کد خبر: ۶۹۹۴۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
نبود نظارت بر روند توزیع کالاهای اساسی

روغن و مرغ همچنان در ارومیه نایاب است/ سرگردانی مردم در صف‌های طولانی

به رغم گزارش‌های متعدد مبنی بر نابسامانی بازار کالاهای اساسی در ارومیه مسئولان هنوز تدبیر مناسبی برای رفع کمبود این کالاها در بازار به کار نگرفته اند و مردم همچنان برای خرید روغن و مرغ در صف‌های طولانی بازار سرگردان هستند.
روغن و مرغ همچنان در ارومیه نایاب است/ سرگردانی مردم در صف‌های طولانی
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با روزهای پایانی سال مردم برای تهیه کالاهای اساسی هر روز با تنش‌های بیشتری روبرو می شوند به نحوی که یک روز در صف خرید مرغ و روز دیگر در صف خرید روغن سرگردانند.

این امر در حالیست که مسئولان مدعی هستند این کالاها به وفور تولید می شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مشکلی در تامین گوشت مرغ در آذربایجان غربی وجود ندارد!

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در ارومیه اعلام کرد مشکلی در تأمین گوشت مرغ در سطح استان‌ها وجود ندارد و تمام استان‌ها در ارتباط با این مهم تولید مازاد دارند.

به گفته عباس تابش مقرر شده بود ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی صورت گیرد از این‌رو مشکل در شبکه توزیع یا فروش نهاده‌ها و گوشت مرغ است.

وی تأکید کرده تمام نهاده‌ها به‌وسیله جهاد کشاورزی و با ارز ۴۲۰۰ تومانی توریع شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: از مواردی که چالش کمبود مرغ را در روزهای اخیر به وجود آورده بود می‌توان به قاچاق مرغ به کشورهای همسایه برای انتفاع بیشتر برخی از تولیدکنندگان و دلالان اشاره کرد.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین به مسئولان استانی تاکید کرد: باید از ظرفیت تمام بازرسان برای برداشتن چالش های پیش رو استفاده کنند.

تابش از ساماندهی وضعیت توزیع روغن هم خبر داده و افزوده است: ۵۰۰ هزار تن روغن در انبار بندرهای کشور داریم که با احتساب ذخایر استراتژیک تا یک سال آینده نیاز کشور تأمین است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی از بابت تولید روغن مایع در کشور نیست، گفته است: تولید روغن جامد نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد و می‌توانیم تولید روغن در کشور را تا ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم خواستار تشدید نظارت دقیق بر روند توزیع عرضه مرغ از کشتارگاه تا بازار مصرف در سطح استان توسط دستگاه های ذیربط شده و تاکید کرد: با وجود کشتار روزانه مرغ مازاد بر نیاز استان، متاسفانه نظارت کافی بر روند توزیع مرغ در استان صورت نمی گیرد.

رسول جلیلی، وجود دلالان و واسطه‌ها در عرضه مرغ در سطح بازار، خروج مرغ پر کنده آماده طبخ از مبادی غیرقانونی و کشتارگاه ها، همچنین قطعه‌بندی مرغ را از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز وضعیت فعلی عرضه این محصول در بازار و ایجاد صف‌های طولانی برای خرید مرغ عنوان کرد و گفت: باید بازرسی و نظارت‌ها نیز مؤثر و کاربردی تر از گذشته انجام گیرد تا عرضه مرغ موجود در بازاربه وضعیت پایداری برسد.

با این وجود هنوز تغییری در بازار به وجود نیامده و خبری از تشدید نظارت‌ها برای فروش کلاهای اساسی نیست. مشاهدات میدانی از وضعیت بازار کالاهای اساسی نشان می دهد همچنان فروش اجباری کالا به همراه روغن به مشتریان وجود دارد و مشتری باید در ازای خرید روغن یک کالای دیگر را هم خریداری کند. نکته قابل تامل اینجاست این موضوع در گزارش‌های متعدد رسانه‌ها به مسئولان یادآوری می‌شود اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و مردم هر روز سرگردان‌تر از دیروز در بازار در تلاش برای خرید مایحتاج خود هستند.

فروشندگان روغن در بازار اعلام می کنند از هفته گذشته تا امروز اگر عرضه روغن به واحدهای فروش دو یا چهار جعبه بود یک جعبه اضافه شده و فقط روغن مایع سرخ کردنی در بازار وجود دارد. در بخش قیمت ها نیز روغن جامد کاهش پنج هزار تومانی قیمت در بازار داشته، اما در عرضه همچنان کاهش وجود دارد همین امر فضا را برای دلال بازی در فروش روغن افزایش داده است.

در این شرایط این سئوال مطرح است دستگاه‌های نظارتی مشغول اجرای کدام وظیفه خود هستند که از بازار غافل شده و قیمت‌ کالاهای اساسی روند صعودی را طی می کند؟

چرا مسئولان تصور می کنند با اعلام صحبت هایی مبنی بر اینکه ما بازار را کنترل می کنیم و کالا به وفور در بازار وجود دارد می توانند به بازار سر وسامانی دهند؟

امروز بازار کالاهای اساسی نیازمند یک سیاست روشن در قیمت گذاری و عرضه محصولات است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
0
0
بعداز۴۱سال برگشتیم به اول انقلاب نفت وگازوگوشت وروغن و .....همه چی صفی واین بوددستاوردها
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین