آفتابنیوز : آفتاب: سرپرست آموزش و پرورش با تاكید بر گفته قبلی خود در مورد تفاوت در آموزش دختر و پسر یادآور شد: تا سال 1328 برنامههای تعلیم و تربیت دختران و پسران متفاوت بوده است و پس از آن به صورت یكسان درآمده است، با این وجود آیا آموزش یكسان دختران و پسران دستاورد استعمار نبوده كه به ما تحمیل شده است؟!
به گزارش آفتاب علی احمدی امروز در نشست علمی ـ تخصصی «زن و سلامت معنوی» با اشاره به ضرورت برنامهریزی در صف و ستاد وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: ستاد آموزش و پرورش، مغز متفكر این سیستم است كه باید در تعامل با صف و سایر قسمتها قرار داشته باشد و نسبت به برنامهریزی برای آینده و روندهای پیرامون آموزش و پرورش حساسیت نشان دهد.
وی با بیان این كه روندهای حاشیهای در آموزش و پرورش در كنار آن مدام در حال تغییر و تحول است و ما باید برای آنها راهبردهای اساسی پیشبینی كنیم، اظهار كرد: اگر بخواهیم آینده را متناسب با نظام ارزشی، باورها و واقعیتهای پیرامونی تنظیم كنیم، باید در تعامل جدی با یكدیگر و سایر مجموعههای مرتبط قرار داشته باشیم.
علی احمدی افزود: در طراحی برنامههای افق بلندمدت آموزش و پرورش، متناسب با برنامههای افق 1404 عمل میكنیم و برنامهریزی كوتاه مدت متناسب با برنامهریزی دولتها از جمله دو سال دیگر دولت نهم، هماهنگ خواهیم كرد. همچنین در برنامهریزی میان مدت، افقی هفت ساله را برای همراهی با دولت نهم و برنامه پنجساله پنجم خواهیم داشت.
وی تاكید كرد: نوع تعامل و سیاستهای برنامهریزی مربوط به صف و ستاد به همه استانها ابلاغ شده است و این چارچوب و برنامهریزی باید به همه استانها و سازمانهای وابسته ابلاغ شود و آنها نیز باید در چارچوب این برنامهها فعالیت و اعمال نظر كنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رشد فناوریهای ارتباطات و اطلاعات در دنیای جدید، افزود: در حال حاضر ارائه آموزش توسط آموزش و پرورش در مكانهای بیرون از منزل، به آموزش مجازی و الكترونیكی ارائه میشود و پزشكی در بیمارستانها به پزشكی از راه دور تبدیل شده است، همچنین بسیاری از خدمات الكترونیكی و صنایع سنگین و سختافزار تبدیل به صنایع نرمافزاری و مغز افزاری شده است و دیر یا زود آثار این روندها در جامعه ما بسیار بیشتر از حال حاضر خواهد شد.
وی با تاكید بر این كه نباید در برابر چنین روندهای موثری به صورت منفعل عمل كنیم، تصریح كرد: رسالت آموزش و پرورش این است كه افراد را برای آینده شغلی و جامعه آماده كند، به همین دلیل باید از هم اكنون بخشی از فرزندانمان را برای شغلهای آینده تربیت كنیم، به عبارتی باید در شاخه فنی و حرفهای و دوره متوسطه آموزشهایی را برای مشاغل آینده داشته باشیم، در عین حال باید مربیان نیز با دنیای روز، فناوریها و تخصصها آشنا شوند.
علی احمدی تاكید كرد: روند تربیت معلم ما كه سالهاست از وضعیت خود تكان نخورده، قطعا پاسخگوی روشهای جدید تدریس برای دنیای آینده آموزش و پرورش نیست.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان این كه زنان نقش بزرگی از جامعه بزرگ آموزشی كشور را دارند، عنوان كرد: 54 درصد از كاركنان آموزش و پرورش را زنان و 5/48 درصد از جمعیت دانشآموزی را نیز دختران تشكیل میدهند كه این درصد روز به روز بیشتر میشود.
وی ادامه داد: مسوولیت زنان در این عرصه بسیار بیشتر و مهمتر است، چرا كه فرزندان دختر ما با فرزندان پسر مشابه و یكسان نیستند؛ هر چند كه رسانهها این موضوع را به گونهای دیگر منتقل میكنند.
علی احمدی با اشاره به برخی از اظهارات گذشته خود در مورد ضرورت تفاوت در آموزش دختران و پسران در سنین خاص، بیان كرد: تفاوت بین دختران و پسران حقیقت مسلمی است كه هیچ گاه قابل انكار نیست و دختران و پسران در ردههای سنی خاصی نیازهای جسمی، روحی و عقلایی یكسان ندارند. در عین حال آیندهای كه برای دختران و پسران در جامعه ما ترسیم میشود، چه ما موافق باشیم و چه نباشیم، یكسان نیست.
علی احمدی افزود: یكبار فردی به من گفت تا سال 1328 برنامههای تعلیم و تربیتی برای دختران و پسران متفاوت بوده است و از آن به بعد بوده كه این آموزشها یكسان شده است. آیا این روند نیز یكی از دستاوردهای استعمار نبوده كه به ما تحمیل شده است؟
وی خطاب به خبرنگاران و رسانهها، تاكید كرد: از دوستان رسانهای میخواهیم كه این نكته را به صورتی درست ترویج دهند و جا بیاندازند و از سیاسی كردن صحبتهای ما بپرهیزند، چرا كه ترویج چنین تفكراتی، شایسته رسانهها نیست.
وی با بیان این كه مدارس و واحدهای آموزشی دختران و پسران مقتضیات خاص خود را میطلبند، گفت: نوع تعامل اولیا و مربیان در مدارس دخترانه و پسرانه متفاوت است و حتی مقاطع تحصیلی دختران و پسران باید متفاوت باشد.
در این هنگام این اظهار نظر علیاحمدی از سوی زنان حاضر در جلسه مورد سوال قرار گرفت و حاضران با سوالاتی آرام این گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش را تكرار كردند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت فرزندان امروز در جامعه و آسیبهای اجتماعی كه در آن وجود دارد، یادآور شد: در حال حاضر در جامعهای زندگی میكنیم كه نمیتوان فرزندانمان را از برخی مسایل دور نگهداریم و امكان نگهداشتن آنها در خانه و مواجه نشدن با بسیاری از مسایل وجود ندارد. در دنیای امروز، رسانهها به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثرگذاری خود را دارند و در واقع نقش معلم و مدرسه را كم رنگ كرده است، به همین دلیل، امروز بیش از هر زمان دیگری مدرسه و خانه باید دست به دست هم بدهند و یك مصونیت را برای فرزندان ایجاد كنند.
وی با اشاره به نقش رسانهها در دنیای امروز تاكید كرد: در حال حاضر زمان «این را بكن و آن را نكن» گذشته و كارساز نیست و این جعبه جادو بزرگترها را مسحور خود میكند، چه رسد به فرزندانمان را.
علی احمدی ادامه داد: خوشبختانه رسانهها در جامعه ما به طور نسبی تحت كنترل هستند و مدرسه و خانواده باید دست به دست هم بدهند تا به انفعال بیشتری دچار نشویم، هر چند كه در حال حاضر نیز خیلی چیزها را از دست دادهایم و در بسیاری از موارد عقب نشینیهای زیادی كردهایم.
وی اذعان كرد: آسیبهایی كه بر سر راه دختران در جامعه قرار دارد، بسیار بیشتر و متفاوتتر از پسران است و در رده سنی خاصی اثرگذاریهای متفاوتی دارد. به همین دلیل آموزش و پرورش و كل نظام تعلیم و تربیت در جامعه و حتی نظام جمهوری اسلامی نباید نسبت به این تفاوت در آموزش دختران و پسران بیتفاوت باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش فقط نباید توسط زنان انجام شود، بلكه حوزه مشترك است. اما خانمها قطعا نقش بیشتری را در خانه و محل كار خود ایفا میكنند، هر چند كه در حوزه آموزش و پرورش و مدیریتهای ستادی نقش كمی دارند.
وی ادامه داد: زنان باید رشادت و بلوغ، خود را در عرصه مدیریتی نشان دهند.
در این هنگام نیز زنان حاضر در جلسه كه حدود 140 نفر از زنان كارآمد و شاخص در مجموعه آموزش و پرورش بودند، با همههمهای در جواب صحبت علی احمدی گفتند: كجا این رشادت و بلوغ را نشان دهیم، آقایان نمیگذارند! هیچ پست مدیریتی در آموزش و پرورش به خانمها داده نمیشود!
جناب دكتر خواهش مي كنم حالا كه با اين تيز هوشي ودرايت متوجه نقش استكبار در يكسان سازي اموزش دختران و پسران پس از سال 1328 شده ايد! لطفا نقش استكبار در ورود ساير پديدهاي شوم استكباري بعد از سال 1328 را هم افشا كنيد.
پديده هايي مثل: راه اهن،مخابرات،خودرو،دانشگاه،كت وشلوار و....دهها پديده شوم استكباري ديگر كه همگي نياز به وجود انديشمنداني چون شما داشت تا ريشه واقيشان بر ملا شود!
خدا به فرياد اموزش وپرورش اين مرز وبوم برسدبا اين پديده!!!. هرچند كه اموزش وپرورش قبلا هم حال و روز خوشي نداشت اما با امدن وزير دانشمندي مثل اقاي احمدي، واقعابايد به حال و روز فرزندان ايران گريست.
بزرگان ايران! علما! دانشمندان! چه دارد بر سر ايران مي ايد با اين دولت محير العقول!!!!