کد خبر: ۷۰۵۱۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

چگونه در ماه‌ رمضان ورزش کنیم؟

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: ورزش در ماه رمضان باید با اصول انجام شود و کسانی که به اصول درست آن توجه ندارند، نباید در این ایام ورزش کنند.
چگونه در ماه‌ رمضان ورزش کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

سونیا لطف‌اللهی در رابطه با اصول ورزش در ماه رمضان، اظهار کرد: معمولاً افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند به همراه روزه‌داری نباید ورزشی انجام دهند و ممکن است برای سلامتی آن‌ها خطر داشته‌ باشد ولی برای افراد سالم، ورزش با اصول درست آن در ماه رمضان، خطری نداشته و برای آن‌ها منفعت دارد.

وی افزود: در ساعاتی که فرد روزه‌ دارد، ورزش کردن مضر است، زیرا بدن آب خود را از دست داده و با ورزش کردن فشار مضاعف بر روی بخش‌های مختلف بدن وارد می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: این در حالی است که کسانی که هم روزه‌دار هستند و هم ورزش می‌کنند، باید بین افطار، وعده اصلی غذایی خود و ورزش کردن ۲ ساعت فاصله دهند و به هیچ عنوان نباید در وعده اصلی خود پرخوری کنند.

لطف‌اللهی با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند ۲ ساعت بعد از افطار ورزش کنند باید تمام مواد مغذی را قبل از ورزش به بدن برسانند و آب بدن خود را تامین کنند، ادامه داد: افرادی که می‌خواهند ۲ ساعت بعد از افطار ورزش کنند بهتر است مایعات گلوکزدار برای تامین گلوکز قند خون مصرف کنند و بعد از تامین آب بدن، کمی استراحت کرده و حرکات ورزشی را در حد متوسط انجام دهند.

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان، در رابطه با افرادی که بعد از افطار نمی‌توانند ورزش کنند نیز عنوان کرد: افرادی که بعد از افطار نمی‌توانند ورزش کنند باید قبل از افطار یک ساعت ورزش کنند و زمان ورزش خود را به نحوی تنظیم کنند که بلافاصله بعد از ورزش بتوانند افطار کنند، البته این افراد نیز نباید پرخوری کنند و پیشنهاد می‌کنیم که این افراد افطار خود را با مایعات ولرم شروع کرده و غذای خود را در حد سیری مصرف کنند و توجه داشته‌باشند که قبل از اینکه کامل سیر شوند باید دست از غذا بکشند و به فاصله هر یک و نیم ساعت نیز از مواد مغذی تغذیه کنند.

این مسئول در رابطه با افرادی که نمی‌توانند هیچ یک از ورزش‌های قبل و بعد از افطار را انجام دهند نیز بیان کرد: این افراد می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه بعد از سحر پیاده‌روی کنند.

لطف‌اللهی با بیان اینکه حفظ تعادل آب بدن برای ورزش کردن مهم است، اظهار کرد: در حین ورزش افراد نباید اجازه دهند لب‌های آن‌ها خشک شود و قبل از احساس تشنگی باید آب مصرف کنند که این اقدام در ماه رمضان امکان‌پذیر نیست مگر اینکه افراد ورزش خود را به نحوی تنظیم کنند که ۲ ساعت بعد از افطار ورزش را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه افراد آهسته غذا خوردن را در برنامه غذایی خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: آرام جویدن غذا باعث هضم آسان آن می‌شود و کمک می‌کند افراد راحت‌تر سبک شوند و ورزش انجام دهند، کسی که می‌خواهد ورزش کند باید به هضم غذای خود اهمیت دهد و کسانی ‌که این موارد را در ماه رمضان رعایت نمی‌کنند بهتر است در ماه رمضان ورزشی انجام ندهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین