محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفتوگویی با روزنامه ایران داشته است که بخشهای مهم آن در ادامه آمده است.
استقبال خوبی از نامگذاریها در شورای شهر شد!
نامگذاری یکی از وظایف شورای شهر است و طبیعتاً در دوره آینده نیز ادامه خواهد یافت، البته سیاست شورای پنجم در نامگذاریها این بود که در کنار نام شهدا که بیش از 50 درصد نامگذاریها را تشکیل میداد از اسامی چهرههای فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی نیز برای نامگذاری استفاده شود که استقبال خوبی در جامعه از این حرکت شد، هرچند که درباره کمتر از یک درصد نامگذاریها نیز حساسیت در بخشی از جامعه بهوجود آمد.
مهمترین اولویت تهران تجهیز ناوگان حملونقل عمومی است
مهمترین مسأله تهران در دهه اخیر نوسازی و تجهیز ناوگان حملونقل عمومی است، تعداد اتوبوسهای تهران در حال حاضر حدود نصف میزان پیشبینی شده در برنامه است و این تعداد موجود هم اکثراً فرسوده شدهاند، در مترو نیز با وجود بهرهبرداری از سه خط در سالهای اخیر واگن و تجهیزات لازم برای این خطوط تأمین نشده و در واقع متروی تهران با نصف ظرفیت خود کار میکند، بنابراین برای حل مسأله آلودگی هوا و ترافیک و تأمین آسایش عمومی، مهمترین اولویت تجهیز ناوگان حملونقل عمومی است.
متأسفانه با وجود پیگیریهای صورت گرفته در دوره پنجم، مصوبات دولت برای تأمین دوهزار واگن و 6 هزار اتوبوس در شهر تهران و همچنین ساماندهی آسیبهای اجتماعی، بهدلیل عدم هماهنگی بین دستگاهی در دولت و تحریم اجرایی نشد که امیدواریم با یکدست شدن قوا و هماهنگی بین آنها این مسأله بسرعت اجرایی شود.
اصولاً شورای شهر ماهیتی غیرسیاسی و خدماتی و مدنی دارد، مهمترین کار شورا انتخاب شهردار است و اگر شهرداری غیرسیاسی و اجرایی برای شهر انتخاب گردد طبیعتاً مدیریت شهری بهسوی فعالیتهای سیاسی نخواهد رفت.
توسعه تهران باید براساس سرمایهگذاری بخش خصوصی و کمکهای دولت به سیستم حملونقل عمومی ریلگذاری شود و هر دو این موضوعات تابع شرایط کلی کشور است.
نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری، حلقه مفقوده شوراست
نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری، حلقه مفقوده شوراست، تاکنون مهمترین تصمیم شورا انتخاب شهردار بوده و پس از تعیین شهردار عملاً بخش عمده اختیارات مدیریت شهری در دست شهردار است و شورا ابزاری برای نظارت مؤثر و بموقع ندارد.
بهنظر میرسد اگر شورای ششم میخواهد تأثیرگذاری نقش خود را در اداره شهر حفظ کند حتماً باید بهدنبال نظارت مؤثر و ابزارهای آن نظیر دیوان محاسبات شهری باشد یا میتواند در زمینه تعیین تیم مدیریتی ارشد شهرداری در سطح معاونین، مشابه وزرا در مجلس، از شورا رأی اعتماد بگیرد.
حملونقل عمومی یکی ازنقاط ضعف این دوره بود
شاید بتوان گفت دوره پنجم مدیریت شهری در حوزه سلبی و صیانتی موفق عمل کرده است.
اما در حوزه ایجابی که نیاز به منابع مالی قابل توجه و کمکهای دولت و مجلس در جهت تحقق اهداف برنامه در توسعه و تجهیز ناوگان حملونقل عمومی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا بوسیله آن بود، نتوانستیم به اهداف خود برسیم.
اینکه ثبات در مدیریت در کارآمدی و موفقیت تأثیری بسزا دارد قابل انکار نیست و سه بار تغییر شهردار در این دوره موجب بروز بیثباتی شد، البته شورای پنجم تلاش کرد که با انتخاب آقای حناچی که در این دوره معاونتهای عمرانی و شهرسازی را برعهده داشتند، آثار آن را کاهش دهد.
سیستم حملونقل عمومی یکی ازنقاط ضعف این دوره مدیریت شهری بود که نتوانستیم طبق برنامه به تجهیز اتوبوسرانی و مترو بپردازیم.
مدیریت شهری را در یک شرایط شفاف و با ثبات تحویل میدهیم
تصور میکنم وضعیت فعلی شهر در شرایطی با ثبات و توأم با آرامش تحویل خواهد شد، عملکرد مدیریت شهری در این دوره شفاف بوده است، شهرفروشی و تراکم فروشی خارج طرح تفصیلی بشدت کاهش یافته، پرسنل شهرداری برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران در یک دوره نه تنها افزایش نیافته بلکه 20 درصد کاهش هم یافته و از حدود 70 هزار نفر بهکمتر از 60 هزار نفر رسیده است و تعداد نیروهای شرکتی شهرداری نیز حدود 10 هزار نفر کاهش یافت، بنابراین ما در یک شرایط شفاف و با ثبات مدیریت شهری را تحویل میدهیم.