کد خبر: ۷۰۷۵۳۳
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
بازتاب مصاحبه فاش شده ظریف در رسانه‌های روسی

روس‌ها درباره اظهارات ظریف چه فکر می‌کنند؟

برخی از رسانه‌های روس از اتهامات مطرح شده توسط ظریف علیه روسیه در مصاحبه فاش‌شده برای اظهارنظر درباره چشم‌انداز همکاری روسیه و ایران و احتمال امضای پیمان اتحاد استراتژیک میان دو کشور استفاده کرده‌اند.
روس‌ها درباره اظهارات ظریف چه فکر می‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "محمد علی ابطحی" معاون رئیس جمهوری اسبق ایران در مصاحبه با خبرنگار بخش عربی شبکه تلویزیونی"راشا تودی" اظهار داشته که افشای فایل صوتی "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران مشابه اقدام اسرائیل در سرقت اسناد هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او در ادامه به "راشا تودی" گفته است: "انتشار این مصاحبه فاش شده برخلاف انتظار محافظه‌کاران باعث افزایش سطح محبوبیت ظریف در میان ایرانیان شده است".

ابطحی تاکید کرده که ظریف پیش از جنجال اخیر بر سر فایل صوتی فاش شده قوی‌ترین نامزد احتمالی ریاست جمهوری ایران از سوی اصلاح طلبان بود.

ابطحی در ادامه اشاره کرده که انتظار ندارد شاهد مشارکت زیادی در انتخابات باشیم. او از رفتار مسئولان انتقاد کرده و گفته که آنان کاری نمی‌کنند که مشارکت عمومی تشویق شود چرا که افزایش مشارکت به ضرر اصولگرایان است.

برخی از رسانه‌های روس از اتهامات مطرح شده توسط ظریف علیه روسیه در مصاحبه فاش‌شده برای اظهارنظر درباره چشم‌انداز همکاری روسیه و ایران و احتمال امضای پیمان اتحاد استراتژیک میان دو کشور استفاده کرده‌اند.

"یوگنی ساتانوفسکی" سیاستمدار و کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که نباید افشای مصاحبه ظریف را جدی گرفت چرا که اصولا هدف از این مصاحبه انتشار آن نبوده است. وب‌سایت روسی ActualNews به نقل از او می‌نویسد: "افشای مکالمات خصوصی و مصاحبه‌هایی از این دست به هیچ وجه بر روابط خوب تهران مسکو تاثیری نخواهند گذاشت و تنها بیانگر اختلافات داخلی در ایران هستند".

او افزوده است:"روسیه و دیگر امضاکنندگان برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی از اجرای سناریوی نظامی علیه ایران که در آن زمان به طور جدی مطرح شده بود جلوگیری کردند. مسکو مانعی در مسیر انعقاد توافق هسته‌ای نبوده و نخواهد بود چرا که همانند سایر کشور‌ها از گسترش تسلیحات هسته‌ای در جهان نگران است. اگر قرار باشد روابط روسیه و ایران در آینده تغییر قابل پیش بینی‌ای داشته باشد، تنها به سبب دلایل ژئوپولیتیک تغییر خواهد کرد و نه افشای یک مصاحبه حتی اگر آن مصاحبه از سوی مقامی ارشد صورت گرفته باشد".

روزنامه روسی "کومرسانت" به نقل از "الکساندر ماریاسوف" سفیر پیشین روسیه در تهران می‌نویسد که اظهارات فاش شده ظریف بازتاب‌دهنده اختلافات سیاسی داخلی در ایران است. این تحلیلگر می‌افزاید"غرب در تلاش است تا درباره اختلافات میان روسیه و ایران در مورد وضعیت سوریه اغراق کند و این شائبه را ایجاد می‌کند که ممکن است دامنه اختلاف میان تهران و مسکو بالا گیرد. این در حالی است که ایران و روسیه کماکان در اقدامات خود به همکاری و هماهنگی با یکدیگر ادامه می‌دهند".

این روزنامه به نقل از "یولیا سفاشنیکووا" مشاور مرکز مطالعات امنیت بین المللی PIR Center می‌نویسد: "نزدیک شدن ایران و امریکا به نفع روسیه نیست، اما مسکو همیشه می‌داند که این نزدیکی یک شبه رخ نخواهد داد، روسیه منافع خاص خود را در توسعه همکاری با ایران دارد و منافع خاص خود را در توافق هسته‌ای دنبال می‌کند و خواستار توسعه روابط با ایران است؛ حال در زمینه موضوع منع گسترش تسلیحات هسته‌ای گرفته یا موضوعات دیگر".

او می‌افزاید: تیم روحانی می‌خواهد میراثی از خود برجای گذارد؛ حال با انتشار این مصاحبه این تصور ایجاد می‌شود که موانع ایجاد شده بر سر راه کار دولت روحانی از سوی قدرت‌های خارجی و عوامل همراه‌شان در داخل ایران بوده‌اند. این بسیار طبیعی است که مسکو بر اساس منافع خود در مورد برجام رفتار کرده باشد. موضع ایران نیز همواره یکسان نبوده است. ایران تعهدات برجامی خود را نقض کرده بود در حالی که روسیه خود از تهیه‌کنندگان معاده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و عضو دائم شورای امنیت است. موضوع مهم آن است که افشای مصاحبه ظریف بار دیگر عمق اختلافات در ایران درباره توافق هسته‌ای بین چهره‌ها و نهاد‌های مختلف قدرت در آن کشور را نشان داد".

"نیکیتا سماگین" کارشناس امور بین الملل در شورای روسیه که مدتی در ایران بوده است، در مقاله‌ای در سایت روسی Gazeta.ru با عنوان "شرکای اجباری" ظریف را به "اقدام غیردوستانه" در قبال روسیه متهم می‌کند و معتقد است این که ظریف می‌گوید روسیه هدف اش کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته‌ای بود صرفا یک اتهام است.

"یولیا یوزیک" خبرنگار روس که پیش‌تر به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در ایران بازداشت شده بود و یک هفته پس از آن آزاد شد، در مقاله مفصلی در بخش روسی سایت شبکه خبری "راشا تودی" می‌نویسد: "گفته می‌شود افشای این مصاحبه علیه شخص ظریف بوده چرا که هیچکس چنین سخنان صریحی را از یک "وزیر خارجه ایده آل" نشنیده است. با این وجود، من دقیقا عکس این موضوع را فکر می‌کنم. اوضاع در مذاکرات هسته‌ای در وین و اوضاع داخلی در ایران چنان بحرانی است که سر دادن "فریاد ناامیدی" آخرین تلاش عملگرایان ایران در برابر تلاش تندرو‌هایی است که علیه هرگونه دستیابی به توافق هسته‌ای اقدام می‌کند و حمایت مقام‌های بلندپایه را نیز با خود دارند. این فریاد خسته شدن عملگرایان است. چرا به نظر من انتشار این فایل صوتی بیش از آن که به ضرر او باشد به نفع‌اش خواهد بود. نخست آن که در تمام طول مدت هشت سالی که ظریف وزیر امور خارجه ایران بود نقش یک مقام عالی اجرایی همیشه خندان را بازی می‌کرد که با خونسردی تمام دستورات صادر شده از بالا را اجرا می‌کرد. البته مقام‌های عالی نظام سیاسی ایران از استعداد استثنایی ظریف و ارتباطات بی‌نظیری که توسط او ایجاد شده و در‌های کشور را باز می‌کند قدردانی می‌کنند، اما در مقابل معتقد بوده‌اند که ژنرال سلیمانی کلید‌های طلایی در‌های مسکو، دمشق، بغداد، کاراکاس، کابل و اسلام‌آباد را در دست داشت. ظریف، اما از یک تناقض رنج می‌برد: او در تمام اقدامات نهاد‌های خاص خود نیز مسئول بود. اگر روزنامه‌نگاری خارجی بازداشت می‌شد، این ظریف بود که ملزم بود در کنفرانس‌های مطبوعاتی خارج از کشور درباره وی صحبت کند. ظریف در این مدت بسیار سکوت کرده بود. انتشار مصاحبه نشان داد او از سکوت کردن خسته شده است. این مصاحبه افشا شده به او اجازه می‌دهد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از نهاد‌های خاص فاصله گیرد. دوم آن است آن که ظریف با انتشار این مصاحبه قصد داشته به مقام‌های عالی کشور یک پیام را ارسال کند: "ببینید من تا چه اندازه برای کشور کار کرده‌ام. این "آنان" هستند که دستاورد‌های من را تحریب می‌کنند. من سازنده هستم و می‌توانم یک معامله جدید را به ارمغان آورم، می‌توانم سرمایه و فناوری را به کشور بیاورم، اما "آنان" تلاش می‌کنند من را کنار بزنند".

این خبرنگار در ادامه مقاله خود می‌افزاید: "در اینجا سهم‌خواهی در حداکثر شکل ممکن خود را نشان می‌دهد؛به ظرافت و شکوه شعر پارسی. شورای نگهبان البته به ظریف اجازه نخواهد داد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود و تنها شخص مقام عالی رهبر ایران خواهند بود که می‌توانند به او چراغ سبز برای نامزدی انتخابات و احتمالا پیروزی در آن را دهند. مسلم است که در صورت پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، ظریف در دولت آنان جایی نخواهد داشت. اگر ظریف اجازه نامزدی در انتخابات را پیدا نکند، دستکم به عنوان مردی شجاع به نظر رسیده که از گفتن بسیاری از مسائل ترسی ندارد. این آغاز خوبی برای آینده سیاسی او خواهد بود. ظریف دیگر نمی‌خواهد ویترینی برای اقدامات پشت پرده نهاد‌های دیگر باشد، او اکنون راه خود را می‌رود. اگر پیش از پایان دوره دولت روحانی، ظریف بدون توافق هسته‌ای دوره وزارت‌اش را به پایان رساند، دولت بایدن می‌تواند مذاکرات را متوقف کرده و اجازه رسیدن سرمایه‌های بلوکه شده به ایران را ندهد.".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Austria
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
4
32
مردم میدانند حرف های ظریف کاملا درست بوده.
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
جناب آفتاب و آفتاب پرستان عزیز!!!!
باز هم بگین ظریف پروفسور روابط خارجی است‌. ... توی مملکت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
3
14
فکر میکنند برای خیانت کردن کارشان سخت تر شده
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
2
16
قاه قاه میخندند واز خیانتهای خود به ملت مظلوم ایران نهایت لذت را میبرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
8
27
روس و چین فقط و فقط ایران رو غارت میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
چراهای زیادی در ذهن دارم مثلا اینکه
چرا با کشورهای اسلامی عربی حوزه خلیج فارس رابطه نداریم که اگر داشتیم می توانستیم تحریم های غرب را بی اثر کنیم و مجبور نبودیم از ترس جهنم به مار غاشیه چین و روس پناه ببریم چرا ؟واقعا چرا؟
چرا به فرض مثال جوانان ایرانی بجای تحصیل در دانشگاههای انگلیس و آمریکا نباید در دانشگاه اسلامی الازهر مصر که در همه رشته ها انسانی فنی مهندسی پزشکی دانشجو می پذیرد و بیش از ۵۰۰سال قدمت دارد تحصیل کنند چون قدمتش از دانشگاههای غربی بیشتر است و از همه دنیا دانشجو می پذیرد و کشور مسلمان هم هست
علت نامگذاری آن هم این است که از نام فاطمه زهرا گرفته شده است نکته ای که کسی با ما تا الان نمی گوید بروید تحقیق کنید .چرا این اتفاق نمی افتد ؟
چرا یا باید به دامن غرب بیافتیم یا به آغوش چین و روسیه ولی دست دوستی به سمت کشورهای مسلمان دراز نکنیم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
4
15
هرچه می خواهند فکر کنند ظریف عاقبت بخیر شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
18
مردم از قبل از همه چیز اطلاع داشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
5
12
درود بر ظریف.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
11
واقعان شیر تو شیر عجیبی است یک فایل محرمانه که نظر کارشناسی در ان بوده سرقت و فاش شده اینهمه سرو صدا به جای اینکه فرد انتشار دهنده را بگیرند به گوینده تشر میزنند اسناد اتمی سرقت میشود هیچکس در مورد ان مواخذه نمیشود اگر هم بشود مردم نا محرمند انگار دارند روستا اداره میکنند در مجلس بودجه را مورد دستبرد قرار میدهند فسادی اتفاق میافتد بجای تشکر از افشاگر ان را به زندان میبرند
اولیایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
2
20
ظریف جای خود دارد .
هر ایرانی مخالف دخالت روس در ایران است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
8
برای ادامه جاسوسی کاری سخت در پیش ذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
14
5
اشتیاه ظریف در تاریخ ثبت شد شهید سلیمانی هم در تاریخ ثبت شد
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
6
7
ظریف آماتورگونه خودشو سوزوند رفت پی کارش
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
8
کاش این بنده خدا ظریف استعفایش را پس نمیگرفت
الان داغون شده بیچاره !.؟
علوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
5
تحلیل ظریف در مراکز پژوهشی دانشکده های علوم سیاسی دارای امکانات است .
برخی در کوچه و بازار یا دانشجو و طلبه , احساسی عاطفی برخورد. دارند .
برخی روزنامه ها شبه مزدور عمل میکنند .
نفوذی های کرملین موفق یا ناموفق انجام وظیفه میکنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
17
4
وقتی ظریف از سردار انتقاد می کرد می خواستم بهش بگم "ای ظریف عرصه سیمرغ نه جولانگه توست"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
به مشاعره ات ادامه بده فرزندم. دیپلماسی تخصصه.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
12
روسها و چینی ها فکر نمیکنن ، دارن عمل میکنن ،
این شمایید که همش تو فکرید !!!!
ناشناس
|
Luxembourg
|
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
1
13
مردم باید حدیث مفصل را از این مجمل بخوانند و برای نجات کشور از شر روسیه و چین کمونیست اقدام کنند . حرفهای ظریف برای هر ایرانی غیرتمند تکان دهنده و وحشتناک و ترس آور هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
11
عادی شدن روابط ایران با غرب به نفع روسیه نیست، صادرات گاز و نفت روسیه رقیب جدی پیدا میکند.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
9
روس ها فکر نمی کنند , ترفند میکنند. برای منافع ملی .
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
6
کاش از وزیر خارجه فیلیپین یاد می گرفتیم
وزیر خارجه فیلیپین خطاب به چین: «گم... بیرون!»
وی در توییتی گفته «دوست من چین، نمی‌دانم چقدر مودبانه می‌توانم این را بگویم؟ بگذار فکر کنم ... «گمشو برو بیرون!». چه بلایی داری سر دوستی ما می‌آوری؟ و این کار تو است، نه ما.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
4
روس‌ها درباره اظهارات ظریف چه فکر می‌کنند؟!!

یاد عبارت گفتگوی تبریزی در فیلم مارمولک افتادم. در برابر سوال جوانی که با معشوقه اش در باغی خلوت کرده بودند و زضا مارمولک تصادفی به آنها برخورد می کند، که در مورد من چه فکری می کنید؟
"گفت: من اصلا در مورد تو فکر نمی کنم."
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
9
ظریف با این مصاحبه ماندگار در تاریخ ایران، یک کار بسیار مهم در طول عمر کاری خود کرد .
آن اینکه:
پرده پستوی قدرت را کنار زده و هر آنچه دروغ، فریب، دغلکاری بود، عریان نمود.
محسن شکری
|
Japan
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
7
آقای ظریف حرفایی که زده چند ساله که اکثریت جامعه میزنن چیز جدید و مهمی نگفته که شده سرخط اخبار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
1
7
درمحافل مردم ظریف رابعنوان مرد باشهامت وشجاع تمجید کرده که صادقانه حرف دل مردم راگفته اومحبوب تر ومردمی تر شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
1
9
ظزیف واکثریت مردم ایران نمی خواهند گاو شیرده روسهاباشند
مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
1
5
آقای ظریف رازهای آشکار بین مردم را تکرار کرد... جایگاهش در دل مردم آزاده ایران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
5
روسها کار خودشان را میکنند که چپاول است و با این حاشیه سازی ها کاری ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
4
سلام زنده باد ایران و ایرانی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین