کد خبر: ۶۹۹۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

تله آل سعود برای ترکیه؟

شکست های پی در پی عربستان در یمن، موجب شد تا سرانجام آل سعود به فکر کنارگذاشتن کدورت ها با برخی کشورها از جمله ترکیه بیفتد و از ترکها برای ورود به صحنه جنگ در یمن دعوت به عمل آورد!موضوعی که برخی کارشناسان آن را هدایت ترکیه به سمت یک تله انفجاری و دامی گسترده برای این کشور دانسته اند.
تله آل سعود برای ترکیه؟
آفتاب‌‌نیوز :

منابع و رسانه های خبری به تازگی اخباری را از امضای تفام نامه ای میان ریاض و آنکارا منتشر کردند که بر اساس آن سعودی به صورت محدود مجوزی را برای ترکیه جهت ورود نظامی به یمن صادر کرده است. از سوی دیگر وزارت خارجه ترکیه نیز روز گذشته با صدور یک بیانیه رسمی ضمن تایید این خبر، با عربستان سعودی در قبال حملات انصارالله یمن اعلام همبستگی کرد و افزود که، ترکیه در برابر حملات انصارالله به تاسیسات نفتی سعودی در کنار ملت و دولت عربستان می‌ایستد.

پس از این بیانیه بلافاصله اخبار دیگری مبنی بر چگونگی حضور و نیز تجهیزاتی که ترک ها با خود به یمن خواهند برد، در رسانه ها منتشر شد که این امر نشان می دهد که ریاض و آنکارا از مدتها پیش برای حضور ترکیه در جنگ یمن به تفاهم رسیده اند و بیانیه وزارت خارجه ترکیه نیز تنها یک تاییدیه برای آن توافق بشمار می رود.

در روزها و هفته های گذشته اخبار و گزارش های زیادی مبنی بر اینکه نیروهای انصارالله یمن پیشروی های زیادی در مناطق مختلف این کشور داشته اند به طوری که آنها توانسته اند به نزدیکی مهمترین نقطه راهبردی که هم اینک در تسلط نیروهای ائتلاف سعودی است یعنی مارب برسند. سعودی ها نیز به خوبی می دانند که که سقوط مارب یعنی از دست دادن هر آنچه که طی شش سال اخیر برای به دست آوردنش در یمن هزینه های زیادی را پرداخت کرده اند، می باشد. بنابراین در مقطع حساس کنونی که آمریکا به طور نیم بند و البته به ظاهر حمایت محکم خود را از آل سعود در حمله یمن اندکی کاهش داده اند، کاخ نشینان ریاض نیز صلاح را در آن دیده اند که با کنار گذاشتن اختلافات عمیق خود با ترک ها، از آنها برای کمک به جنگ یمن دعوت به عمل آورند.

آنکارا نیز با نظر گرفتن منافع خود و اینکه می تواند به تبع آمریکا از این گاو شیرده شیر خوبی را بدوشد، و با اعلام ناراحتی خود از سوختن آرامکو ! اختلافات را با آل سعود کنار بگذارد و به دعوت آنها لبیک بگوید.

در این بین آنکارا نیز به ظاهر به ریاض قول داده تا شبه نظامیان و مزدورانی که در اختیار دارد و فعلا در شمال سوریه آنها را علیه دمشق بکار گرفته، با حقوق بالا به یمن منتقل کند.

در همین راستا برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که، سازمان اطلاعات ترکیه موسوم به میت نیز فهرستی از اسامی مزدورانی که مایل به حضور در جنگ یمن هستند را با تعیین حقوقی بالا آغاز کرده و از همه گروه هایی که در استان شمالی سوریه یعنی ادلب حضور دارند خواسته تا با ثبت نام در این فهرست خود را برای انتقال به یمن و جنگیدن در کنار سعودی ها آماده کنند.

البته برخی منابع نیز گفته اند که یکی از دلایل آنکارا برای حضور در یمن حمایت از حزب " اصلاح " در آن کشور است که تفکری اخوانی دارد و فعلا در کنار عربستان علیه انصارالله یمن در حال جنگ است.

اما صرف نظر از مواردی که عنوان شد نکات قابل تاملی در ماجرای حضور ترکیه در یمن وجود دارد که به طور اختصار به برخی آنها اشاره می گردد.

اول اینکه به نظر می رسد ترکیه که در سال های اخیر روحیه نظامی گری بالایی را به واسطه حضور نظامی در سوریه به دست آورده و ناکامی های زیادی را نیز در این میادین تجربه کرده، بقدری در این بازی های جنگی با ناکامی هایی روبه رو شده که حاضر شده بسیاری از اختلافات خود را با کشوری که به دلایل مختلف با آن روابط حسنه ای نداشته،‌ کنار بگذارد و دعوت آنها را برای حضور در یک جنگ دیگر بپذیرد.

اوج اختلاف میان ترکیه و عربستان بر سر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستان به دست عوامل سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول بود که آنکارا برای محکوم کردن آل سعود و شخص محمد بن سلمان که امر این قتل فجیع بود، مدارک و مستندات زیادی را منتشر کرد. حال به نظر می رسد دستکم سعودی ها توانسته اند بخشی از هزینه های ترکیه را در این مساله جبران کرده و آنها را به یمن دعوت کنند.

نکته دوم تمایل ترکیه برای فروش تسلیحات به خصوص پهپادهای جنگی و جاسوسی به ریاض برای ادامه جنگ در یمن است که به نظر می رسد منابع مالی قابل ملاحظه ای از این طریق نصیب ترکیه خواهد شد. البته کارشناسان معتقدند که عدم تمایل آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن برای فروش تسلیحات بیشتر به عربستان برای جنگ در یمن خلایی را ایجاد کرده که آنکارا نیز با استفاده از این فضا فروش تسلیحات خود را به ریاض آغاز کرده است.

مورد سوم نیز به انتقال مزدوران و شبه نظامیان با دریافت حقوق های بالا به یمن است که آنکارا قصد دارد آنها را از سوریه و احتمالا لیبی به یمن منتقل کند. دو نکته قابل تامل در این مساله وجود دارد،

1- اینکه تروریست های حاضر در شمال سوریه که در ماه های اخیر درآمدهایشان کاهش شدیدی یافته بود و به همین علت زمزمه های نارضایتی آنها کم کم به گوش می رسید، و بعضا آنکارا را مقصر این موضوع می دانستند، با حضور در جبهه یمن و با استفاده موقت از جیب آل سعود تا مدتی اعتراضشان خاموش خواهد شد و این فرصت مغتنمی برای ترکیه بشمار می رود تا خیالش دستکم از این بابت راحت باشد،

۲- نکته مهمی نیز وجود دارد که انتقال مزدوران سوری به یمن نشان می دهد که اوضاع آنها در شمال سوریه خوب نیست و تحولات میدانی به گونه ای است که پیروزی ارتش سوریه را در این منطقه قطعی می داند بنابراین از نظر حامیان تروریست ها، مکان مطلوب برای استقرار آنها فعلا یمن تشخیص داده شده که اگر این فرضیه درست باشد، باید گفت که یک هماهنگی خاص میان آمریکا و عربستان و ترکیه برای مجموعه این تحولات به وجود آمده و هر سه راس این مثلث برای رسیدن به اهداف خود، سناریوی کنار کشیدن آمریکا از موضوع یمن و ورود ترکیه به آن کشور برغم داشتن اختلافات سنگین با عربستان و نیز انتقال تروریست ها به یمن را طراحی کرده اند و در حال اجرای آن هستند.

در نهایت؛ مهمترین نکته ای که برخی ناظران سیاسی به آن اشاره می کنند این است که، جنگ یمن که از ابتدا مشخص بود با هدفی مشخص از سوی برخی دلالان منطقه ای و جنگ طلبان غربی به وجود آمده، برای بانیان و مسببان آن یک تله و دام بوده و این دام همه آنان را در خود گرفتار خواهد کرد که بعد از شش سال از گذشت آغاز آن جنگ خانمانسوز، دقیقا این اتفاق برای بانیان آن به خصوص عربستان و آل سعود که خود را فاتح آن عنوان کرده بودند، افتاد و آل سعود و شرکایش در آن باتلاق گرفتار آمدند.

حال باید این پرسش مهم مطرح شود که آیا دعوت از ترکیه نیز گستراندن یک دام برای ترک ها از سوی آل سعود و با چراغ سبز آمریکا بوده که هر دوی آنها خواسته اند اینگونه از ترکیه انتقام بگیرند و به همین علت این کشور را به سمت تله انفجاری یمن هدایت کرده اند، برای پاسخ به این پرسش و نیز روشن شدن ابهامات زیادی که برای حضور ترک ها در یمن وجود دارد، باید به انتظار نشست و تحولات این کشور را از نزدیک دنبال کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین