کد خبر: ۷۰۲۹۴۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران؛

محاکمه ۳ دانشجو به اتهام سوگواری برای سرنگونی هواپیمای اوکراینی!

با وجود گذشت بیش از ۱۵ ماه از انهدام هواپیمای اوکراینی، «افکار عمومی نه تن‌ها از برخورد با عاملان این اتفاق اطلاعی دریافت نکرده که متاسفانه همچنان شاهد به جریان افتادن پرونده‌های قضایی و صدور احکام سنگین برای دانشجویان و سوگواران این اتفاق هستیم.»
محاکمه ۳ دانشجو به اتهام سوگواری برای سرنگونی هواپیمای اوکراینی!
آفتاب‌‌نیوز :

ضیاءالدین نبوی، امیرحسین علی‌بخشی، علی حقیقت‌جوان به دادگاه می‌روند. پس از گذشت یک سال از بازداشت این ۳ دانشجو، حالا وکیل آن‌ها خبر داده که با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران برای این افراد کیفرخواست صادر شده و زمان برگزاری دادگاه‌هایشان تعیین شده است.  چنانچه امیر رییسیان به پایگاه خبری- تحلیلی روزآروز توضیح داده، اتهام این ۳ دانشجو «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت» و «تبلیغ علیه نظام» و شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مسوول رسیدگی به اتهامات آنهاست.

بنابر آنچه وکیل این ۳ دانشجو گفته، فعالیت‌های قانونی این ۳ در انجمن‌ها و سوگواری جمعی برای سرنگونی هواپیمای اوکراینی از مصادیق اتهامی پرونده است. همان‌طور که رییسیان هم اشاره کرده با وجود گذشت بیش از ۱۵ ماه از انهدام هواپیمای اوکراینی، «افکار عمومی نه تن‌ها از برخورد با عاملان این اتفاق اطلاعی دریافت نکرده که متاسفانه همچنان شاهد به جریان افتادن پرونده‌های قضایی و صدور احکام سنگین برای دانشجویان و سوگواران این اتفاق هستیم.»

نکته مورد اشاره امیر رییسیان همان بحثی است که طول ماه‌های گذشته بار‌ها از سوی افکار عمومی و خانواده‌های قربانیان انهدام هواپیمای اوکراینی مورد پرسش قرار گرفته است. اگرچه در طول یک سال و ۳ ماه پس از این حادثه، مسوولان بر لزوم پیگیری این پرونده و مجازات عاملان آن تاکید کرده‌اند، اما هنوز حتی مقصران این حادثه معرفی نشده‌اند و خبری از برگزاری دادگاهی یا صدور حکم برای آن‌ها نیست.

این درحالی است که در طول همین مدت، برخی افراد ازجمله همین ۳ دانشجو بابت اعتراض نسبت به آنچه مرگ ۱۷۶ سرنشین پرواز ۷۵۲ اوکراین را در هجدهم دی ماه ۹۸ رقم زد بازداشت، محاکمه و زندانی شده‌اند. بر همین اساس هم امیر رییسیان، وکیل این ۳ دانشجو با اشاره به ارتباط این پرونده با فعالیت انجمن‌های اسلامی قانونی و دارای مجوز فعال در دانشگاه‌ها و مجموعه فعالیت جمعی آن‌ها تحت عنوان «دانشجویان متحد» گفته «باعث تاسف است که فعالان دانشجویی بابت فعالیت‌های داخل دانشگاه همچنان در دادگاه‌ها محاکمه می‌شوند و در عین حال امیدواریم که قضات به ماهیت فعالیت‌هایی که منجر به حضور این دانشجویان در دادگاه شده است، توجه کنند تا بستر فعالیت‌های قانونی در دانشگاه از بین نرود.» رسیدگی به پرونده این افراد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب درحالی صورت می‌گیرد که حداقل انتظار می‌رفت روند رسیدگی قضایی به اتهام این ۳ دانشجو در دادگاه‌های جرایم سیاسی انجام شود. دادگاه‌هایی که حالا چند وقتی است محل رسیدگی به چند پرونده بوده است.

امیرحسین علی‌بخشی، دانشجوی دانشگاه تهران و عضو سابق شورای احیای انجمن‌های دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر و علی حقیقت‌جوان، دبیر انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در تاریخ ۴ اسفند ۹۸ توسط نیرو‌های امنیتی در تهران بازداشت و در تاریخ ۱۳ اسفند هر کدام با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

علی‌بخشی پیش از این هم در سال ۹۲ توسط کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مدت یک سال تحصیلی تعلیق و از تحصیل محروم شده بود.

همچنین ضیاءالدین نبوی، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل روز ۶ اسفند ماه ۹۸ با حکم شعبه چهارم بازپرسی دادسرای اوین در منزل خود بازداشت و پس از حدود یک هفته روز ۱۲ اسفند با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. این عضو تشکل شورای دفاع از حق تحصیل پیش از این در خرداد ۸۸ هم بازداشت و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس در تبعید تبدیل شد. ضیاالدین نبوی مهر ماه ۸۹ به زندان کارون تبعید و اردیبهشت ۹۳ به زندان سمنان منتقل شد و در نهایت ۲۵ بهمن ۹۶ از زندان آزاد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
18
4
دادگاه باید مصداق جرم را تعیین کند نه آفتاب ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
1
15
خلاصه کشور هر روز در حال پیشرفت است .
بعد از برخورد های شدید با سلاطین سکه ، مرغ و تخم مرغ نوبت به سلطان گریه رسید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
1
8
گنه کرد در بلخ .............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
1
10
خطبه های حضرت زینب در شام که در حضور یزید ملون برای امام حسین( ع) خواند بخشی از تاریخ شعیه است.در واقع یزید اجازه سوگواری را به حضرت زینب را میدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
1
14
لابدخانواده های داغدار بایددرغم عزیزانشان شادی کنند
ناشناس
|
Austria
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
1
6
خخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
19
1
ظاهرا برای عده ای معلوم الحال ضد انقلاب قلمفرسایی و اشک ماتم میریزید که از هر بهانه ای برای عقده گشایی و اقدامات ضد امنیتی خود استفاده کرده اند ( کاسه های داغتر از آش ) اشکی که خانواده های داغدار هم برای عزیزانشان نریختند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
8
1
پس بی خود نیست آنها را بازداشت کرده اند اولا سوء سابقه دارند دوم این که حتما دنبال اغتشاش بوده اند دادگاه حتما با استناد حکم می دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
1
5
آیا خانواده های داغدار از سپاه یا شلیک کننده شکایت کرده اند؟ آیا کسی تا کنون در این ارتباط محاکمه که هیچ، دستگیر شده است؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
1
2
آقا یا خانمی که گفتی خانواه های داغدار اشک نریختن
احتمالا تو کور بودی ندیدی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین