کد خبر: ۷۰۸۵۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ چه زمانی بهبود پیدا می‌کند؟

بر اساس نتایج به‌دست آمده از یک مطالعه، افراد دچار اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ حداقل ۴۲ تا ۵۶ روز (شش تا هشت هفته) باید مورد پیگیری قرار گیرند.
اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ چه زمانی بهبود پیدا می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از علائم بیماری کووید-۱۹، پاروسمی یا اختلالات بویایی و چشایی است و در آن بیمار به جای بوی طبیعی مواد مختلف، بوی بد احساس می‌کند.

مطالعاتی که تا کنون در مورد پاروسمی در بیماران کووید-۱۹ انجام شده، در مورد درصد بیماران درگیر با این مشکل بوده است. به همین دلیل پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای، سیر بهبود علائم این اختلال را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بررسی کردند.

این مطالعه به صورت مقطعی در فروردین تا انتهای مرداد سال ۱۳۹۹ انجام شد و در آن ۳۵۰ بیماری که دچار این اختلال بودند و به یک مرکز سلامت بین‌المللی مراجعه کرده بودند، از طریق پرسش‌نامه مورد بررسی قرار گرفتند.

میانگین سن افراد شرکت‌کننده در مطالعه ۳۲.۷ سال بود و حدود نیمی از آن‌ها عنوان کردند که با بیمار مبتلا به کووید-۱۹ تماس قبلی داشته‌اند. نزدیک به ۷۰ درصد از آن اظهار کردند که از ماسک استفاده کرده بودند و حدود ۸۲ درصد نیز از مواد ضد عفونی کنننده استفاده کرده بودند.

شایع‌ترین نوع اختلال بویایی در این افراد قطع کامل حس بویایی بود (حدود ۶۷ درصد) و کم‌ترین آن مربوط به اختلال جزئی در درک بو (یک نفر) بود.

از بین ۵۳ بیماری که مبتلا به پاروسمی بودند، ۲۴ نفر بوی کپک‌زدگی و بوی پوسیدگی، ۱۰ نفر بوی لاستیک سوخته، هفت نفر بوی نان سوخته و ۱۲ نفر بوی مواد شیمیایی را به جای بوی اصلی مواد استشمام می‌کردند. همچنین چهار نفر بوی اسید، چهار نفر بوی سیگار یا دود سیگار و یک نفر نیز بوی دود را به همراه بوهای غیر طبیعی غالب ذکر شده، به جای بوی طبیعی مواد استشمام می‌کردند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که اختلال پاروسمی در بیشتر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ حداقل در حدود ۲۸ تا ۴۲ روز (چهار تا شش هفته) به طور کامل بهبود می‌یابد. به همین دلیل پژوهشگران این تحقیق توصیه می‌کنند پیگیری بیمارانی که دچار این اختلال هستند، به مدت حداقل ۴۲ تا ۵۶ روز (شش تا هشت هفته) و حتی پس از این‌که تست کووید-۱۹ آن‌ها منفی شد و سایر علائم بهبود یافت پیگیری شود. درصورتی که این اختلال بیش از ۱۲ هفته ادامه یافت، برای ارزیابی‌های دقیق‌تر به متخصصان گوش، حلق و بینی ارجاع داده شوند.

در انجام این تحقیق ضحی ابوالجدایل و مجتبی عبدی؛ پژوهشگران کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به همراه هادی جلیلوند از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و حسام جهاندیده؛ پژوهشگر مرکز تحقیقات گوش، گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «سیر بهبود پاروسمی در بیماران مبتلا له بیماری کووید۱۹ در ایران» در فصل‌نامه تصویر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین