کد خبر: ۷۰۶۸۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
لزوم نصب دوربین مداربسته در کنار اثر ۸ هزارساله

‎نقش برجسته «چشمه علی» پاکسازی شد

‎رئیس اداره میراث ‌فرهنگی شهرستان ری گفت: نقش برجسته قاجاری چشمه‌علی که دو روز پیش، توسط فرد یا افرادی به وسیله رنگ مخدوش شده بود با انجام یک کار مرمتی پاکسازی شد.
‎نقش برجسته «چشمه علی» پاکسازی شد
آفتاب‌‌نیوز :

نوروز تقی پور رئیس اداره میراث ‌فرهنگی شهرستان ری اظهار کرد: پس از اعلام گزارش مخدوش شدن نقش برجسته چشمه علی با رنگ، در همان ساعات ابتدایی روز دوشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی و متخصصان مرمتی از محل بازدید کردند و مشخص شد که قسمتی از کتیبه با استفاده از اکسیدان رنگ مو مخدوش شده است.

وی گفت: پس از نمونه برداری‌های اولیه و بررسی میزان و نحوه آسیب‌ها، گروه مرمتی ۵ نفره برای مرمت و پاکسازی از صبح روز سه شنبه اقدام کردند و در کمتر از ۲۴ ساعت اثر رنگ از روی نقش برجسته پاکسازی شد.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی شهرستان ری تصریح کرد: نقش برجسته چشمه علی امروز به حالت اولیه درآمد اما نکته مهم بحث حفاظت از این اثر تاریخی و مهم است که شهرداری، نیروی انتظامی، فرمانداری و سایر ارگان‌ها باید توجه ویژه به آن داشته باشند.

تقی پور ادامه داد: حفاظت از مجموعه چشمه علی در اختیار اداره میراث فرهنگی نیست بلکه اینجا یک مکان عمومی است که همه مردم و مسؤولان باید مراقبت کنند ضمن آنکه در رابطه با اهمیت این آثار باید بین مردم فرهنگ سازی شود.

وی با اشاره به اینکه کیوسک نیروی انتظامی در محل مستقر است، تأکید کرد: برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی به این مجموعه، نصب دوربین‌های مدار بسته و افزایش نیروهای حفاظتی لازم است.

چشمه‌ علی یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری قرار دارد. تپه پیش از تاریخ و 8 هزار ساله چشمه علی در کنار این چشمه به وجود آمده است. این اثر کهن در ۲۵ فروردین ۱۳۱۳ با شماره ۲۰۲ در فهرست آتار ملی کشور قرار گرفته است.

همچنین فتحعلی شاه قاجار پس از اتمام جنگ ایران و روس برای نشان دادن قدرت و اقتدار خود تصمیم گرفت به روش ایرانیان باستان نقش خود و فرزندانش را بر روی سنگی حکاکی کند. به دلیل پیشینه ۸ هزار ساله چشمه علی و قرار داشتن این چشمه در معرض دید عموم دستور داد تا نقش برجسته وی و ۱۶ تن از پسرانش بر روی تپه سنگی چشمه علی حکاکی شود. این کتیبه سنگی قاجاری نیز در نهم فروردین ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین