کد خبر: ۷۰۳۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
تبلیغات

پمپ کف کش چیست؟

عمده‌ترین کاربری پمپ لجن کش چاه آب و تخلیه استخر‌ها و برداشت آب از حوضچه ها، نهر‌ها و رودخانه‌ها باشد. از دیگر کاربرد‌های لجن کش‌ها می‌توان به انتقال و پمپاژ فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی و دیگر سیالات دارای ذرات معلق و ذرات جامد اشاره کرد.
پمپ کف کش چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از انواع پمپ آب گریز از مرکز که به طور کامل زیر آب غرق می‌شوند، پمپ کف کش هستند. نحوه کارکرد پمپ کف کش به صورتی است که یک الکتروموتور باعث به حرکت درآمدن پمپ می‌شود و با این حرکت پمپ، انرژی جنبشی سیال یا همان مایعی که قرار است توسط پمپ پمپاژ شود افزایش پیدا می‌کند و باعث انتقال سیال به بیرون می‌شود.

میزان فشار پمپاژ کردن مایع خروجی را میزان دور موتور پمپ کف کش تعیین می‌کند. بهتر است از پمپ کف کش برای پمپاژ کردن آب‌های تمیز و بدون ذرات معلق استفاده کنید.

انواع پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش بر اساس نوع کاربری به دسته‌های متفاوت تقسیم می‌شود. کف کش تکفاز و کفکش سه فاز که کف کش‌های تکفاز خود به دو زیر دسته فلوتردار و ساده تقسیم می‌شوند. همچنین پمپ کف کش را از نظر جنس بدنه می‌توان در سه دسته بدنه پلاستیکی، آلومینیومی و چدن نیز قرار داد.

همانطور که در بالا گفته شد این نوع پمپ‌ها در دو حالت تک فاز و سه فاز تولید می‌شوند که کف کش تک فاز دهانه خروجی با اندازه‌های ۱ و ۱/۱.۴ و ۲ و ۳ اینچ و کف کش‌های سه فاز دهانه خروجی برابر با ۲ و ۳ و ۴ و ۶ اینچ دارند.

اجزاء تشکیل دهنده پمپ کف کش چیست؟

پمپ‌های کف کش از اجزاء مختفی از قبیل: پروانه، الکتروموتور، محور، حلزون، درزگیر مکانیکی، کابل و متعلقات دیگر تولید شده اند. کفکش‌ها براساس نوع کاربرد در انواع آلومینیومی، استنلس استیل، چدنی، مواد پلیمری و ... نیز ساخته می‌شوند. با توجه به اینکه مقدار پمپاژ این محصولات نیز به سرعت چرخش پروانه‌های آن بستگی دارد، پروانه‌ها نیز باید از مواد با کیفیت ساخته شوند، ولی بطور معمول جنس آن‌ها از استیل، چدن، برنج، تکنوپلیمر و نوریل (پلاستیک فشرده) هستند.

آشنایی با انواع پروانه در پمپ کف کش

همچنین ۲ نوع پروانه در این محصولات استفاده می‌شود، پروانه‌های کاملا بسته و پروانه‌های نیمه باز، که از پروانه‌های بسته برای آب‌های صاف و تمیز استفاده می‌شود که فشار بالایی وارد می‌کند. از پروانه‌های نیمه باز نیز برای انتقال آب‌هایی که آلوده هستند استفاده می‌شود.

کاربرد‌های پمپ کف کش چیست؟

برای مثال از پمپ کف کش با بدنه استیل در مناطقی که آب آن شور است و یا دارای خاصیت اسیدی است استفاده می‌شود. همچنین در مناطقی که آب آشامیدنی قابل شرب دارند، پمپ‌های کف کشی که بدنه آن‌ها از جنس چدن و آلومینیوم است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از پمپ‌های کف کش در آبیاری مزارع کشاورزی، مصارف مسکونی، انتقال آب چاه ها، انتقال سیالات مختلف صنایع غذایی و دارویی، انتقال آب مخازن و استخرها، تخلیه پساب‌های فاضلاب (با غلظت کم)، حوضچه‌ها و گودال ها، در فواره‌ها و تخلیه پساب‌های ناشی از باران هم استفاده می‌شود.

پمپ لجن کش در گروه موتور پمپ‌های مستغرق سانتریفیوژ قرار دارند؛ و بسته به نوع الکترو موتور در دو نوع لجن کش سه فاز و لجن کش تک فاز ارائه می‌شوند. بسته به مصرف کننده با تنوع جنس بدنه و پروانه به بازار عرضه می‌شوند.

• انواع پمپ لجن کش
• لجن کش استیل
• لجن کش چدن
• لجن کش برنزی

عمده‌ترین کاربری پمپ لجن کش چاه آب و تخلیه استخر‌ها و برداشت آب از حوضچه ها، نهر‌ها و رودخانه‌ها باشد. از دیگر کاربرد‌های لجن کش‌ها می‌توان به انتقال و پمپاژ فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی و دیگر سیالات دارای ذرات معلق و ذرات جامد اشاره کرد.

این پمپ‌ها می‌توانند به سنسور‌های حرارتی، روغن، بیرینگ، آب و رطوبت مجهز شوند که این موضوع بستگی به توان نامی و شرایط استفاده و کار پمپ دارد.

لجن کش‌ها بر مبنای شرایط نصب و کار دارای دو دسته بندی کلی می‌باشند که عبارتند از:

لجن کش شناور (لجن کش مستغرق)

این نوع لجن کش‌ها دارای درجه حفاظتی IP۶۸ است. به گونه‌ای که می‌توانند در سیال به صورت کامل غوطه ور شوند. عبور سیال از اطراف الکتروموتور که کاملا آب بندی شده است، باعث خنک شدن موتور و در نتیجه افزایش طول عمر آن و همچنین در اثر کاهش جریان موتور، راندمان آن نیز افزایش می‌یابد.

بایستی توجه داشت که این الکتروپمپ‌ها حتما تمام بدنه و الکتروموتور در آب غوطه ور باشد؛ زیرا در صورتی که آب اطراف بدنه موتور را در بر نگرفته باشد خنک سازی موتور به خوبی انجام نمی‌پذیرد و در نتیجه موجب آسیب به عایق موتور و سوختن موتور می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین