کد خبر: ۷۱۲۴۶۰
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
در اولین مناظره انتخاباتی، اشاره‌ای به سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ نشده بود

سانسور برنامه‌ریزی شده در مناظره انتخاباتی؛ چرا درباره تحریم سئوالی نشد؟

نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دیروز(شنبه ۱۵ خرداد) در حالی برگزار شد که در سخنان نامزدها و پرسش‌های صداوسیما، هیچ اثری از تحریم‌های بی‌سابقه ترامپ بر اقتصاد کشور و سایه سنگین کرونا نبود!
سانسور برنامه‌ریزی شده در مناظره انتخاباتی؛ چرا درباره تحریم سئوالی نشد؟
آفتاب‌‌نیوز :

این رویکرد صداوسیما در نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری با واکنش‌های مختلفی نیز همراه شد به گونه‌ای که علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در این رابطه در توئیتی نوشت: در مناظره اقتصادی، نقش اعداد پررنگ‌تر است؛ عجیب است که هر چند دقیقه، نمودارهای پرینت‌شده رو به دوربین گرفته می‌شد اما هیچ‌کدام از مخالفان برجام و دولت و مذاکره، از ده‌ها و صدها میلیارد دلار خسارت تحریم بر اقتصاد ایران چیزی نگفت. از معلول‌ها گفته می‌شد اما علت‌ها را سانسور می‌کردند.

رضا نصری تحلیلگر ارشد حوزه بین‌الملل نیز در این زمینه در توئیتی نوشت: سیاست فشار حداکثری و جنگ اقتصادی ترامپ در سه سال اخیر حداقل منجر به ضرر ۲۰۰ میلیارد دلاری به درآمد ایران شد. ابعاد فاجعه در اقتصاد کوچک ایران قابل محاسبه نیست؛ چرا در سه ساعت مناظره با موضوع اقتصاد، در مورد خشن‌ترین و بی‌سابقه‌ترین جنگ اقتصادی تاریخ معاصر هیچ پرسشی مطرح نشد؟

غفلت تعمدی صداوسیما و نامزدهای منتقد در این زمینه، از چشم دیگر ناظران نیز مخفی نماند و پرسش‌های مهم دیگری را در فضای مجازی آفرید؛ در کنار این موضوع، رفتار غیرحرفه‌ای سیمای ملی و ضعف در اداره مناظره، بیش از هر چیزی به چشم می‌آمد؛ در این باره چند نکته قابل تامل است:

۱. بیشتر از ۴۲ سال از تاریخی که امام خمینی(ره) رادیو و تلویزیون را دانشگاه عمومی خواندند می‌گذرد. بنیانگذار انقلاب در اواخر اسفند ۵۷ در دیدار با دولت موقت، سخنانی را مطرح کردند که بعد از ۴ دهه هنوز هم قابل تامل است: «اهمیت تلویزیون بیشتر از همه است؛ اهمیت رادیو- تلویزیون بیشتر از همه است. این دستگاه‌ها، دستگاه‌های تربیتی هستند؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاه‌ها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومی است؛ یعنی دانشگاهی است که در تمام سطح کشور گسترده است. باید از آن، عملِ دانشگاه را، به آن اندازه‌ای که می‌شود، استفاده کرد. باید این دستگاه، دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام اقشار ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را مستقل بار بیاورد، آزادمنش بار بیاورد ...».

۲. رهبر معظم انقلاب نیز در خرداد ۹۷ فرمودند: «در قوه قضائیه و صداوسیما با وجود آنکه رؤسای آنها از طرف رهبری منصوب می‌شوند، مدیریت آنها با رهبری نیست و به عنوان مثال بنده در مواجهه با صداوسیما، چه در مدیریت فعلی و چه در مدیریت‌های قبلی، همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادی داشته و دارم».

۳. مرور رویه‌های عجیب و غیرحرفه‌ای صداوسیما بویژه «سیمای ملی» درباره انتخابات و تبلیغات نامزدها نشان می‌دهد که متاسفانه این نهاد نه «دانشگاه عمومی» است نه ابزاری برای روشن کردن افکار مردم و نه تلاشی دارد که آنها را «متفکر و مستقل و آزادمنش بار بیارود».

۴. اگر تا پیش از مناظره نخست نامزدهای ریاست جمهوری، گلایه از یکسونگری، تنگ‌نظری و جانبداری پیدا و پنهان تلویزیون بود، اگر موضوع فقط محدود به عدم پخش فیلم تبلیغاتی فلان نامزد یا پخش گزینشی فیلم فلان کاندیدا بود؛ حتی اگر موضوع فقط پخش هدفمند کلیپ «یاران خراسانی» در فاصله تنفس نامزدهای حاضر در مناظره بود، شاید می‌شد به‌گونه‌ای از سازمانی گذشت که سالهاست از حالت بی‌طرفی خارج شده و رفتارهای نخ‌نمای خاصی را تکرار و تکرار می‌کند، بی‌آنکه پاسخگوی بودجه‌ای باشد که از بیت‌المال ارتزاق می‌کند.

۵. در حالی‌که حداقل ۱۲ سال از تجربه مناظره‌های انتخاباتی پرحاشیه می‌گذرد و همگان بر پیامدهای مخرب آن شیوه و اجرا، توافق نظر دارند، صداوسیما این دوره نیز به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی هیچ درک و شناختی از میلیون‌ها مخاطب خود ندارد و لجوجانه، هیچ اراده‌ای برای درس‌آموزی از گذشته نشان نمی‌دهد.

۶. در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ضعف در مدیریت و «اجرا»ی برنامه‌ای پر بیننده و طولانی، چنان مشهود بود که برخی از صاحبنظران را به شگفتی واداشت؛ در حالی‌که مجری پرسش‌هایی را مطرح می‌کرد و میلیون‌ها بیننده منتظر پاسخ نسبی نامزدها بودند، تریبون «دانشگاه عمومی» تبدیل شد به بلندگویی برای اتهام‌افکنی، تهدید به بازداشت و ممنوع‌الخروجی مقام‌ها، تهمت‌پراکنی، نفرت‌آفرینی و هرگونه ادبیات زشت و زننده‌ای که هرگز زیبنده سیمای جمهوری اسلامی نیست و زیانباربودن آن بارها و بارها اثبات شده است.

در این معرکه ۷ نفره، مجری چنان خونسرد و منفعلانه در مقابل درنوردیدن مرزهای اخلاق و آداب اسلامی، سکوت می‌کرد که مخاطب گمان می‌برد تنها وظیفه او اعلام زمان است و بس و یا به او سپرده شده خاموش و خندان، تماشاچی باشد!

۷. متاسفانه در صداوسیما حتی در این سطح، تحلیل راهبردی وجود ندارد که زمان کنونی نه شباهتی به خرداد ۸۸ دارد و نه حتی انتخابات ۹۲ و ۹۶؛ در مناظره‌هایی این چنین حساس، گویی وظیفه نهاد برگزارکننده فقط طرح پرسش است و محاسبه زمان، و دیگر نباید مقابل افراط در انتقادهای غیرمنصفانه، محکومیت و متهم‌سازی غایبان در مناظره، زیرسوال بردن عملکرد ۸ ساله دولت مستقر و ریشخندهای دو سویه و چند سویه واکنشی نشان داده و بحث را از حالت پرخاش‌های کودکانه به موضوع اصلی آن برگرداند و نباید قاطعانه از نامزدها بخواهد درباره پرسش مطرح شده پاسخ دهند و طناب‌کشی‌های سخیف و جناحی را متوقف کنند!

۸. نتیجه آنکه بعد از پایان «مناظره»، انبوهی از تردید، عصبانیت، شبهه، خستگی، بی‌اعتمادی و دل‌زدگی در ذهن میلیون‌ها نفر باقی ماند و سوتی‌های نامزدها دستمایه تبلیغات رسانه‌های معاند شد.

مدیران رسانه «ملی» اگر شک دارند، کافی است یک پیمایش ساده را به مرکز پژوهشی «سنجش افکار صداوسیما» بسپارند تا متوجه شوند میزان رضایت مردم از مناظره دیروز چقدر بوده و یا از باب مثال، چند درصد مخاطبان برنامه اقتصادی مشخص یکی از ۷ نامزد را متوجه شده‌اند؟!

۹. در مقابل، آنچه در ذهن‌ها ماند در کنار بداخلاقی‌های اعتمادسوز، تصویری است که نامزدهای تائید صلاحیت‌شده از عملکرد ۸ ساله دولت روحانی نشان دادند بدون آنکه اشاره‌ای به سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ کرده باشند و یا از وجود ویروسی به نام کرونا، مطلع بوده باشند!

انکار تحریم‌های سنگین، خسارات میلیاردی آن و نیز مصیبت‌های کرونا، نشان‌دهنده اراده‌ای برای یک سانسور برنامه‌ریزی شده و تغافل مدیران مناظره بود، که در ذهن ایرانیان و تاریخ رسانه‌ای کشور باقی خواهد ماند.

۱۰. تا زمانی که رویه، اجرا، مدیریت بحث و کارگردانی برنامه‌های مناظره‌ای انتخابات، اینگونه باشد، نه آبی از آن برای مشارکت عمومی گرم می‌شود نه خاطره‌ای مثبت در اذهان مردم باقی خواهد ماند؛ برای یکبار هم شده، یک «مناظره دونفره «کوتاه و آزمایشی» را به یکی از پلت‌فرم‌های اینترنتی بدهید تا با حضور «مجری توانمند»، «ساختار هدفمند»، «رعایت خط قرمزهای اخلاقی و ادبیاتی» و «محتوای سودمند»، یک مناظره حقیقی را به تماشا بگذارد؛ آنگاه از آن الگو برداری کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
3
58
واقعا جای تاسف و تعجب داره این نحوه برگزاری مناظره به جای اینکه یک سوال مشترک پرسیده بشه اونها هم با آمادگی جواب بدن مجری هر دفعه مثل بچه ها یه سوال در حد تستی در میاره از توی پاکت جادوییش. مسخره کردن مردم .اصلا معلوم شد سوالا و جوابا چی بودن!!!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
بله جای تاسف داره در خالی که احاد مردم با گوشت و پوست خود دراند آثار تحریم را درک می کنند حتی یک اشاره کوچک به نقش تحریم ها و راهکار اینها برای رفع آن مطرح نشد؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
4
46
اینان همگی سیاست در قبال برگزاری یک مناظره را یه منظور بدست اوردن کرسی ریاست جمهوری ندارند چه طور میخواهند در مذاکرات بین المللی برای ما با صحبت کردن و مذاکره کسب امتیاز کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
1
11
اینان همگی سیاست در قبال برگزاری یک مناظره را یه منظور بدست اوردن کرسی ریاست جمهوری ندارند چه طور میخواهند در مذاکرات بین المللی برای ما با صحبت کردن و مذاکره کسب امتیاز کنند
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
3
6
(( بنیانگذار انقلاب در اواخر اسفند ۵۷ در دیدار با دولت موقت، سخنانی را مطرح کردند که بعد از ۴ دهه هنوز هم قابل تامل است: «اهمیت تلویزیون بیشتر از همه است؛ اهمیت رادیو- تلویزیون بیشتر از همه است. این دستگاه‌ها، دستگاه‌های تربیتی هستند؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاه‌ها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومی است؛ ))....
عبدالحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
24
13
آقای نصری اون موقع که حسن روحانی و اعیان و اعوانش اون همه به دولت احمدی نژاد ایراد می گرفتن کجا تشریف داشتید چرا اون موقع تحلیل نمی کردی الان یاد افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
یا قبل تر از اون وقتی معجزه هزاره ، در سال ۸۸ بنیان بی اخلاقی و نفرت پراکنی و دروغگویی را گذاشت ، تو دل امثال تو قند آب می شد
سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
1
19
سوالات نباید از قبل مشخص باشد. و کاندیداها از روی نوشته جواب بدهند. یک سوال باید از همه کاندیداها پرسیده شود. بعد پاسخ انها سنجیده شود. چه کسی بهترین راهکار را داده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
0
13
تحریم نمه ندی !!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
14
48
به جرات میتوانم بگویم هر یک از 7 کاندیدای حاضر اگر عهده دار دولت در 8 سال گذشته بودند وضعیت ما اسف بارتر از وضع فعلی بود . سیاست روحانی در مقابله با تحریمها قابل تقدیر است .
kmp
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
1
25
مهمترين مساله معيشتي مردم ايران ارزش پول ملي يا " آينده نرخ ارز " هست كه از آن هم هيچ سوالي نشد! واجب ترين نكته اي كه از ياد رفت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
0
0
چرا وقتی روحانی کاندید بود و انتقاد می کرد مقاله نمی نوشتی . وقتی مملکت را گل و بلبل کردی باید همه منتقد باشند . دست شان درد نکند گوشه ای از حرف و درد دل مردم را گفتند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
0
5
چرا این کار رو کردید که حالا بگید دروغه؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
2
16
نه از تحریم ها و آثار آن و نحوه رفع آن سخن گفته شد نه از برنامه تعامل با کشور های منطقه و دنیا و نه از نحوه برخورد با رسانه ها و آزادی آنها سخن گفته شد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
مناظره اقتصادی بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
1
17
مشکلات محیط زیست و تنش آبی ، داره ریشه ایران رو میسوزونه
حتی کوچکترین اشاره ای نشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
5
22
مشکل کشور ما جایی است که بعد فوت هاشمی کاملا عیان شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
دقیقا
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
2
6
آفتاب
مگه هنوز وقت مناظره در مباحث سیاسی و سیاست خارجی شده، که این همه داری غوغا میکنی؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
0
6
فقط فکر کرسی ریاست جمهوری و قدرت هستند تهمت و تخریب تهدید. بیچاره مردم!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
8
3
فقط همتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
2
1
همتی باید از روستا و شهرهای کوچک و محرومین حمایت کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
0
9
اگر درباره تحریم سوال می شد باید در مورد علت تحریم هم سوال می شد آنگاه آقایان جوابی نداشتند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
علت تحریم لابد اصرار بر انرژی هسته ایه نه؟؟؟
اونوقت این رو هم بپرسن که مگر این دولت نمی‌گفت ما مذاکره بلدیم و چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد رو باهم میچرخونیم و..؟؟؟
البته این رو هم میگید، نذاشتن، ترامپ نزاشت، کاسبان تحریم و....
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
3
2
دندشون نرم میخواستند همه تخم مرغ هارو توی سبد نگذارند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
3
2
کوبا تا خرخره تحت تحریم آمریکا تورم 5 درصد اینجا هنوز نصفش نشده 40 درصد مشکل از خودمونه وقتی دلمون به حال هم نسوزه چه فایده داره 10 تا تک تومنی دلار گرون میشه میرن صف میکشن ولی تو ترکیه دلار آتیش میزنن مشکل خودمونیم
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
1
2
اصلا این نوع مناظره غلط است ،بایستی از همه کاندیداها یک سئوال تخصصی پرسیده شود وپاسخ آنها می تواند عیار وتسلط وتوانایی آنها را نشان دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
0
1
ملت ایران بیایید جواب دندان شکنی به دشمن خئدت بدهید و با حضور حداکثری همتی و مهر علیزاده را به مرحله دوم برسانیم و حماسه ی دیگر در تاریخ ثبت کنید. برای هدف رای بدهید
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
0
0
بهتره به جای زای ندادن به همتی رای بدیم حداقل اقتصاد بلد هست ودید بازتر نسبت به روابط خارجی وجوانان دارد
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
0
مثل روز روشن است که تحریم ها مملکت را به این روز سیاه نشانده برای یک هدف پوچ و بی ثمر ....غنی سازی ..
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین