کد خبر: ۷۰۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۸
موسی پور:

ابهام در قانون عامل برخی رد صلاحیت هاست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت كشور گفت:« كار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات هشتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های اجرایی و نظارت پایان یافت و نتایج بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان نمایندگی اعلام شد». 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی‌پور در مصاحبه‌ مطبوعاتی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت:« براساس قانون ماده‌ی 34 آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون انتخابات مجلس كلیه‌ی داوطلبانی كه صلاحیت آن‌ها در هیأت‌های اجرایی تأیید شده و در هیأت‌های نظارت رد شده است و یا داوطلبانی كه عدم تأیید صلاحیت‌شان در هیأت‌های نظارت باقی مانده است فرصت اعتراض دارند. از زمان ابلاغ رد صلاحیت‌ها آن‌ها 24 ساعت فرصت دارند اعتراض خود را به صورت كتبی اعلام كنند».

وی افزود:« براساس قانون، شورای نگهبان 20 روز فرصت دارد به اعتراض داوطلبان رسیدگی كند كه این فرصت سوم اسفنده به پایان خواهد رسید و بررسی صلاحیت‌ها به وزارت كشور ابلاغ خواهد شد».

وی افزود:« فرصت سه روزه‌ی دیگری برای اعتراض مجدد در نظر گرفته شده است كه چهارم تا ششم اسفندماه است و كسانی كه در این مرحله رد شده‌اند می‌توانند شكایت خود را به شورای نگهبان اعلام كنند، شورای نگهبان هم 7 روز فرصت دارد كه این فرصت سیزدهم به پایان می‌رسد. اسامی قطعی در روز سیزده اسفندماه باید توسط شورای نگهبان به وزارت كشور اعلام شود. چهاردهم اسفند اسامی به فرمانداری‌های مراكز حوزه‌های انتخابیه ارسال خواهد شد و روز پانزدهم اسفند اعلام اسامی از طرف حوزه‌های انتخابیه خواهد بود. داوطلبانی كه توسط هیأت‌های نظارت رد شده‌اند هنوز دو مرحله برای رسیدگی مجدد دارند و با این كار بررسی صلاحیت‌ها ادامه دارد».
 
موسی‌پور تأكید كرد:« امیدواریم كه در نهایت تعداد تأیید‌شدگان افزایش پیدا كند. البته هیأت‌های اجرایی و نظارت بدور از گرایش‌های فردی، طبق قانون به بررسی صلاحیت‌ها پرداخته‌اند و نتایج را اعلام كرده‌اند. در مواردی ابهام در قانون موجب شده عده‌ای رد صلاحیت شوند از جمله بعضی از برداشت‌ها از مدارك تحصیلی معادل موجب رد صلاحیت شده است و یا در مواردی سابقه‌ی پنج سال كار كارشناسی كه برداشت بعضی از هیأت‌ها این بوده است كه این سابقه‌ی پنج سال كار كارشناسی باید پس از اخذ مدرك لیسانس باشد».
 
رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت كشور با ابراز امیدواری نسبت به اینكه «انتخاباتی با حضور همه‌ی گرایش‌ها و علایق سیاسی و پرشور و با حضور حداكثری را شاهد باشیم» گفت:« امیدواریم تعداد تأیید صلاحیت‌شدگان افزایش پیدا كند».
 
وی هم‌چنین گفت:« قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصتی را به داوطلبان تأیید صلاحیت شده در ارتباط با تغییر حوزه‌ی انتخابیه داده است و این فرصت را فراهم كرده است برای یك بار در مرحله‌ی اول انتخابات حوزه‌ی انتخابیه خود را تغییر دهند. این دسته از داوطلبان باید درخواست تغییر حوزه‌ی انتخابیه خود را كتبا به وزارت كشور یا محل ثبت‌نام خود ارائه كنند».
 
موسی‌پور ادامه داد:« صلاحیت این داوطلبان در حوزه‌ی انتخابیه جدید دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در حوزه‌ انتخابیه جدید مشمول استعفاء نباشند یا از حسن شهرت برخوردار باشند. در صورتی كه صلاحیت فرد مورد تأیید قرار گرفت و درخواست تغییر مورد موافقت قرار گرفت فرد می‌تواند در حوزه‌ی انتخابیه جدید فعالیت انتخاباتی خود را در زمان مقرر 16 اسفند شروع كند. در صورتی كه درخواست داوطلب نمایندگی مورد قبول واقع نشد داوطلب می‌تواند در همان حوزه‌ای كه ثبت‌نام كرده است حضور پیدا كند و در رقابت‌های انتخاباتی شركت كند».
 
وی با تأكید بر این كه فعالیت انتخاباتی پیش از 16 اسفند ممنوع است، گفت:« اگر موردی مشاهده شود قطعا هیأت‌های اجرایی و نظارت آن را بررسی می‌كنند».
 
موسی‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص آن‌كه آیا وزارت كشور از بررسی صلاحیت‌ها آماری دارد؟ گفت:« بله، آمار توسط ستاد انتخابات كشور اعلام می‌شود».
 
حجت الاسلام والمسلمین موسی پور رییس شورای اطلاع رسانی وزارت كشور در پاسخ به این سوال كه با توجه به این كه نتایج بررسی صلاحیت ها دیر به فرمانداری ها ابلاغ شده، آیا زمان اعتراض تمدید خواهد شد؟ اظهار داشت:« از زمانی كه نتیجه رد صلاحیت به دست داوطلب رسید، وی 24 ساعت فرصت اعتراض دارد اگر با تاخیر هم اعلام شده باشد این فرصت24 ساعته منتفی نمی شود».
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براین كه تفسیر شما از تایید داوطلبان در هیات اجرایی یا تایید داوطلبان در هیات های نظارت چیست؟ اظهار داشت:« قانون انتخابات برای رسیدگی به صلاحیت و برای این كه حقی ضایع نشود فرآیندی را پیش بینی كرده است. در مرحله اول هیات های اجرایی این بررسی ها را انجام داده، در مرحله دوم هیات نظارت و در نهایت شورای نگهبان این كار را انجام می دهد. همه این مراحل برای این است كه مراحل قبل كنترل شود تا حقی از كسی ضایع نشود و این خود از نقاط قوت قانون انتخابات است».
 
خبرنگاری از موسی پور سوال كرد كه نواب مجلس رایزنی هایی را در مورد تایید صلاحیت نمایندگانی كه در مجلس هستند با شورا داشته اند و آیا نماینده‌ای كه نطق پیش از دستورش در جهتی باشد در بررسی صلاحیت ها تاثیر دارد؟ كه موسی پور گفت:« قطعا اظهارنظر ، بیان دیدگاه و انتقاد موجب رد صلاحیت نماینده‌ای نمی شود و هیات اجرایی این موارد را دخیل ندانسته است».
 
موسی پور خاطرنشان كرد:« شاید رایزنی صورت گرفته برای دقت بیشتر بوده است، من هم از طریق رسانه ها شنیده ام كه نواب رییس مجلس رایزنی هایی را با شورای نگهبان داشته اند».
 
رییس هیات مركزی بازرسی انتخابات كشور در پاسخ به این سوال كه اخبار رسانه ها حاكی از آن است كه فضای رقابت اكنون كمرنگ شده، آیا شما این را تایید می كنید یا خیر؟ گفت:« با توجه به آمار تاییدشدگان و بررسی هایی كه قرار است از سوی شورا انجام شود فكر می كنم فضای رقابت وجود دارد و هنوز فرایند بررسی صلاحیت ها به پایان نرسیده و امكان تغییر در نتیجه فعلی وجود دارد».
 
وی افزود:« تصورم این است با فضایی كه اكنون وجود دارد ما شاهد انتخابات پرشور و رقابتی خواهیم بود و امیدوارم كه تعداد تایید شدگان از همه احزاب افزایش یابد كه این امر به شور انتخاباتی كمك می كند.»
به گزارش ایسنا، موسی پور در پاسخ به این سوال كه علت تفاوت امار ارایه شده در مورد تعداد واجدین شرایط شركت كننده در انتخابات چیست؟ گفت:« حدود 43 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. آمار ارایه شده از سوی رییس ستاد انتخابات وزارت كشور آمار ثبت احوال است كه منافاتی ندارد و با توافق با شورا می توانیم همین میانگین كه حدود 43 میلیون نفر است را بپذیریم».
 
وی با بیان این كه حدود 45 هزار شعبه اخذ رای در سراسر كشور كار اخذ رای را انجام می دهند در پاسخ به این سوال كه آمار برای رقابت در هر كرسی نمایندگی چیست؟ گفت:« با پایان بررسی هیات های اجرایی به طورمتوسط برای هر كرسی نمایندگی 18 نفر در كل كشور رقابت می كردند ولی آلان آمار هیات نظارت را در اختیار نداریم».
 
وی در مورد انتخابات رایانه ای اظهار داشت: « ما اكنون دو مرحله از انتخابات را به شكل جدید برگزار كرده‌ایم هم ثبت نام و هم استعلام به صورت رایانه ای انجام شد. مرحله سوم تشخیص هویت براساس كد ملی است كه رایانه ای خواهد بود البته باید شناسنامه همراه داشته باشند. ولی هویت فرد براساس كد ملی است».
 
وی افزود:« مرحله چهارم كه شمارش رایانه ای آراست توافق شده در بعضی حوزه ها همزمان به صورت رایانه ای و دستی باشد مرحله پنجم نیز تجمیع و اعلام نتایج است كه به صورت رایانه ای است».
 
وی خاطرنشان كرد:« اگر شمارش آرا به صورت رایانه ای باشد و مبنای اعلام را رایانه‌ای قرار دهیم بیش از بیست‌وچهار ساعت طول نخواهد كشید ولی اگر دستی باشد اعلام نهایی نتایج حدود یك هفته طول می كشد».
 
رییس شورای اطلاع رسانی وزارت كشور درپاسخ به این سوال كه شورای نگهبان علت متفاوت بودن تعداد واجدین شرایط را به این دلیل عنوان كرده كه افاغنه ای كه دارای شناسنامه ایرانی هستند در این آمار گنجانده شده اند، گفت:« نه، این قطعا مورد تایید نیست آمار ما براساس آمار ثبت احوال است و همیشه این آمار ملاك عمل قرار می گیرد».
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد تخلفات انتخاباتی از جمله تبلیغات زودرس گفت: «‌بیشترین تخلفات انتخاباتی كه گزارش می‌شود، تبلیغات زودهنگام است البته بعضی موارد مصداق تبلیغات نمایندگی نیست وافراد براساس مشاغلی كه دارند فعالیت خود را انجام می دهند، اما در پاره ای از موارد به عنوان كاندیدا اقدام به تبلیغ كرده اند كه به فرد تذكر داده شد و موارد را به هیات نظارت ارایه كردیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین