آفتابنیوز : آفتاب: یک عضو کمیسون انرژی گفت: با مقایسه قیمت 100 تومانی بنزین ایران و 800 تومانی در خلیج فارس به این جمعبندی میرسیم كه قیمت بنزین باید به طور سالانه 200 تومان افزایش یابد تا بهای بنزین در سال 1390 واقعی شود. حسن مرادی افزود: این در حالی است كه در لایحه بودجه سال آینده هیچ افزایشی در قیمت بنزین دیده نشده است.
وی در میزگرد بررسی وضعیت فعلی و چشمانداز آینده صنعت نفت در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی خروج بنزین و فرآوردههای نفتی از سبد حمایتی تا پایان سال 1390 و تصمیم مجلس در این باره گفت: این سوال بی جواب است؛ چگونه ممكن است بدون افزایش پلكانی قیمتها، آزادسازی در 4 سال اتفاق افتد؟
مرادی گفت: آقای الهام، سخنگوی دولت در پاسخ همین سوال به طور خصوصی به من اعلام كرد كه این تغییر یكباره و در سال 1390 ایجاد خواهد شد كه در غیر این صورت از نظر علمی امكان پذیر نیست.
در ادامه این میزگرد محسن یحیوی نایب رییس كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تحقق 300 میلیارد دلار سرمایهگذاری در بخش نفت و گاز تا سال 1404 گفت: نیمی از این مبلغ توسط منابع داخلی و نیم دیگر با جذب سرمایهگذاری از منابع غیر داخلی صورت میپذیرد كه اگر 150 میلیارد دلار بین 18 سال باقیمانده تا افق چشم انداز تقسیم شود، سالانه حدود 9 میلیارد دلار دراین بخش سرمایهگذاری لازم است.
وی واردات محصولات وماشینآلات مورد نیاز پروژهها از خارج را سبب عدم پیشرفت صنعت داخلی دانست و گفت: شرط ابتدایی كسانی كه سرمایه در اختیار قرار میدهند، استفاده از صنایع كشورشان بوده و این در حالی است كه ما هر تكنولوژی و كارشناسی را در دنیا میتوانیم به خدمت گرفته و با استفاده از كارشناسان خبره و ورزیده خود پروژهها را تكمیل كنیم.
یحیوی تبدیل دلار به ریال برای مصارف داخلی را مشكل بزرگی اعلام و تصریح كرد: روشهای مختلفی برای مصرف دلارهای نفتی وجود دارد كه واردات، فروش ارز به مردم برای جمعآوری نقدینگی، در اختیار بانك مركزی قرار دادن برای چاپ ریال و خرید ماشین آلات خارجی از جمله این مواردند كه هر یك مزایا و معایب خاص خود را دارند.
محمد
1- ميزان درآمد در اين كشور ها چندين برابر كشور ما مي باشد
2- قيمت خودروها در اين كشور ها بسيار پايين مي باشد
3- استفاده از خودروهاييكه مصرف بسيار پاييني دارند
نمي توان قيمت بنزين در ايران را با آن كشورها مقايسه كرد. با توجه به قيمت گزاف خودرو در ايران و پر مصرف بودن اكثر خودروهاي ارايه شده در ايران در حال حاضر مردم ايران بيش از 8000 ريال هزينه بنزين پرداخت مي نمايند اگر واقعاْ مسيولان خواستار افزايش قيمت بنزين و واقعي گردن قيمت آن هستند چرا دنبال واقعي كردن قيمت خودرو نيستند؟
احيانا ايشون تحقيق نكردند سطح حقوق و دستمزد كارمندان و كارگران در كشورهاي مختلف ازجمله همين حاشيه خليج فارس چقدر است و برنامشون در مورد حقوق و دستمزد چيست؟