزار تحلیلی اینستاگرام مثل INSIGHT کمک بگیرید اما برآورد نسبی مخاطبانی که طی ساعات منظم به تلفن همراه خود مراجعه می‌کنند ساعت ۱۹ تا ۲۱ را نشان می‌دهد.

او خطاب به کاربرانی که می‌پرسند چرا تمام قوانین را رعایت کرده‌ام اما در جذب مخاطب مؤثر نیستم یادآور شد: اگر در یک مغازه فقط کفش شماره ۴۱ وجود داشته باشد طبیعتاً بازه جذب مخاطب آن خیلی زود به اتمام می‌رسد، در صفحه اینستاگرامی نیز همین قاعده برقرار است.

این مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای، اتمام تعامل، فراموشی و خاموشی را عامل مرگ یک برند شخصی یا کاری در صفحه اینستاگرام دانست و گفت: تا زمانی که عاشق کاری نباشید خلاقیتی هم در آن نخواهید داشت.

امینی در پایان چند برنامه کاربردی برای تولید محتوا در اینستاگرام معرفی کرد که اسامی آن‌ها به این شرح است:

FiLMiC Pro : برای تصویربرداری کاملاً حرفه‌ای

Story Art و Mojo : برای تولید استوری زیبا

PIXALOOP : برای متحرک‌سازی قسمت‌هایی از عکس که در پست و استوری استفاده می‌شود

Canva : برای ساخت قالب آماده پست و استوری و ساخت پست در اندازه‌های متنوع و استاندارد پلتفرم‌ها

KINEMASTER و INSHOT : برای تدوین فیلم

Logo Maker: برای ساخت آرم و نشانه سازمانی یا شخصی

Video Compressor : برای کم کردن حجم ویدئوها

Video Splitter : برای تبدیل ویدئو به قطعات کوچک‌تر برای پست‌های ورق زدنی

quik : برای ساخت اسلایدشوی سریع از عکس‌های داخل گوشی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین