کد خبر: ۷۱۷۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱

روشی ایمن برای پیش‌بینی مشکلات قلبی ناشی از کووید-۱۹

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید یک روش تصویربرداری بتواند به پیش‌بینی این موضوع کمک کند که کدام یک از بیماران مبتلا به کووید-۱۹، به مشکلات قلبی دچار می‌شوند.
روشی ایمن برای پیش‌بینی مشکلات قلبی ناشی از کووید-۱۹
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش نیوزوایز، پژوهشگران "دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز" (JHUSOM) در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که نوعی روش تصویربرداری موسوم به "اکوکاردیوگرام" (Echocardiogram) که یک آزمایش متداول برای ارزیابی عملکرد قلب است، می‌تواند به پیش‌بینی این موضوع کمک کند که کدام یک از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در معرض ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند. بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که به فیبریلاسیون دهلیزی دچار می‌شوند، سطح بالایی از پروتئین‌های "تروپونین" (Troponin) و "NT-proBNP" را در خون خود دارند.

"آلیسون هایز" (Allison Hays)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اگر پژوهش‌های بیشتر، این یافته‌ها را تایید کنند، این روش به ارائه درمان‌های جدیدی برای پیشگیری از سکته و حملات قلبی در برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کمک خواهد کرد که بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

پژوهش‌هایی که در مورد عوارض و آثار بلندمدت کروناویروس انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که میزان فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران بستری شده مبتلا به کووید-۱۹، بیشتر است و می‌تواند نارسایی و سکته قلبی را به همراه داشته باشد. در هر حال، این که کروناویروس چگونه این عوارض را ایجاد می‌کند و این که چه کسی به خاطر ابتلا به کووید-۱۹، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارد، به صورت دقیق شناخته نشده است.

پژوهشگران در این پروژه، ۸۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را با ۳۴ بیمار که به کووید-۱۹ مبتلا نبودند، مقایسه کردند. آنها اکوکاردیوگرام بیماران بستری شده در بیمارستان را تجزیه و تحلیل کردند و به بررسی عملکرد قلب بیماران پرداختند.

"ارین گوئرلیچ" (Erin Goerlich)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: بسیاری از بیماران در حال حاضر هنگام بستری شدن در بیمارستان، اکوکاردیوگرام را انجام می‌دهند. هیچ نیازی به اسکن اضافه وجود ندارد؛ بنابراین این یک روش ایمن و مقرون به صرفه است که می‌تواند نشان دهد که چه کسی در معرض ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارد.

هنگامی که پژوهشگران، خون بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را که به فیبریلاسیون دهلیزی دچار شده بودند، مورد بررسی قرار دادند، تفاوت‌هایی را میان خون آنها و خون سایر بیماران مشاهده کردند. آنها دریافتند که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و فیبریلاسیون دهلیزی، سطح بالاتری از تروپونین و NT-proBNP را در خون خود دارند.

گوئرلیچ گفت: این نتایج نشان می‌دهند که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با سطح بالایی از این نشانگرهای زیستی، باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند. شاید این افراد بتوانند از مزایای اکوکاردیوگرام بهره‌مند شوند.

هایز هشدار داد که این پژوهش، تاثیر داروهای رقیق‌کننده خون را برای پیشگیری از عوارض فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بررسی نکرده است.

رقیق‌کننده‌های خون معمولا برای بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تجویز می‌شوند تا خطر لخته شدن خون و سکته را کاهش دهند. به گفته هایز، هنوز باید بررسی‌های بیشتری در مورد این موضوع صورت بگیرد.

این پژوهش، در مجله "JASE" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین