کد خبر: ۷۰۸۴۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
افزایش امکان توافق ایران و آمریکا

روزنامه قطری: کشور‌های منطقه خواستار برقراری سریع رابطه با ایران هستند

نشانه‌هایی از این که ایران شرایط توافق را تسهیل می‌کند وجود دارند. سخنگوی دولت ایران می‌گوید هم رئیس‌جمهوری و هم مقام عالی رهبری ایران موافق ادامه مذاکرات هسته‌ای هستند و باور دارند توافق می‌تواند به سرعت قابل دستیابی باشد. این موضوع نشان‌دهنده اجماع یا دستکم وجود حداقلی از درک مشترک در ایران در این باره است که بازگشت به توافق در اولین زمان ممکن و با کم‌ترین هزینه و ضرر برای همه طرفین امکان‌پذیر است. این موضوعی است که کشور‌های منطقه نیز متوجه آن شده‌اند و در نتیجه برای احیای روابط با ایران عجله می‌کنند.
روزنامه قطری: کشور‌های منطقه خواستار برقراری سریع رابطه با ایران هستند
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "توجان فیصل" ستون‌نویس اردنی در روزنامه قطری "الرایه" با اشاره به اینکه تحولات اخیر منطقه مانعی در مسیر احیای روابط امریکا با اسرائیل است، می‌نویسد: "هفته گذشته شاهد تحولات بی‌سابقه‌ای در وضعیت خاورمیانه در رابطه امریکا با اسرائیل و ایران بودیم؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد فرصت برای بازگشت روابط حسنه اسرائیل با امریکا مشابه دوره ترامپ محدودتر شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نویسنده افزوده است: دولت ترامپ منافع و جاه‌طلبی‌های اسرائیل را مقدم بر منافع امریکا و همچنین مقدم بر منافع بین المللی و بشردوستانه متحدان امریکا قرار داده بود. ترامپ منافع بشریت را نیز با خارج ساختن امریکا از توافق هسته‌ای با ایران که منطبق با هدف کاهش خطر ناشی از تسلیحات هسته‌ای بود نیز نادیده گرفت. اکنون، اما دولت بایدن خواستار توافقی تازه با ایران است و مذاکرات در وین از سر گرفته شده‌اند.

اسرائیل در دوره ترامپ با کمک "جارد کوشنر"، داماد صهیونیست او توانسته بود تصمیمات امریکا را کنترل کند. اکنون نیز نتانیاهو هیئت نظامی و اطلاعاتی را راهی واشنگتن کرده تا مانع از بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای شود. نتانیاهو به هیئت تحت رهبری‌اش دستور داد تا هرگونه توافق با ایران را رد کنند و اعلام کنند که بازگشت به توافق هسته‌ای پیشین با ایران از سوی امریکا برای اسرائیل و امنیت منطقه خطرناک خواهد بود و اگر قرار است توافقی با ایران صورت گیرد باید در آن به نظرات اسرائیل نیز توجه شود.

نتانیاهو پیش‌تر گفته بود اسرائیل به مفاد برجام پایبند نیست. با این وجود، به نظر می‌رسد دولت بایدن برای بازگشت به برجام عجله‌ای ندارد و اسرائیل به اشتباه این موضوع را متوجه شده است. دولت بایدن تلاش کرده تا حمایت گسترده‌تری را در داخل امریکا به نفع خود کسب کند؛ آن هم از طریق اقدامات داخلی، چون توزیع واکسن، بهبود بیمه‌های درمانی و اصلاح وضعیت مالیات برای جلب نظر مساعد پایگاه رای‌دهندگان.

به منظور تسهیل روند بازگشت امریکا به برجام، بازیگران میانجی و واسطه از طریق برگزاری جلسات اعضای شرکت‌کنندگان در برجام در وین در کمیته‌هایی جداگانه موضوع لغو تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران و موضوع تعهد ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم را بررسی می‌کنند. در نهایت، اما تمام بازیگران یک هدف را دنبال می‌کنند: بازگشت به مفاد توافق هسته‌ای و در این میان اسرائیل به دلیل مخالفت با آن خارج از گردونه قرار می‌گیرد.

آنچه لزوم سرعت بخشی به توافق را ضروری می‌سازد وجود فشار بر دولت امریکا است. نشانه‌هایی از این که ایران شرایط توافق را تسهیل می‌کند وجود دارند. سخنگوی دولت ایران می‌گوید هم رئیس‌جمهوری و هم مقام عالی رهبری ایران موافق ادامه مذاکرات هسته‌ای هستند و باور دارند توافق می‌تواند به سرعت قابل دستیابی باشد. این موضوع نشان‌دهنده اجماع یا دستکم وجود حداقلی از درک مشترک در ایران در این باره است که بازگشت به توافق در اولین زمان ممکن و با کم‌ترین هزینه و ضرر برای همه طرفین امکان‌پذیر است. این موضوعی است که کشور‌های منطقه نیز متوجه آن شده‌اند و در نتیجه برای احیای روابط با ایران عجله می‌کنند. در اینجا این اسرائیل است که تنها باقی می‌ماند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
بهبهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
2
خواستار سریع ,
البته بدون شرط است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
5
خیلی عاشق ما هستند برویم فرودگاه آنجا احترام بهمون بگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
4
منافع تندروهای داخلی با گفتگو به خطر میفته
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین