کد خبر: ۷۱۲۶۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
آمریکا آمادگی کنار گذاشتن سیاست ترامپ را دارد یا خیر؟

پاسخ ظریف به ادعاهای بلینکن درباره برجام

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ادعای همتای آمریکایی‌اش که گفته بود مشخص نیست ایران برای بازگشت به برجام تمایل یا آمادگی داشته باشد پاسخ داد.
پاسخ ظریف به ادعاهای بلینکن درباره برجام
آفتاب‌‌نیوز :

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران به ادعاهای همتای آمریکایی‌اش درباره بازگشت به برجام واکنش نشان داد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی قبل‌تر در جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شده بود هنوز مشخص نیست ایران از آمادگی یا تمایل لازم برای بازگشت به برجام برخوردار باشد.

او گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.»

محمد جواد ظریف در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در پیامی در توییتر نوشته هنوز مشخص نیست آیا دولت آمریکا آمادگی کنار گذاشتن سیاست «دونالد ترامپ» و «مایک پامپئو»، رئیس‌جمهور سابق و وزیر خارجه سابق آمریکا را دارد یا خیر.

وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: «هنوز مشخص نیست آیا رئیس‌جمهور آمریکا و بلینکن آماده‌اند سیاست "فشار حداکثری" ترامپ و پامپئو را کنار گذاشته و استفاده از تروریسم اقتصادی به عنوان اهرم فشار برای چانه‌زنی را متوقف کنند یا خیر. ایران به برجام پایبند است. کافی است بند ۳۶ را مطالعه کنید. زمان تغییر مسیر است.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام ایران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی از توانایی یا اراده لازم برای عمل به وعده‌هایشان برخوردار نبوده‌اند در گام‌های متعهد تعهداتش ذیل برجام را کاهش می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اقدامات ایران به موجب مفاد توافق هسته‌ای از جمله بند ۳۶ این توافق انجام می‌شد که به تهران اجازه می‌دهد در صورت عمل نکردن طرف‌های دیگر به تعهداتشان ذیل برجام، تعهداتش در این توافق را کاهش دهد.

دولت سابق آمریکا علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم آورد، با وجود این، واشنگتن تا کنون از انجام تعهداتش جهت محقق کردن این وعده سر باز زده است.

با آنکه دولت آمریکا طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن می‌گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی این ادعا صورت خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
2
12
هر اتفاقی در برجام بیفته من دوست دارم ظریف
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
5
3
هم سن و سالهای من یادشونه که وقتی تو مدرسه تشخیص میدادن یه دانش آموز بدرد کلاس نمیخوره و برای اینکه به روحیه اش آسیب وارد نشه اخراجش نمیکردن ولی دیگه ازش پرسشی نمیکردند و فرقی نمیکرد که تکالیفش را انجام بده یا نه و بهش میگفتن مستمع آزاد منو یاد ظریف میندازه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین