کد خبر: ۷۰۷۸۶۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
گشودن باب مذاکره تهران و ریاض برای کاهش تنش‌ها

خاورمیانه در مسیر چرخش تاریخی؛ ولیعهد عربستان به تهران چه پیشنهادی داده؟

اگر سعودی‌ها نسبت به آنچه در گفتگو‌های ماه گذشته در بغداد به طرف ایرانی گفته‌اند جدی باشند، این بدان معناست که منطقه در مسیر بزرگترین چرخش تاریخی در دهه‌های اخیر قرار خواهد گرفت.
خاورمیانه در مسیر چرخش تاریخی؛ ولیعهد عربستان به تهران چه پیشنهادی داده؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- عربستان در چارچوب رویکردی تازه نشان داده که برای انجام دور دیگری از مذاکرات با مقام‌های ایرانی عجله دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "الاخبار" نزدیک به حزب الله لبنان در گزارشی با استناد به اطلاعات رسیده از منابع آگاه به پیشنهاداتی که "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان به تهران ارائه داده اشاره کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: "ریاض برای انجام مذاکره عجله دارد چرا که می‌خواهد بار سنگین تحولات منطقه از روی دوش‌اش برداشته شود. منابع آگاه گزارش می‌دهند که در جریان گفتگو‌های بغداد، ریاض به نقطه توقف تلاش برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل رسیده است. با این وجود، منابع آگاه خبر داده‌اند که تهران با این موضوع محتاطانه برخورد کرده چرا که اختلاف‌نظر در مورد موضوعات دیگری با ریاض وجود دارد که روند عادی‌سازی رابطه میان تهران و ریاض را دشوارتر و زمان بر خواهند کرد".

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: اگر سعودی‌ها نسبت به آنچه در گفتگو‌های ماه گذشته در بغداد به طرف ایرانی گفته‌اند جدی باشند، این بدان معناست که منطقه در مسیر بزرگترین چرخش تاریخی در دهه‌های اخیر قرار خواهد گرفت.

منابع آگاه خبر می‌دهند که سعودی‌ها به ایران اطمینان داده‌اند که نمی‌خواهند با اسرائیل به عادی‌سازی رابطه بپردازند. بن سلمان برای رهایی از بن‌بستی که خود برای عربستان ایجاد کرده -با توجه به باورش در این باره که تهران کلید بیرون رفتن ریاض از بحران منطقه‌ای را در دست دارد- هیچ گزینه دیگری پیش روی خود به جز گشودن باب مذاکره با تهران ندیده است. او که نزد خاندان حاکم عربستان مشروعیتی ندارد، قصد دارد با مصالحه با تهران برای خود مشروعیت و اعتباری کسب کند.

"الاخبار" در ادامه می‌افزاید: منابع آگاه می‌گویند سعودی‌ها خواستار توقف حملات موشکی و پهپادی انصارالله علیه اهداف سعودی هستند. طرف ایرانی اما در مذاکره گفته که تصمیم با انصارالله است و آنان به طور مستقل درباره اقدامات‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین، به گفته منابع آگاه، هیئت سعودی در گقتگو با طرف ایرانی گفته که بن‌سلمان وهابی نیست و از شیعیان نفرتی ندارد. گفته شده که بن سلمان درک کرده که امریکایی‌ها قصد دارند او را محدود و مهار کنند، در نتیجه، او می‌خواهد مشکلات ریاض با تهران به صورت دوجانبه حل شوند. گفتگو با تهران ارزان‌ترین و عملی‌ترین گزینه برای "محمد بن سلمان" است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
قادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
6
خدا كنه مشكلات جهان اسلام بالاخص ايران و عربستان هر چه سريعتر حل و فصل گردد.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
7
خدا کنه هرچه زودتر ایران با کشورهای مسلمان حوزه خلیج فارس دست دوستی بدهد ۴۰ ساله غرب و شرق پوست خربزه زیر پای ایران انداختند و نگذاشتند این اتفاق بیفتد و ما را در برابر آنها قرار دادند در صورتیکه ما هیچ وجه اشتراکی با شرق نداریم چون حکومت ما دینی و اسلامی است حالا هم غرب میخواهد عمدا ما را وابسته به کشورهای کمونیستی کند .باید هرچه زودتر برای خنثی کردن این نقشه با کشورهای مسلمان همسایه به تفاهم و دوستی برسیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
4
خداکنه زودتر انجام بشه
دود اختلافات این دو کشور به چشم مردم خیلی از کشورها رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
4
من بجای روحانی باشم داوطلبانه میرم عربستان
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
4
0
البته خوب است ایران با تمام همسایگانش رابطه داشته باشد ولی عربستان با دستور آمریکا و خلاص شدن از جنگ یمن تن به این مذاکرات داده است والا در سرش سودای دیگری است.در ضمن این مذاکرات مذاکره ایران و عربستان نیست بلکه برجام 2است که دارد انجام میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
این چرخش تحت اختیار ایران و عربستان نیست. بلکه توسط آمریکاییها مدیریت می شود. از یک طرف در وین به ایران پیام دادن که شرط برداشتن تحریمها عقب نشینی ایران از مواضع منطقه ای هست و از طرف دیگر شرط چشم پوشی دموکراتها در قضیه قطعه قطعه کردن جمال قاشقچی هم مذاکره با ایران اعلام شده.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین