کد خبر: ۷۱۱۲۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

قاضی‌زاده هاشمی: وقت جراحی‌های بزرگ رسیده است

یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با بیان این که وقت جراحی های بزرگ رسیده است، گفت: هر دولتی که روی کار می آید باید برنامه ضربتی برای مسائلی مثل تورم، بیکاری و بهبود وضع مسکن داشته باشد اما اقدامات اصلاحی میان‌مدت و بلندمدت نیز باید طراحی شود.
قاضی‌زاده هاشمی: وقت جراحی‌های بزرگ رسیده است
آفتاب‌‌نیوز :

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در اولیه برنامه تبلیغی نامزدهای ریاست‌جمهوری که بعد از ظهر امروز از شبکه یک سیما پخش شد خود را نانوازاده‌ای از شهرستان فریمان و یک سیاستمدار نسبتا جوان توصیف کرد و گفت: امام خمینی (ره) در زمانی که جهان به شرق و غرب تقسیم شده بود در چهارچوب احکام اسلام و انگیزه های اعتقادی اسلام را به میدان آورد تا روش جدیدی در اداره زندگی مردم ایجاد کند. گفتمان ایشان نفی انحصار دین در عبادات فردی و اجتماعی کردن جریان اسلام بود.

قاضی‌زاده هاشمی

وی افزود: نگاه امام حاکمیت اسلام از طریق حاکم سازی مردم بود همچنان که در مقدمه قانون اساسی نیز حاکمیت الله و مردم در کنار هم پیش بینی شده است. معنای حاکمیت اسلام این است که ساز و کارها، سیستم ها، رفتارها و کارکردهای دستگاه های مختلف و روش و منش مدیران رنگ و بوی اسلامی بگیرد. مقام معظم رهبری نیز در طلیعه گام دوم ایجاد تمدن نوین اسلامی را مورد تاکید قرار دادند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که در فصل اول زندگی جمهوری اسلامی، نظام تثبیت شد، ادامه داد: در عین حال بیانیه گام دوم توسط رهبری صادر شد زیرا به خیلی از آرمان ها نرسیده بودیم. فصل دوم زندگی انقلاب برخاسته از تجارب فوق العاده ۴۰ سال قبل است که باید رویکرد نوینی داشته باشیم زیرا با پوست اندازی درست نمی شود و نیاز به دگردیسی است. البته آرمان ثابت است ولی در مسیر موانعی به وجود آمده است. البته ما توفیقات زیادی داشتیم ولی امروز باید غلط ها را بگیریم و دوباره شروع کنیم لذا جوانان پیشتازان این حرکت جدید خواهند بود.

قاضی زاده هاشمی با بیان این که در صورت عدم شناخت درست گذشته محکوم به تکرار تاریخ خواهیم بود گفت: ما باید نکات قوت و ضعف مان را بدانیم و بر اساس آن طراحی درست کنیم. باید ببینیم آرمان های سال ۵۷ چه بود. هدف انقلاب و قیام همه پیامبران عدالت است اما متاسفانه امروز ما شاهد وجود دو طبقه در کشور هستیم. یک طبقه اشراف مرفه و ضد مردم که زندگی شان از محل تورمی رشد پیدا کرده که جیب مردم فقیر را زده اند و سایر مردم که مالیات پردازان این طبقه اشرافی هستند. اساس این طبقه بر مبنای تفکر نظام سرمایه‌داری است و نگاهش این است که فقر تولید کن تا حرکت ایجاد شود.

وی با بیان این که دولت اعتدال در این زمینه کارنامه خوبی ندارد اضافه کرد: در این هشت سال ما بدترین وضعیت شکاف طبقاتی را به لحاظ عدالت اجتماعی و اقتصادی شاهدیم.

این نماینده مجلس آرمان دیگر انقلاب را آزادی عنوان و خاطرنشان کرد: البته با مفهوم آزادی بازی شده، تفکر لیبرال آن را به ولنگاری تفسیر کرده و در مقابل عده ای فکر می کنند دفاع از دین محدود کردن آزادی های فردی است. در حالی که هر گونه توسل به زور در هر حوزه‌ای چه برداشتن خواسته‌های زنان ایرانی و چه امروز بخواهد اتفاق بیفتد نادرست است. جامعه باید عرف اجتماعی و فرهنگی خود را بطلبد و جامعه ما شاخص های ارزنده اسلامی را می طلبد.

قاضی زاده هاشمی آزادی بیان را از آرمان های دیگر انقلاب دانست و گفت: با این مفهوم هم بازی شده. این که اسم آزادی بیان را بیاوریم ولی در عمل اجازه حرف زدن به منتقدین را ندهیم لوث کردن این مفهوم است. این رویه باید تغییر کند. آرمان دیگر رفاه است. البته زحمات زیادی کشیده شده و ما بعد از انقلاب میزان زیادی سد، جاده، مدرسه و دانشگاه ساختیم و در شاخص های بخشی رشد زیادی کردیم ولی چون نتوانستیم عدالت را برقرار کنیم و روند پایدار در توسعه اقتصادی ایجاد کنیم سفره مردم نه تنها در کمیت و کیفیت بهتر نشد بلکه مردم به سختی های جدی گرفتار شدند. امروز بچه های جوان جهادی گزارش هایی از گوشه و کنار کشور از جازموریان، سیستان و بلوچستان می فرستند و ما باید خجالت زده باشیم که ۴۲ سال بعد از انقلاب هنوز چنین نقاطی داریم.

وی استقلال سیاسی را آرمان دیگر انقلاب ۵۷ عنوان کرد و گفت: امروز ما گرفتار چه شدیم؟ تمام امور داخلی را به خواست بیگانگان پیوند زده اند. ما به لحاظ سیاسی استقلال داریم ولی تصمیم گیری های ما را به دیگران منوط کرده اند. البته ما با بداخلاقی در جامعه بین الملل و قهر و انزوا مخالفیم ولی با مطلوب الاختیار شدن هم مخالفیم. سه اصل عزت، حکمت و مصلحت فراموش شده و دوگانه عزت و معیشت ایجاد کردند که به بهانه معیشت نیز عزت‌فروشی کردند. اینکه با تصمیم رئیس جمهور کشوری نرخ ارز در کشور ما به هم بریزد کجای استقلال است. ما باید تعیین کننده شرایط اقتصاد بین الملل باشیم زیرا یک درصد جمعیت جهان و ۱۰ درصد منابع طبیعی جهان را در اختیار داریم.

وی حاکمیت مردم را آرمان دیگر انقلاب دانست و گفت: الان دولت ها در بالادست و پای پلومرغ نشسته اند و مردم را پایین دست و پای نان خشک و آب اندک نشانده اند. وقتی صحبت از مردم می کنیم می گوییم اگر گرفتار شدیم به ما کمک کنند ولی آنها در منافع غریبه اند و نمی توانند تصمیم بگیرند. متاسفانه مسائل مردم در این ۴۰ سال به صورت جدی توسط دولت ها حل نشده و در موضوع تورم، قدرت خرید، خانه دار شدن، ازدواج آسان و شغل در هر انتخابات صحبت شد که نشان می دهد کار اساسی نشده و مسائل باقی است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: من یک جراح سر و گردن هستم. به این نتیجه رسیدم که با مسکن نمی شود بیمار را درمان کرد و تومورهای سرطانی باید برداشته شود. وقتی از جراحی صحبت می کنیم حرف از یک عمل غیر عاقلانه نیست. امروز وقت جراحی های بزرگ رسیده است. چرا مشکلات باقی مانده؟ آیا گذشتگان زحمت نکشیده‌اند. البته کارهایی کردند، اما بعضا هم با خطاهای بزرگ هم به لحاظ شخصی و هم در تصمیمات روبرو بودند اما مهمتر از آن حکمرانی و روش اداره کشور غلط بوده است. چرا دولت های ما تقریبا همه دوره شان را ناموفق به اتمام رساندند؟ ما باید به این سمت برویم که مسائل کشور را به صورت پایدار حل کنیم. البته مسائل اضطراری مثل تورم، بیکاری و وضع مسکن وجود دارد که دولت ها باید برنامه ضربتی برای آن داشته باشند ولی اقدامات اصلاحی میان‌مدت و بلندمدت هم باید طراحی شود.

وی با بیان این که دولت های ما سکولار هستند، افزود: با این که امام مکتب سیاسی ولایت فقیه را آورد، نظام اداری ما باقیمانده از گذشته است. بانک، کنکور، تامین اجتماعی و همین ها که گلوی مردم را می فشارند نظام های کهنه هستند. صاحبان این تکنولوژی که غرب است از آن عبور کرده اند ولی ما تلاش می کنیم آن را حفظ کنیم. انقلاب نتوانست معماری سازمانی متناسب با خود را ایجاد کند. دولت مطلوب دولت اسلامی است که با حاکم کردن روابط اسلامی در نظام اداری این مشکل را حل کند.

وی در ادامه یادآور شد: دولت های ریاستی دولت هایی هستند که خود را صاحب کشور می دانند و مردم را فقیر و ناتوان می دانند. بنابراین قیم مردم هستند و هیات دولت فکر می کند باید دستور دهد و مردم عمل کنند. اینها به خواست مردم توجه نمی کنند. گرانی بنزین یک نمونه از آن است و شاخص این تصمیم گیری همین است که کار پنهانی انجام شود. این دولت ها شفاف نیستند، ضد آزادی بیان و به شدت تمرکز گرا هستند. یعنی ۱۰ – ۱۲ نفر در تهران برای کل کشور تصمیم می گیرند.

قاضی زاده هاشمی دولت مطلوب را دولت مشارکت‌جو عنوان کرد و گفت: مردم آن قدر رشید شده اند که خودشان تصمیم بگیرند. در چنین سیستمی کارگزاران وکلای مردم هستند. در دوره هایی حلقه های مختلف مثل حلقه علم و صنعت، جماران و ... آمده اند و رانت هایی ایجاد شده و دولت های رانتی غارتی درست شده که ارز ۴۲۰۰ تومانی نمونه واضح آن است. عده ای خود را به شاه لوله منابع ارزی وصل کرده و برای خود ثروت چشمگیر به هم زده اند یا در خصوصی سازی اموالی به قیمت ارزان فروخته شد و حالا باید با ۱۰۰۰ بدبختی پس گرفته شود. اینها مردمی سازی را نابود کردند و اعتماد به بخش خصوصی را نیز از بین بردند. یا فقره بورس که غصه بزرگ ماست اما دولت مردم دولت قانون گرا است که در آن قانون بر اشخاص مسلط است و قوانین باید مهم‌تر از آدم ها باشند.

وی یادآور شد: دولت های لاکچری و اشرافی بی اعتنا به مردم هستند، آنها وقتی مردم در سختی هستند قهقه می زنند و مردم را از پشت شیشه اسکورت نگاه می کنند آن هم با حقوق های نجومی و تشریفات فوق العاده، در حالی که دولت مردم، دولتی مردمی است. دولت های نفتی عرضه ندارند، پاسخگو نیستند، وابسته به شیرهای نفت هستند و کارآفرین نیستند اما دولت مردم دولت کارآفرین است.

وی یادآور شد: دولت های پیر دولت هایی هستند که انرژی ندارند. اینها تا سه نسل آینده شان را در داخل و خارج تامین کرده و تغییر و تحول نمی پذیرند. سراغ هر اصلاحی می روی چه در بورس چه سربازی، کنکور، آموزش و پرورش و بانک می گویند اجازه بدهید همین طور بماند. امنیتی می شود و مردم را می ترسانند. در حالی که دولت باید جوان و تحول‌ساز باشد و بتواند ثبات و آرامش را به مردم برگرداند. همچنین دولت های جزیره ای دولت هایی هستند که هر بخش برای خود کار می کند و به جای این که هم را کمک کنند باعث تخریب می شوند. اینها باید به یک سیستم واحد تبدیل شوند. متاسفانه دولت ها معلول محورند و با پیامدها کار دارند، مثلا اجازه می دهند هوا آلوده شود و بعد تعطیل می کنند. در حالی که راهکار مقابله با آلودگی هوا مشخص است. دولت مطلوب دولت علت محور است. این که نیازهای مردم همیشه جلوتر از دولت ها بوده علت اصلی ناکارآمدی دولت هاست. اگر ما امروز پدیده رمز ارز را داریم دولت باید از ۱۵ سال پیش برای آن برنامه می ریخت. دولت مردم دولت آینده نگر است. ما غیر از این که باید برنامه منسجم برای اشتغال و معیشت داشته باشیم برای ساخت ایران جدید به نظریه جدید نیاز داریم.

وی اضافه کرد: ما در دهه ۶۰ دولت های سوسیالیست و در ۳۰ سال بعد دولت های سرمایه داری را تجربه کردیم. باید اتفاق عمیق تری بیفتد. ما نیازمند انقلاب در ساز و کارها هستیم. این نظام اداری باید تغییر کند و بعد انقلاب در مدیریت رخ دهد. دولت مردم دولت کاملا ادغام یافته در مردم است و جدایی بین دولت و مردم نیست. لذا وقتی مردم به میدان بیایند کارگشا خواهند بود.

قاضی زاده هاشمی در پایان اضافه کرد: دولت سلام پنج کار خواهد کرد که دولت مردم حاکم شود. اولینش شفافیت است، ما نظام جامع شفافیت را برقرار می کنیم. دوم این که باید گفت وگوی دولت، مردم و خبگان برای رسیدن به تصمیمات اجماعی شکل بگیرد و پایه تفکر دولت افکار عمومی باشد. سوم وجود رقابت و عدم انحصار و رانت است و چهارم عدالت در رشد و نهایتا پاسخگویی دولت به تصمیماتش است. برای این کار فرزندان شما در موسسه بسامد و گام دوم که من نماینده آنها هستم دو سال کار کردند. ما دو برنامه با عنوان فصل پروانگی و گفتمان دولت مردم منتشر کردیم و برنامه های جدی در حوزه های مختلف داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
1
برادر جراحی نیاز به تخصص داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
امان از وعده‌های بدون ارائه برنامه عملی فقط حرفِ زیبا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین