کد خبر: ۷۱۱۶۳
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۹

کناره‌گیری رهبر کوبا از قدرت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از 49 سال حکمرانی مطلق بر جزیره کوبا، فیدل کاسترو روز سه‌شنبه رسما اعلام کرد که به دلیل بیماری و خستگی دیگر «نه می‌خواهد و نه می‌تواند» که فرماندهی نیروهای مسلح و اداره امور اجرایی کشور را ادامه دهد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین واکنش به این خبر اظهار امیدواری کرده که کناره‌گیری کاسترو بستر لازم برای آغاز تغییرات سیاسی عمده را در کوبا فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاسترو ۸۱ ساله در بيانيه‌ای خطاب به مردم کوبا گفت که در نشست روز چهارم بهمن مجمع ملی نمایندگان خلق برای تمدید دوره ریاست‌جمهوری‌اش شرکت نخواهد کرد.

وی در نامه‌ای که از سوی روزنامه گرانما ،ارگان رسمی حزب کمونیست کوبا، منتشر شد آمده‌است : «هم‌ميهنان عزيزم، که در روزهای اخير به من بی اندازه افتخار داديد که به عنوان عضوی از پارلمان انتخاب شوم... به اطلاع شما می‌رسانم که نه تمایل دارم نه می پذیرم- تکرار می کنم نه تمایل دارم و نه می‌پذیرم- که بار دیگر پست‌های رياست شورای دولتی و فرماندهی کل قوا را بپذيرم».

رهیر کوبا افزوده‌است: ««اکنون زمان انتخاب شورای اجرایی دولت، رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور فرارسیده است».
انتظار می رود که مجمع ملی يا قانونگذاری کوبا برادر فيدل کاسترو يعنی رائول ۷۶ ساله را به عنوان نامزد رهبری اين کشور معرفی کند.

خبر کناره‌گیری کاسترو در حالی اعلام می‌شود که دیکتاتور هشتاد ساله دی‌ماه گذشته در پیامی که به مناسبت آغاز سال نو برای مردم کوبا فرستاد نوشته ‌بود که «هنوز بسیار قوی تر از آن است که نبرد را واگذار کند». مقامات حکومت کمونیستی هاوانا طی ماه‌های گذشته همواره مدعی شده اند که کاسترو به زودی به زندگی عادی بازگشته و قدرت را در دست می گیرد، ولی پذیرفتن این ادعا برای تمام کسانی که تصویر نزار او بر تخت بیمارستان را از طریق تلویزیون دیده‌اند بسیار مشکل است.

فيدل کاسترو از سال ۱۹۵۹ و بدنبال جنگ چريکی عليه دولت باتیستا توانست قدرت را در اين کشور بدست گيرد. وی از ۱۹ ماه پيش که به دليل بيماری و عمل جراحی قدرت را به برادر خود واگذار کرده است تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده‌است .

کناره گيری فيدل کاسترو از قدرت يک مرحله بسيار مهم سياسی در تاريخ اين کشور به شمار می‌رود که از آثار جنگ سرد، تهديدات آمريکا و تلاش سيا برای قتل وی جان سالم بدر برده‌است.

فيدل کاسترو که از جمله رهبران کاريزماتيک آمریکای لاتین و به عنوان فردی معروف بود که سخنرانی‌های چند ساعته ايراد می‌کرد و در کشورهای جهان سوم به دليل مقابله‌جويی‌اش با آمريکا مورد ستايش قرار گرفته‌بود. اما مخالفان آقای کاسترو، وی را به دليل نقض آزادی بيان به شدت مورد انتقاد قرار می دادند.

فيدل کاسترو در حال حاضر رياست شورای حکومتی، رياست هیأت دولت، دبير اولی حزب کمونيست و نیز فرماندهی نیروهای مسلح کشور را را بر عهده دارد.

واکنش آمریکا
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در نخستین واکنش نسبت به کناره گیری فیدل کاسترو از قدرت گفت: «سوال واقعی این است که این مسئله چه تاثیری بر مردم کوبا خواهد گذاشت؟ مردمی که در دوران حکومت فیدل کاسترو رنج کشیده‌اند. مردمی که به خاطر عقایدشان به زندان می افتادند. مردمی که حقشان برای زندگی در یک جامعه آزاد نادیده گرفته می‌شد».

وی که در کیگالی، پایتخت رواندا و در یک کنفرانس خبری سخن می گفت، افزود: «من این اتفاق را به عنوان یک مرحله ای از تغییر می‌بینم ، این تغییر باید آغاز تغییر دمکراتیک برای مردم کوبا باشد».

رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت: «جامعه بین‌المللی باید با مردم کوبا همکاری کند تا نهادهای مورد نیاز خود در مسیر دمکراسی را ایجاد کند و در نهایت، این تغییر باید به سمت انتخابات آزاد و عادلانه رهبری شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین