کد خبر: ۷۱۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۰
نوبخت در دانشگاه شهید رجایی مطرح کرد:

مجلس كارآمد مجلس راست و چپ و ميانه نيست

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دکتر محمدباقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در جلسه پرسش و پاسخ که امروز (یکشنبه) در دانشگاه شهید رجائی از سوی نهاد رهبری برگزار شد به سوالات انتخاباتی دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب نوبخت با اظهار خوشبختی از اینکه در فضای دانشگاهی حضور داشته و با تاکید بر اینکه متعلق به این فضا است گفت:« من از یک حزب خاصی آمدم و منظر حزب به مسایل نگاه می‌کنم ترجیح می‌دهم بجای متمرکز شدن به مسایل خبری به مسایل ملی توجه کنیم».

وی اظهار داشت: «مهمترین موضوع ما که در این مکان جمع می‌شویم این است که دیدگاه‌های متفاوت داریم، دوستان طیف اصلاح‌طلب، اصولگرا و معتدل که شاید در این جا هستند، سعی می‌کنم بر آنچه برای همه طیفها مهم است متمرکز شوم و آن مساله کشور جمهوری اسلامی ایران است».

نوبخت تصریح کرد: «این نظام در زمانی تشکیل شد که لیبرال دموکراسی و مارکسیست با هم متحد بودند یعنی لیبرال دموکراسی از سمت آمریکا و سوسیالیست که از سوی شوروی رواج داده می‌شد آن زمان این دو با هم متحد شدند و باعث حذف نازیست شدند در سال 1978 که انقلاب با رهبری امام (ره) به پیروزی رسید و انقلاب ما شکلی داشت که هر دو جناح شرق و غرب با آن مخالف بودند با آنکه این دو گروه همیشه سعی می‌کردند همه انقلاب را تحت سلطه خود داشته باشند ولی انقلاب ما تحت سلطه هیچکدام نبود».

وی اظهار داشت: «اما بالاخره لیبرال دموکراسی غرب در مواجه با سوسیالیست شرق پیروز شد و باقی ماند و امروز انقلاب ما با لیبرال دموکراسی مواجه است».

دبيركل حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: «جمهوری اسلامی می‌خواهد آلترناتیو باشد و باید دنبال الگو توسعه‌یافتگی باشیم ، چون تمام افراد کشور توسعه‌یافته را بعنوان الگو می‌خواهند».

نوبخت افزود: «اما توسعه‌یافته یعنی چه؟ یعنی کشوری که توسعه اقتصادی داشته باشد؟دو قرن غربیها توسعه داشتند ولی مردم رفاه نداشتند ولی از زمان 1970 گفتند توسعه به همراه رفع فقر باشد».

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: «بعد از آن "توسعه انسانی" در کنار توسعه اقتصادی مطرح شد این توسعه به معنای انتخاب آزاد مردم است، یعنی مردم قدرت انتخاب و تنوع انتخاب داشته باشند و این توسعه با قانون اساسی ما مغایر نیست».

وی اظهار داشت: «این توسعه‌ای است که چشم‌انداز ما هم به دنبال آن است ایران می‌خواهد توسعه‌یافته شود یعنی چه؟ یعنی توسعه‌یافته انسانی باشد».

نوبخت افزود: «ما در حالی می‌خواهیم توسعه‌یافته شویم که استراتژی ما یک نگاه کلان جهت‌دهنده است، استراتژی توسعه با چه روشی باید راه ببریم ما باید نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید خود را پیدا کنیم بنابراین این استراتژی روشن شود ببینیم بیرون چه وضعیتی دارد».

وی افزود: «حال باید ببینیم در این عرصه کجا مانده که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد وارد شود، آنها در خارج تقسیماتی برای خود دارند. ما در داخل تقسیماتی داریم ما یکی از چند کشوری هستیم که در خاورمیانه برترین منابع طبیعی، ارزان و فراوان داریم، دیگر اینکه منابع انسانی فراوان داریم نیروی متخصص در ایران در این سه دهه بسیار گسترش نیافته است و دیگر آنکه استقلال داریم، این مساله بسیار مهمی است کسی برای ایران نمی‌تواند مشخص کند چه کار انجام دهد».

وی در ادامه افزود: «متاسفانه ما از نظر فن‌آوری در مراحل بالایی نیستیم و چون این فن‌آوری در دنیا نو است ماخیلی دور نیستیم و مدیریتی می‌خواهیم که بتواند به درستی مدیریت کند تا به دنیا برسیم».

وي با تاكيد بر اين كه بخشي از نيرو‌هاي متخصص ما از فعالان سياسي هستند، خاطرنشان كرد: «در حال حاضر سياسيون ما در سه بخش اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و اعتدال‌گرا تقسيم مي‌شوند و متاسفانه تا به امروز روال به اين گونه بوده كه اگر هر يك از اين سه جناح سياسي بر سر قدرت قرار گرفته ترجيح داده از نيرو‌هاي هم فكر خود استفاده كنند و اين مساله موجب شده كه ما نتوانيم پس از گذشت سه دهه از انقلاب به توسعه برسيم».

نوبخت افزود: «وضعیت ما چگونه است؟ متاسفانه در این سه جریان بجای آنکه از نیروهای متخصص استفاده کنند از نیروهای همفکر خود استفاده می‌کنند در دوران اصولگرایان نیروی متخصص اصلاح‌طلب کنار می‌ماند و بر عکس. در چنین وضعیت جهانی آیا ما می‌توانیم تنها از یک موتور استفاده کنیم».

وی اظهار داشت: «در کشورهای منطقه از نظر توسعه‌یافتگی ما در دوره ای هستیم که از تمام منابع انسانی در اختیار استفاده نمی‌کنیم و این یک نکته آسیب‌شناسی است. اگر یک فعال سیاسی تمام نیروهای فعال سیاسی را بکار بگیرد باز اشتباه کرده است چون بسیاری از نیروهای متخصص ما غیر سیاسی هستند،‌ اگر چنین باشد که از تمام نیروها استفاده شود می‌توانیم در رقابت توسعه‌یافتگی شرکت کنیم».

نوبخت افزود: «اینجاست که در چارچوب قانون اساسی بدون توجه به گرایش سیاسی در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند که عقل آنها بشود، عقل جمعی اگر به دنبال یک مجلس هشتم کارآمد هستیم اگر فکر می‌کنیم باید صرفاً اصلاح‌طلب اصولگرا یا میانه باشد اشتباه می‌کنیم همه جناحها باید حضور داشته باشند».

وي ادامه داد: «اگر قرار باشد مجلس برآيند ملت باشد بايد ملت ايران در مجلس حضور داشته باشد و خرد اجتماعي حاكم شود. مجلس هشتم بايد مجلسي باشد كه تمام جريان‌ها در آن حضور پيدا كنند. مجلس كارآمد مجلس راست و چپ و ميانه نيست مجلسي است كه تمام ايرانيان در آن در چارچوب قانون اساسي حضور دارند».


وی اظهار داشت: «من 16 سال نماینده مجلس، سخنگوی هیات رئیسه و کمیسیون برنامه و بودجه بودم شاید خیلی وقتها طرحهایی بود که مخالف بودم ولی اگر رای می‌آورد نظر شخصی مطرح نمی‌کردم بلکه در جایی که لازم بود مخالفت می‌کردم».

نوبخت در ادامه افزود: «کسانی که به قانون اساسی عقیده دارند نمی‌توانند بگویند برخی را قبول داریم برخی را قبول نداریم اگر مجلس از تمام نیروهای فهیم تشکیل شود تردیدی نکنید که مجلس موفق است و می‌تواند در بستر توسعه قرار بگیرد در غیر این صورت ما از 100 درصد توان استفاده نکرده‌ایم».

وی اظهار داشت: «شاید بپرسید وقتی قیمت نفت پایین بود تورم داشتیم و امروز هم که قیمت نفت بالاست چرا تورم داریم؟ اگر بالاترین امکانات به کسانی که مدیریت ندارند واگذار شود بیت‌المال را حیف می‌کنند».

وی افزود: «وقتی مقام رهبری امسال را سال اتحاد ملی نامید اگر یک نفر بیاید اختلاف‌انگیزی بکند و جمعی از ایرانیان را خارج کند به دنبال اتحاد ملی نیست حتی اگر تمام سخنان مقام رهبری رامطرح کند».

نوبخت افزود: «امکان ندارد یک طرز فکر این کشور را اداره کند در این صورت ما با موتور ناقص حرکت می‌کنیم».

وی در ادامه افزود: «الان که دو سال از چشم‌انداز می‌گذرد متاسفانه در برخی زمینه‌ها از کشورها دور افتادیم بنابراین عرصه باید از سوی مسولان برای تمام شایسته‌ها باز باشد مگر اینکه مردم نخواهند ولی من معتقدم مردم اگر بشناسند به درستی رای می‌دهند و این شرط لازم است ولی شرط کافی نیست».

وی اظهار داشت: «در مناطق کوچک مردم همدیگر را می‌شناسند، بنابراین در مناطق کوچک حزب و گروه رای نمی‌آورد ولی در شهرهای بزرگ مردم به اعتماد دیگران رای می‌دهند. اعتماد به شخصیت و یا اعتماد به جناحهای سیاسی البته جناح سیاسی تکامل یافته‌تر از اشخاص است، اما مردم می‌توانند به احزاب اعتماد کنند که مرامنامه و اساسنامه آنها مشخص است، حزب می‌تواند فردی را که انتخاب کرد و رای آورد بعد از آن پشتیبانی کند».

نوبخت افزود: «شاهد بودم مجلس در طول چهار سال بسیاری از نمایندگان حتی نطق‌پیش از دستور نداشتند، بنابراین مجلسی آماده کنیم که همه افراد آن آماده باشند».

وی افزود: «امروز یکبار دیگر در آستانه انتخاب مهمی قرار داریم ، خوب انتخاب کنیم و پیش از آنکه به شعار توجه کنیم باید به برنامه‌ها توجه کنیم».

وی اظهار داشت: «من آرزو می‌کنم چهره‌های شایسته که تایید نشده اند برخی از آنها که صالح هستند تایید شوند و دیگر اینکه مردم نیز فله ای انتخاب نکنند لزومی ندارد حتماً به یک لیست رای دهند».

وی در ادامه افزود:« توصیه می‌کنم نیروهایی که شایستگی دارند خرد جمعی مردم را نمایندگی کنند، گلچین کنند».

دانشجویی پرسید: «شما گفتید گلچین انتخاب کنیم چگونه مجلسی با وجود تمام افکار موفق می‌شود».

وی اظهار داشت: «این جریانات سیاسی ما دعوائی که دارند دعوای حق و باطل نیست، می‌توانیم از بین سه جریان 30 نفر انتخاب کنیم که سه تا از این جناح و جریان باشند و چندی از جناحی دیگر».

نوبخت افزود: «من به توسعه مردمی توجه کردم اتحاد ملی یعنی تمام احزاب سیاسی».

وی افزود: «پیشرفتی که مدنظر مقام معظم رهبری است تنها رشد اقتصادی نیست، بلکه رشدی است که همان توسعه انسانی است».

دانشجویی پرسید: «در انتخابات ریاست‌جمهوری شما با خوش‌چهره مناظره کردید و شما به طرف مقابل توهین کردید».

وی اظهار داشت: «من در آن شب احساس کردم باید واقعیتهایی برای شناخت مردم بگویم و به مواردی اشاره کردم که امروز اگر دکتر خوش‌چهره بیاید درخواهید یافت که ایشان به نظر من نزدیک شده‌اند».

این دانشجو گفت: «اما آن دفاع شما باعث شد که رای مردم تغییر کند».

نوبخت پاسخ داد: «شما فکر می‌کنید آیا با نظر یک نفر آرا میلیونها نفر تغییر می‌کنند؟ ولی امروز مردم از من بخاطر آن حق‌گویی تشکر می‌کنند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «آنچه مبنا قرار می‌گیرد قانون است، شرط حضور در قوه مقننه التزام به قانون اساسی است. هر حزبی فکر می‌کند خودش حق مطلق است آنوقت همین اتفاق می‌افتد که نیروهای دیگر حذف می‌شود ، کسانی که در چارچوب قانون اساسی به این نظام وفا دارند باید از چارچوب سلیقه خارج شویم به قانون عمل کنیم».

وی در ادامه افزود:« گرفتاری اینجاست که این دایره آنقدر تنگ است که حتی بخشی از اصولگرایان نیز در این دایره جا نمی‌شوند».

نوبخت افزود:« فکر می‌کنم اگر قانون اساسی مبنا باشد می‌توانیم مجلس موفقی داشته باشیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۸۶/۱۲/۰۶
0
0
مجلسي است كه ماها در اون باشيم!
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۸۶/۱۲/۰۶
0
0
به نظر من اين مجلس در تورم يكي دو سال اخير گنهكار تر از دولت است چراكه بعنوان عامل نظارتي بوده و دولت تمامي مصوبه هايش با تصويب مجلس صورت گرفته .به نظر من اين مجلس بدترين مجلس در دوران بعد از انقلاب بوده است .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین