کد خبر: ۷۰۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۸
شیرزاد عبداللهی در انتقاد به سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

دیدگاه علی احمدی مشابه زیگموند فروید است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روز دوشنبه علیرضا علی احمدی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی تعجب‌برانگیز بر لزوم جداسازی کتب آموزشی و شیوه تربیتی دختران و پسران تاکید کرد.

وی که در بسیاری از سخنرانی‌های خود در مورد ضرورت تفاوت در آموزش دختران و پسران در سنین خاص سخن گفته بود، این بار نیز بر مواضع گذشته خود تاکید کرد و افزود: « یک بار فردی به من گفت تا سال 1328 برنامه‌های تعلیم و تربیتی برای دختران و پسران متفاوت بوده و از آن به بعد بود که این آموزش‌ها یکسان شده است. آیا این روند نیز یکی از دستاوردهای استعمار نبوده که به ما تحمیل شده است»؟

یک کارشناس آموزش و پرورش در همین خصوص با انتقاد شدید ا ز سخنان علی احمدی، به خبرنگار اجتماعی آفتاب گفت: ایشان از لفظ اینکه «شخصی به من گفته است»، استفاده کرده‌اند در حالی که از آقای علی احمدی به عنوان یک فرد دانشگاهی و مسئول اجرایی یک وزارتخانه، بعید است که براساس شنیده‌های شخصی که هویت آن هم معلوم نیست، مطلب مهمی را بیان کند.

شیرزاد عبداللهی افزود: چنین حرفی دروغ محض و این مطلب در آموزش و پرورش ایران هیچ گاه نبوده است.

این روزنامه‌نگار با اشاره به اینکه «قانون آموزش و پرورش ایران در سال 1290 به تصویب مجلس شورای ملی رسیده»، گفت: در قانون سال 1290 شمسی، هیچ گونه تفکیک یا استثنایی از نظر جنسیتی و یا از نظر کتاب‌های درسی برای دختران و پسران مشاهده نمی‌شود.

عبداللهی افزود: در سال 1323 نیز مجلس شورای ملی مجددا قانونی در مورد آموزش و پرورش به تصویب می‌رساند که در آن نیز هیچ اشاره‌ای به تفکیک جنسیتی و جداسازی آموزش دختران و پسران نشده است.

این کارشناس مسائل تربیتی با بیان این‌که «شنیده‌های آقای علی احمدی کذب است»، گفت: از ایشان بعید بود که براساس شایعات یا حرف‌های یک شخص، قضاوت کنند و حرف‌های آن فرد را مبنای تحلیل خود قرار دهند.

وی با اشاره به تفاوت‌ معنایی جنس (Sex)‌ و جنسیت (gender)‌ گفت: به نظر می‌آید که آقای علی احمدی در صحبت‌های خود مفهوم جنس (Sex)‌ و جنسیت (gender) را با هم اشتباه گرفته است.

عبداللهی گفت: جنس یک موضوع بیولوژیکی و تغییر ناپذیر است اما جنسیت یک مفهوم جامعه شناختی و فرهنگی محسوب می‌شود و باید خاطرنشان کنم که هیچ کس منکر تفاوت میان دختران و پسران از نظر جنسی نیست اما این که تفاوت‌های بیولوژیکی را مبنای تبعیض‌های اجتماعی قرار دهیم، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. 

وی نظرات علی احمدی را مشابه تفکر زیگموند فروید دانست و افزود: نظرات سرپرست کنونی وزارت آموزش و پرورش شباهت زیادی به نظرات زیگموند فروید دارد که کلید پدیده‌ها را براساس عقده ادیپ بررسی می‌کرد.

وی با اشاره به سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای علی احمدی در صحبت‌های خود، بر تدوین کتاب‌های درسی براساس عواملی مثل جنیست، نژاد، قومیت و جغرافیا تاکید کرده بود، این در حالی است که در جهان به هم پیوسته امروز مفهوم شهروند یک بعد ملی و جهانی پیدا کرده و جداسازی انسان‌ها براساس عواملی مثل نژاد، جنسیت، قومیت و زبان در دنیای امروز پذیرفتنی نیست کما این‌که اکنون افراد با فرهنگ در دنیا از واژه سیاه پوست که اشاره به ویژگی نژادی دارد، ‌استفاده نمی‌کنند و به جای آن از کلمه آفریقایی تبار یا آفریقایی استفاده می‌شود.

عبداللهی افزود: بنابراین گفتن چنین صحبت‌ها و تاکید بر چنین تبعیض‌هایی از سوی یک مسئول آموزشی به شدت تعجب‌برانگیز است.

وی همچنین در خصوص اظهارات علی احمدی مبنی بر اینکه «دختران در سن 9 سالگی و پسران در سن 15 سالگی به سن تکلیف می‌رسند»، گفت: در این جا هم آقای علی احمدی یک سری تحولات بیولوژیکی را منبا قرار داده در حالی که ممکن است دختران زودتر از پسران به بلوغ برسند اما یک دختر 9 ساله از نظر توانایی یادگیری، قدرت تحلیل مسایل و فهم امور درسی و آموزشی، تفاوت معناداری با یک پسر هم سن خود ندارد.

وی افزود: اگر براساس نظر ایشان عمل کنیم، دختران باید 6 سال زودتر از پسران به مدرسه بروند که چنین امری غیرممکن است. دیدگاه آ‌قای علی احمدی بر جدا کردن نقش اجتماعی دختران و پسران و تبعید آنان به دو دنیای متفاوت و کاملا مجزا تکیه دارد، ‌در حالی که جامعه ما از زنان و مردان، دختران و پسرانی تشکیل شده که با یکدیگر زندگی می‌کنند و یکی از کارکردهای نظام آموزشی این است که مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان یاد دهد که یکی از این مهارت‌ها، مهارت تعامل با جنس دیگر است.

عبداللهی افزود: این دیدگاه در نهایت به این منجر می‌شود که برای دختران و زنان نقش‌های مشخصی مانند خانه‌داری، بچه‌داری، آشپزی، خیاطی و باغبانی و امثال اینها را قائل شویم و مشاغل پراهمیت در اختیار پسران قرار گیرد، در حالی که دختران ما در هر عرصه‌ای که فرصت و امکانات برابر داشته‌اند، توانسته‌اند شایستگی‌های خود را نشان دهند.

این کارشناس مسایل آموزش و پرورش با بیان اینکه «آقای علی احمدی که مرتبا بر تفکر سیستماتیک تاکید می‌کند، چگونه به این نظریه جدید رسیده؟»،‌ گفت: قاعده بر این است که ایشان بایستی این ایده خام خود را به پژوهش‌گران تعلیم و تربیت عرضه می‌کرد تا در آنجا جوانب مختلف آن، از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و به صورت یک طرح آماده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش از سوی وزیر یا سرپرست اعلام شود در حالی که اظهارات ایشان، از قماش بداهه‌گویی که در میان مسئولان بسیار رایج شده، است.

عبداللهی با تاکید بر این‌که «آقای علی احمدی تحصیلات مرتبط با تعلیم و تربیت ندارد»، گفت: ایشان یک نظریه پرداز نیستند و از سوی دیگر هم فاقد سوابق تجربی در کار آموزش و پرورش است. خود ایشان هم اعتراض کرده‌اند که تا قبل از معارفه، حتی یک بار هم به آموزش و پرورش نرفته بود.

وی گفت: امروزه به جای رسیدگی به مسایلی که جزء وظایف ذاتی و مسئولیت ایشان است، مسائلی را مطرح می‌کند که جز ایجاد اختلاف در جامعه فرهنگیان، حاصل دیگری ندارد. کما این‌که سخنان آقای علی احمدی، با اعتراض 140 نفر از زنان حاضر در جلسه مذکور مواجه شد.

وی با اشاره به کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای علی احمدی بهتر است به فکر تامین کسری بودجه 2 هزار و 300 میلیارد تومانی آموزش و پرورش و پرداخت بدهی معلمان در آ‌ستانه شب عید باشد. ایشان بهتر است به فکر 8 هزار مدرسه‌ای باشد که فاقد امکانات دستشویی و آب‌خوری هستند و یا بر چگونگی هزینه شدن سالانه یک میلیارد دلار برای مقاوم‌سازی مدارس نظارت کنند.

عبداللهی افزود: ایشان اگر ادعای نظریه‌پردازی دارند، بهتر است مسئولیت اجرایی را رها کرده و به اتاق فکر بروند و در آن جا کار پژوهشی انجام دهند.

عبداللهی همچنین با اشاره به اظهارات علی‌آباد، رییس سازمان تربیت بدنی مبنی بر اینکه «دختران ما از لحاظ توان حرکتی مشابه زنان 40 ساله فرانسوی هستند»، گفت: از ایشان هم باید پرسید که شما برای حرکت و ورزش دختران چه کردید. حدود 13 درصد دختران ایران به دلیل فقر حرکتی دچار ناهنجاری اسکلتی شده‌اند.آیا شما همان‌قدر بر پوشش و حجاب زنان تاکیدی می‌کنید، آیا امکانات لازم برای ورزش دختران فراهم کرده‌اید؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۶
0
0
هر دم از اين باغ بري ميرسد.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۶
0
0
باسلام
من در پيشنهادهايي كه براي سرپرست محترم آموزش و پرورش داده ام و در آنها توصيه كرده ام كه در اموري كه تخصص ندارند وارد نشوند وسعي كنند كمتر سخنراني كنند وبه جاي آن به مديريت حوزه مسئوليت خود بپردازند. به آقاي شيرزاد عبداللهي هم كه پرداختن ايشان به مسايل تعليم و تربيت جاي تشكر دارد توصيه مي كنم كه از برخي تشبيهات و تعبيرات بدون احتياط استفاده نكند. توجه داشته باشند كه فرويد دانشمندي است نبايد بدون احتياط مورد تخطءه قرار گيرد. نويدي
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۶
0
0
وقتي رپيس جمهور بداهه گو باشد وزير كه صد البته معاون كه هزار البته
از ماست كه بر ماست
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۷
0
0
اينگونه اظهار نظر ها ناشي از پول بي حساب وكتاب نفت ميباشد كه هردم اين حضرات براي آتيش زدن به آن برنامه مندراوردي از خودشان اراء مي دهند .
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۷
0
0
از اطرافيان آقاي رئيس جمهور محترم چنين افاضات غير كارشناسانه اي اصلا بعيد نيست! در حالي كه همه دنيا به سمت يكپارچگي و نزديكي پيش مي رود و اروپاييها سالهاست وقت و هزينه صرف مي كنند تا مردمشان از هر جهت به هم نزديكتر شوند در كشور ما حرف از اختلاف گذاشتن هر چه بيشتر مرد و زن است... چرا ما بايد به دليل جهل و فقر دانش مديران مملكتمان دورانهايي از تاريخ بشر را تجربه كنيم كه سالها قبل توسط ديگران تجربه شده و نتايج آنها از هم اكنون مشخص است!!؟؟ آيا چنين مديران ...و ناشايستي باعث عقب گرد و واماندگي يك ملت نيستند؟؟ واقعا آيا در اين كشور بهتر از اين افرادي نداريم كه سرنوشت فرزندانمان را بدستشان بسپاريم؟ يا اينكه براي آقاي احمدي نژاد فقط تمايلات سياسي و جناحي در عزل و نصبها تعيين كننده است!!؟؟
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۷
0
0
آقاي احمدي به فكر مديران كل نوسازي هايش باشد كه در راس آن يك ليسانس دامپروري بازنشسته به كار دعوت شده اي قرارگرفته < رييس سازمان نوسازي مدارس يا معاون عمراني وزير> كه صدرحمت
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۷
0
0
اقا عفت كلام داشته باش.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۷
0
0


اينگونه آقايان هنوز نفهميده اند كه تعداد زنان ايراني بسيار بسيار بسيار بيش از چندنفر زنان حامي و طرفدارانشان هستند كه فقط براي مواقع لازم به صحنه مي آورندشان
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۸۶/۱۱/۲۱
0
0
يكي سحري مي خورد و روزه هم نمي گرفت به او گفتند : تو كه روزه نمي گيري چرا سحري مي خوري؟ و انتظار داشتند در پاسخ بگويد لايكلف الله نفسا الا وسعها . اما او گفت : روزه كه نمي گيرم اگه سحري هم نخورم كه كافر كافرم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین