کد خبر: ۷۱۷۴۱۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
ممکن است زمان برای دستیابی به توافق اندک باشد

بن بست خطرناک درباره برجام؛ آیا ایران و امریکا می‌توانند توافق هسته‌ای را احیا کنند؟

"اکنون بن بست خطرناکی ایجاد شده چرا که ایران مصمم است تا توان هسته‌ای خود را تقویت کند. اکنون ایران تصمیم دارد تا دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصاویر دوربین‌های تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کند. هدف ایران احتمالا آن است تا امریکا را وادار به ارائه امتیاز کند.
بن بست خطرناک درباره برجام؛ آیا ایران و امریکا می‌توانند توافق هسته‌ای را احیا کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

گفته می‌شود که توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا نزدیک است اما موانع زیادی در مسیر دستیابی به آن وجود دارند.

نشریه "اکونومیست" در گزارشی درباره موانع پیش روی دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا می‌نویسد: "هتلی بزرگ در خیابان "رینگ اشتراسه" بلوار اصلی زیبا در شهر وین مکانی عالی برای دیپلماسی هسته‌ای است. این مکان همچنین مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جهان به مدت ۲۲ سال تا سال ۱۹۷۹ میلادی بود. با این وجود، دیپلمات‌هایی که از ماه آوریل در حال مذاکره در این هتل هستند که آخرین دور آن نیز در ماه ژوئن برگزار شد و برای شش دور گفتگو در آنجا جمع شده‌اند، تاکنون شانس کمی برای حصول توافق داشته‌اند و ممکن است زمان برای دستیابی به توافق نیز اندک باشد.

ایران و امریکا به طور غیر مستقیم از طریق کشور‌های اروپایی به همراه روسیه در حال بحث در مورد چگونگی احیای توافق هسته‌ای هستند که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد و سه سال بعد، امریکا با فرمان ترامپ از آن خارج شد و تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد.

در طول یک سال گذشته امریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن و ایران گفته‌اند که مایل به بازگشت به توافق هسته‌ای و رعایت مفاد آن هستند. در داخل ایران، "ابراهیم رئیسی" قرار است در تاریخ سوم آگوست جایگزین "حسن روحانی" عملگرا شود. مخالفت رئیسی با امریکا و متحدان‌اش و با کلیت غرب بیس از دولت فعلی ایران است. این به معنای غیرممکن بودن حصول یک توافق نیست چرا که در هر حال، "محمود احمدی‌نژاد" رئیس جمهوری محافظه‌کار دیگری نیز پیش‌تر سکان امور را در ایران در دست داشت و اتفاقا مذاکرات هسته‌ای در دوران او آغاز شد که در نهایت در دوره روحانی منجر به برجام شد.

با این وجود، انتخاب رئیسی همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند. "انیسه بصیری تبریزی" پژوهشگر شورای اروپایی روابط خارجی به "اکونومیست" می‌گوید: هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت تازه ایران هر توافق حاصل شده‌ای در دوره روحانی را کاملا اجرا کند.

یک مقام ارشد امریکایی می‌گوید سیاست داخلی ایران تنها مانع بر سر راه توافق هسته‌ای نیست بلکه طرف امریکایی بر سر این که چه تحریم‌هایی و چگونه لغو شوند نیز دچار اختلاف نظر است. ایران پیش شرط لزوم لغو همه تحریم‌های اعمال شده در دوره ترامپ را برای دولت بایدن قرار داده است. امریکا، اما اشاره کرده که تنها تحریم‌هایی که موارد ذکر شده در برجام را پوشش می‌دهند، لغو خواهد کرد.

در ماه مارس، دولت بایدن تحریم‌های تازه‌ای را علیه دو عضو سپاه  وضع کرد. "هنری روم" از گروه مشاوره اوراسیا می‌گوید: این نوع تحریم‌ها از نظر اقتصادی بی نتیجه اما نظر سیاسی بسیار حساس و چالش‌برانگیز هستند. این موارد، برچسب تروریستی زدن به سپاه و تحریم شخص رئیسی توسط دولت امریکا را نیز شامل می‌شوند.

"اکونومیست" در ادامه می‌افزاید: "در تاریخ ۳۰ ژوئن "مجید تخت روانچی" سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفته بود که آن کشور خواستار دریافت تضمین‌هایی است که امریکا دیگر از برجام خارج نخواهد شد. مقام‌های امریکایی می‌گویند ارائه چنین تضمینی ناممکن است؛ دستکم بدان خاطر که برجام بدون حمایت دو سوم نمایندگان سنا نمی‌تواند به پیمانی لازم‌الاجرا تبدیل شده و اکنون جمهوری‌خواهان بیش از نیمی از کرسی‌های سنا را در اختیار دارند و به شدت مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند.

با این وجود، ترامپ نشان داد که رئیس‌جمهوری امریکا دارای اختیارات قابل توجهی است و می‌تواند آن کشور را از معاهدات خارج سازد. کشور‌های غربی اما از ایران انتقاد می‌کنند و معتقدند استفاده ایران از سانتریفیوژ‌های پیشرفته و ساخت فلز اورانیوم از نوع جامد مورد استفاده در راکتور‌ها برخلاف مفاد برجام بوده‌اند. طبق برجام قرار بود فعالیت‌های ایران در این عرصه‌ها به حالت تعلیق درآید. از سوی دیگر، امریکا می‌خواهد ایران موافقت کند تا دور بعدی مذاکرات پس از انعقاد توافق هسته‌ای درباره مسائلی، چون برنامه موشکی و حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در منطقه باشد. رئیسی، اما می‌گوید این موارد "غیر قابل بحث" هستند".

اکونومیست می‌افزاید:"اکنون بن بست خطرناکی ایجاد شده چرا که ایران مصمم است تا توان هسته‌ای خود را تقویت کند. اکنون ایران تصمیم دارد تا دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصاویر دوربین‌های تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کند. هدف ایران احتمالا آن است تا امریکا را وادار به ارائه امتیاز کند."مارک فیتزپاتریک" دیپلمات بازنشسته آمریکایی در این باره مدعی شده است: "ایران با آتش بازی می‌کند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
نگار ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
34
9
خطرناك براي كي؟ ايران يا آمريكا؟
در برجام طبق گفته همين دولت و مذاكره كننده هاي ...كشورمان ايران بيشترين هزينه را در برجام كرده و هيچ دستاوردي نداشته است.
حالا ما بايد تاوان زياده خواهي غربي ها خصوصا امريكا را بدهيم؟
ادعاي بلد بودن زبان دنيا را دارند و برجامي نوشتند كه امريكا بدون هيچ هزينه اي از آن خارج شد.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
چقدر نگار ایرانی اراجیف نوشته ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
دستاورد ایران از برجام بسیار زیاد بود طوری که نرخ رشد منفی 5 درصد کشور. را به مثبت پنج درصد رساند همین موضوع اسراییل ,رقیبان منطقه , جمهوریخواهان و سلطنت طلبان را نگران کرد. تندروهای داخلی بر اساس سیاست خود این دستاوردها را انکار میکردند و اما دولتمردان نیز اگر گاهی برجام را بدون نتایج مثبت برای ایران معرفی میکردند برای خنثی کردن تلاشهای اسراییل و جمهوریخواهان در فشار بر اوباما بود تا در نتیجه برجام به خطر نیفتد
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
برجام در مجموع توافق خوبی بود که ترامپ ضربه آخر را به آن زد کسانی هم در داخل با آن مخالف بودند بهر حال اگر توقع دارید که بتصویب کنکره باید می رسید این اصلا امکانپذیر نبود این دلیل آنست که برخی از سیاستهای جهانی اطلاعی ندارند در هرصورت قدم در راهی گذاشته ایم که توان فعلی کشور خارج است آنچه ما می گوییم حق است ولی واقعیت جهان چیز دیگریست
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
آقای رییسی در مناطره هم برجام را پذیرفت مگر امثال شما نگذارید برجام
زنده بشه بدون برجام هیچ رییس جمهوری کاری ازش برنمیاد متاسفانه حتی چین وروس هم اگر برجام حل نشه کمکی نکرده ونمیکنند !.؟اونها هم برخلاف شعازهاشان گیر آمریکا هستند
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
ناشناس محترم در پاسخ به نگارایرانی کلی گویی می کنند و از چیزهایی حرف می زنند که قابل اثبات نیست.امریکای اوباما پس از برجام تحریم ایران را از سر گرفت و امریکای ترامپ تعداد تحریم ها را دو برابر کرد و از برجام خارج شد!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
ما نمیگیم دستاورد برجام هیچی بوده، ولی آخه ما این همه امتیاز دادیم و چقدر منفعت بردیم؟ ؟؟
بدون سیاسی بازی و معقول قضاوت کنید تو رو خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
5
19
حسادت باعث شد برجام به این روز بیفتد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
7
12
توافق برجام سایه یک جنگ را از سر ایران دور کرد .قدر ظریف و به طور کلی دولت روحانی در آینده بیشتر دانسته خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
سایه ی جنگ فقط یک ادعا برای تحمیل برجام به ایران بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
در زمان احمدی نژاد چون سازمان ملل ایران را تهدیدی برای صلح جهانی به حساب آورد کشورمان را تحت منشور 7 این سازمان قرار داد.



منشور 7 سازمان ملل متحد به کشورها اجازه میدهد تا از طریق جنگ مسلحانه این تهدید را از میان بردارد .بنابر این قضیه خیلی جدی است و یک ادعا نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
3
14
درسته که حق با ایرانه اما قدرت اقتصادی و نظامی اونا خیلی بيشتره طوری که اگه بر علیه هر کشوری متحد بشن، اقتصاد اون کشور نابود خواهد شد و ما باید به این حقایق تلخ توجه کنیم و موضوعات رو اهم و مهم کنیم و نگذاریم .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
3
2
برجامی نخواهد بود
سود امریکا و اروپا در نبود برجام و انزوای ایران است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
4
0
استراتژی اینده ایران بی اثر کردن تحریم هاست.التماس از کدخدا منجر به لغو تحریم نمی شود، کما اینکه در پسابرجام اوباما، ترامپ و بایدن بر تحریم ها افزودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
دیگه روحانی نیست تقصیر گردنش بندازید. مردم منتظر هستند و بهانه نمیپذیرن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین