کد خبر: ۷۱۷۴۶۶
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
قبض برق و خدمت بزرگ علی کریمی

جنجال قبض برق علی کریمی؛ ماجرا چیست؟/ واکنش گلایه‌آمیز کریمی

سخنگوی صنعت برق کشور درخصوص اعتراض چند ساعت قبل علی کریمی فوتبالیست مشهور، نسبت به مبلغ قبض برق خود در فضای مجازی، واکنش نشان داد.
جنجال قبض برق علی کریمی؛ ماجرا چیست؟/ واکنش گلایه‌آمیز کریمی
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی رجبی مشهدی در پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: منزل آقای کریمی بسیار بزرگ بوده و عمارت تلقی می‌شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ برق ۱۰۰ آمپر سه فاز خانگی است، متوسط مصرف ماهیانه در کل دوره‌ها بیش از ۷۰۰۰ کیلووات ساعت بوده است و ارزش این عمارت‌ها هم در واقع به متری ۲۵۰ میلیون تومان به بالا می‌رسد.

در قبض مرتبط با آخرین دوره مصرف برق این مشترک، شاهد مصرف برق ۶۲۸۰ کیلوواتی هستیم. این درحالی است که حد مصرف بهینه در شهر تهران برابر ۳۰۰ کیلووات است و وی ۲۱ برابر یک خانوار، برق مصرف می‌کند.

قبض برق و خدمت بزرگ علی کریمی

محمد فاضلی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در یادداشتی تلگرامی نوشت: «علی کریمی وقتی فوتبال بازی می‌کرد، بازیکن محبوب میلیون‌ها ایرانی و از جمله من بود. همین علی کریمی خوش‌خاطره، دیروز خدمتی به اقتصاد ایران کرده و قبض برق منزلش را منتشر کرده است. او فرصتی فراهم کرده تا چند واقعیت خیلی گل درشت به چشم بیاید.

علی آقای کریمی در منزل‌شان در فاصله ۴ خرداد تا ۵ تیر ۱۴۰۰ (یک ماه) برابر ۶۲۸۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده‌اند و باید ۴۶۳۰۱۷۵ (چهار میلیون و ششصد و سی‌ هزار و صد و هفتاد و پنج) تومان هزینه برق می‌پرداخته‌اند و البته اخطار قطع به دلیل دیرکرد در پرداخت هم دریافت کرده‌اند.

جنجال قبض برق علی کریمی؛ خدمت بزرگ یا ...؟

اگر سال‌ها درباره خسارات شیوه قیمت‌گذاری انرژی در ایران داد و فریاد می‌کردیم به اندازه همین قبض برق علی آقای کریمی نمی‌توانستیم واقعیات را بیان کنیم. خواهش می‌کنم به محاسبات زیر دقت کنید.

۱. برای تولید سه کیلووات‌ساعت برق یک متر مکعب گاز مصرف می‌شود، پس برای تولید ۶۲۸۰ کیلووات‌ساعت برق مصرفی منزل آقای کریمی ۲۰۹۳ مترمکعب گاز مصرف شده است.

۲. قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه و عراق حدود ۲۴ سنت دلار به ازای هر مترمکعب است، پس ۵۰۲۳۲ سنت دلار معادل ۵۰۲ دلار پول گازی است که برای تأمین برق منزل آقای کریمی صرف شده است.

۳. قیمت دلار در بازار امروز تهران ۲۴۹۰۰ تومان است، پس هزینه گاز مصرفی برای تأمین برق منزل آقای کریمی ۱۲۵۰۷۷۶۸ (دوازده میلیون و پانصد و هفت هزار و هفتصد و شصت و هشت) تومان شده است.

۴. وزارت نیرو هر کیلووات‌ساعت برق را از نیروگاه‌ها – به غیر از هزینه سوخت – به قیمت ۳۳۶ تومان می‌خرد. بنابراین هزینه تولید (تبدیل گاز به برق در نیروگاه) هم برای ۶۲۸۰ کیلووات‌ساعت برق مصرفی منزل آقای کریمی ۲۱۱۰۰۸۰ (دو میلیون و صد و ده هزار و هشتاد) تومان شده است.

۵. مجموع هزینه برق منزل آقای کریمی برای اقتصاد ملی ایران ۱۴۶۱۷۸۴۸ (چهارده میلیون و ششصد و هفده هزار و هشتصد و چهل و هشت) تومان شده است.

۶. شرکت توزیع برق با همه ملاحظات مربوط به تعرفه برق پرمصرف‌ها، از آقای کریمی خواسته ۴۶۳۰۱۷۵ تومان از مبلغ ۱۴۶۱۷۸۴۸ تومان را بپردازند. آقای کریمی به این ترتیب مبلغ ۹۹۸۷۶۷۳ تومان بابت برق مصرفی یک ماه منزل‌شان از اقتصاد ملی ایران یارانه دریافت می‌کنند.

خوب دقت کنید که مبلغ یارانه برق منزل آقای کریمی برابر با یارانه ماهیانه ۴۵۳۰۰ تومانی ۲۲۰ نفر است.

هیچ سخنرانی، برنامه تلویزیونی یا پژوهش علمی نمی‌تواند به این دقت و صراحت و شفافیت عمق ناعادلانه بودن نظام قیمت‌گذاری انرژی در ایران را نشان دهد.

نظام موجود قیمتگذاری دستوری دولت بر انرژی، چیزی جز انتقال منابع ملی به برخوردارترین اقشار جامعه نیست. این نظام اقتصادی از اساس غیر عادلانه است. کدام کتاب عدالت حکم می‌کند یارانه ماهیانه ۲۲۰ نفر به برق مصرفی یک نفر از ثروتمندترین اقشار جامعه منتقل شود؟

نتیجه‌گیری اجتماعی

۱. علی آقای کریمی مقصر این بی‌عدالتی نیست. او مثل هر شهروند دیگری طبق قوانین و رویه‌های موجود زندگی می‌کند. او زمانی با قواعد فیفا فوتبال بازی می‌کرد و حالا با قواعد این کشور برق مصرف می‌کند. ساختار دستوری قیمت‌گذاری انرژی است که از او می‌خواهد این مقدار بپردازد و ماهی قریب به ۱۰ میلیون تومان یارانه برق بگیرد.

۲. این ماجرا نباید به ابزاری برای حمله به سلبریتی‌هایی چون علی کریمی تبدیل شود. آنها مثل همه شهروندان خودشان را با قواعد تطبیق می‌دهند. نقد قبض برق علی کریمی، نقد ساختار اقتصادی دستوری، با مداخله حداکثری بی‌کیفیت دولت در اقتصاد و پوپولیسم پنهان در پس این وضعیت به نام عدالت است.

دو نکته مهم

۱. سهم علی کریمی از رانت برق، با محاسبات فوق حداکثر سالی ۱۲۰ میلیون تومان یارانه برق است. این رقم در میان رقم واقعی رانت‌هایی که ناعادلانه در اقتصاد انرژی ایران توزیع می‌شوند هیچ نیست. رقم واقعی به ده‌ها و صدها هزار میلیارد تومان در اشکال مختلف از جمله شامل هدررفت، می‌رسد.

۲. اقتصاد و سیاست عمومی سال‌هاست راه‌های اجتناب از این بی‌عدالتی و هم‌زمان رسیدگی به اقشار محروم با نظام‌های رفاهی هوشمند و هدفمند را یافته است.»

یارانه دولت به کریمی

اما خبرگزاری فارس در این‌باره در گزارشی نوشت: "در قبض مرتبط با آخرین دوره مصرف برق این مشترک، شاهد مصرف برق ۶۲۸۰ کیلوواتی وی هستیم. این در حالی است که حد مصرف بهینه در شهر تهران برابر ۳۰۰ کیلووات است و این مشترک ۲۱ برابر یک خانوار با رعایت حد مصرف بهینه برق مصرف می‌کند. هزینه تمام شده تولید و توزیع هر کیلووات ساعت برق رقمی نزدیک به ۳۰ درصد یک یورو در دنیا محاسبه می‌شود که با احتساب هر یورو ۳۰ هزار تومان، قیمت واقعی برق معادل هر کیلووات ساعت ۹ هزار تومان است. هزینه واقعی برق مصرفی وی با احتساب هزینه انرژی تولید و توزیع معادل ۵۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان برآورد می‌شود. نکته قابل توجه در قبض برق این ورزشکار پرمصرف، نرخ تعرفه کم‌باری وی است که بر خلاف نرخ‌های تعیین شده برای عامه مردم معادل منفی ۴۵ تومان تعیین شده است و با توجه به مصرف ۲۲۰۰ مگاواتی این مشترک دولت علاوه بر یارانه پرداختی، قبض وی را با تخفیف ۱۰۰ هزار تومانی مواجه کرده است. علاوه بر این با وجود اینکه این سلبریتی از برق ۳ فاز استفاده می‌کند، اما در تخلفی آشکار تعرفه برق وی مشابه تعرفه مشترکان خانگی تعیین شده است.

واکنش گلایه آمیز کریمی

انتقادات از قبض برق علی کریمی با واکنش گلایه آمیز او روبه‌رو شد.

کریمی در پستی اینستاگرامی و به کنایه نوشت: «من عذر خواهی میکنم اگه پول برق من بالاست. نمیدونستم که دزدی‌ها و اختلاس‌های کشور از پول اب و برق من کمتره! اگه میدونستم حتما مبلغ فیشو هم منتشر نمیکردم؟! صادقانه مطلبی رو با شما دوستان به اشتراک گذاشتم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۰
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
5
30
عامو بنده اگر سکته زدم از دست تحلیل سایتهای مثل شماست ـ
۷ تا گاو سلاخی کردن و بعد نمایش فیلم ۷۰ درصد لبنیات گران شد ـ خب به قضیه کریمی هم اینجوری نگاه کنیم با هماهنگی کریمی قبض برق نمایش داد بعد از جوسازی ما مردم هیجانی قیمت برق چند برابر و هیشکی هم شاکی نیست کلا در کنار نایاب کردن جنس یا نبود برق و نمایشهای ساختگی هر چقدر میخواین گران کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
راهکار داره اونم اینکه برق رو گرون نکنن ولی برا پر مصرف ها با نرخ واقعی حساب کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
23
31
برید جلو اختلاس را بگیری . مصرف برق که هزینه اش را پرداخت میکند کجایش غیر قانونی است؟ شما اگر کمبود برق دارید چرا به صورت قرضی به عراق صادر میکنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
یه شخص که محبوب مردمه در هنگام کم برقی برا چی باید این مقدار مصرف کنه تازه طلبکار هم باشه؟
منم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
هرچی میخواد مصرف کنه اما نه به قیمت یارانه ای
به قیمت واقعی
قیمت یارانه ای برای افراد کم مصرف و نیازمند نه زالو هایی مثل اینا
در ضمن هر چیزی جای خودش، هم بااین سلبریتی های پر مدعا باید برخورد بشه هم با اختلاس گران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
10
36
کریمی آدم خوبی ولی نمایش های پوپولیستی هم زیاد داره البته تعمدی نداره ولی بی دانشیش خیلی جاها خودشو نشون میده
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
دانش یا بی دانشی علی کریمی به کسی آسیبی نمیزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
مجید جان ضرر میزنه مخصوصا که آدمای معروف معمولا الگو هستن
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
9
28
این محمد فاضلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی که اینقدر مهارت در تبدیل یک قبض برق به این همه اعداد و ارقام و توجیهات و ... دارد آیا در مورد اختلاسهای میلیارد تومانی و میلیارد دلاری نیز تابحال تحلیلی داشته است ؟ ایا تابحال بابت رانتخواری های میلیاردی تحلیلی داشته که مثلا" با اون پول چقدر اشتغال ایجاد میشده و یا چند هزار نفر و یا چند میلیون نفر از فقر و فلاکت نجات پیدا می کرده اند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
با این استدلال شما من هم فردا از محیط کارم 400 هزار تومن می دزدم می گم در مقایسه با اختلاس ها هیچی نیست
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اشکال از عملکرد دولت است ،سوپسید (یارانه) برق ساختمان های لوکس رابرنداشته است وبااین قبض درصدد تخریب علی کریمی است، والا امثال آقای کریمی زیاد هستند حتی دربین مقامات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
13
نمیشه یک طرفه قضاوت کرد... اونم بدون دونستن اطلاعات کافی... برای مثال انشعاب برق ایشون 3 فاز 100 آمپر هست... این نوع اشتراک عموماً صنعتی حساب میشه و قبضش معمولاً میشه گفت تقریباً 4 5 برابر قبوض خانگی هست... حالا چرا این انشعاب رو توی منزل در منطقه لواسان دارن واقعا جای سواله... شاید اونجا باغی دارند و این مصرف هم بیشتر مربوط به مصارف پمپهای قوی و سه فاز آب هست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
8
همون علی کریمی خودی تر شده و هدف این همه شوی مشکل برق و قبض ایشان گران کردن قیمت برق و اینجوری مثل قیمت لبنیات و مرغ و ـ ـ ـ با کمیاب شدن اصل موضوع که گرانی گم میشه
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
10
6
در کشورهای پیشرفته هر کس برق بیشتری مصرف کند بهای ارزان تری پرداخت میکند در واقع مصرف کننده بیشتر برق خریدار عمده بحساب می آید و مصرف کننده کمتر بیشترین بها را میپردازد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
این موقعی درسته که برق سوبسید و یارانه نداشته باشه و گرنه مصرف کننده بیشتر داره ضرر بیشتری میزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
1
10
همه چیز نا عادلانه است از قیمت بالای دلار تا پایین بودن قیمت برق برای پر مصرف ها و ادارات دولتی که تا دلتون بخواهد برق مصرف می کنند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
4
13
اینکه علی کریمی معادل یارانه حدود 200 نفر در ماه فقط یارانه برق گرفته و حالا طلبکار هم شده
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
6
6
بادرود برهم میهنان گرامی
اون استاد دانشگاهی که ماشین حساب برداشته و به ریز حساب وکتاب کرده دستش درد نکنه ؛ اما مگر مردم کشور ما به دلار یا یورو حقوق میگیرند که شما هزینه برق را با آن حساب وکتاب کردید و یک طرفه به قاضی رفیتد و حکم را گرفتید , دوم مگر ما خارجی هستیم که باید از نعمتهای خدادای این کشور با نرخ صادراتی استفاده کنیم ؟ سوما اون مصرف بهینه ای را که شماها حرفش را می زنید برای خونه ای است که فقط از چند لامپ و یک یخچال و یک پنکه در طول شبانه روز استفاده کنه , وگرنه هیچ عقل سلیمی باور نمی کند که یک خانوار چهارنفره در ماه اونقدر مصرف داشته باشه ؛ از شما خواهش می کنم کمی فکر کنید بعد فرمایش بفرمایید.
پاسخ ها
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
شما بیشتر فکر کن
نگفته همه مردم کشور قیمت برق را به دلار بدهند!
فقط گفته افراد پرمصرف و ثروتمندی مثل آقای کریمی، قیمت واقعی برق را بدهند نه با یارانه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
1
2
سلام
احتراما"، بسیار مطلب مفید و موثری است.اینجانب یک زمان مسئول پیگیری امور زیرساختهای ( برق ، گاز ، آب و فاضلاب ) یک پروژه مهم بودم .بخوبی متوجه شدم که این کالاها به قیمت ارزان دراختیار مردم ایران قرار میگیردوباید اصلاح شوند.
البته اگر قرار است اصلاحاتی صورت بگیرد ، نباید از متناسب سازی درآمد شهروندان با شرایط فعلی قیمتها غافل شد.
ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
2
15
آقای کریمی چه طور وقتی کشور به هر دلیلی با کمبود برق مواجه هست این مقدار برق مصرف کرده و بعد هم با طلبکاری می گوید این که در مقابل اختلاس ها چیزی نیست
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
6
1
آفتاب بی نور همه جورشو ازت دیده بودیم اینکار تو هم از فرهنگ بخل و سفله پروری نشات میگیره.
Hamid
|
Germany
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
3
9
واقعا واسه کسایی که از روی تعصب از کریمی دفاع میکنن متاسفم.
به خاطر امثال آقای کریمی طرزفکرشون اینه؛ پول دارم پس هر چقد دلم خواست برق مصرف میکنم، به خاطر اینا مردم بدبخت بیچاره باید تاوانش رو بدند و برق شون قطع بشه. یا کارخونه ای که خط تولیدش بخاطر بی برقی قطع میشه. یا مریضای توی بیمارستان که بخاطر قطعی برق به مشکل میخورن.
شرکت توزیع که مرض نداره برق مردم رو قطع کنه، وقتی امثال آقای علی کریمی با پرمصرفی شون به شبکه فشار وارد میکنند اونا هم برق رو قطع میکنن.
ناشناس
|
France
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
15
اقای کریمی همه چیز رو وصل نکن به اختلاس گر ها تویه این شرایط که مردم برق ندارن شما باید درست مصرف بکنید اینقدر پررو نباشید تقصیر مردم هست که شما ها رو بزرگ میکنن
امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
1
6
گفتید اختلاس گرها . مگه چه فرقی بین حقوق فوتبالیستها و اختلاسگر ها وجود داره هردو دارن میلیاردی پول از جیب مردم برمیدارن منتها این یکی ظاهرا قانونیه و قراردادی ولی باز هم بیش از حد زیاده .
تقوایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
7
حقوق بیحساب کتاب فوتبالیستها هم با ندازه اختلاس به مردم لطمه میزنه
پاسخ ها
اکبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
واقعا درسته اصلا بهش فکر نکرده بودم . اختلاسگرها هم پول زیادی بر می دارن منتها مهر قانونی ندارن
ای بابا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
5
2
اقا اون که اعتراض به مبلغ نداره. گفته با این اوضاع که هر روز قطع برق داریم یک روز هم مهلت پرداخت ندادن و اخطار قطع اومده. چرا انقدر تمرکز به پولش دارین شما
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
2
3
دوستان چرا اینهمه خلط مبحث میکنید ؟
در این فیش ۳بحث هست ...
۱. بحث یارانه مخفی که به افرادی میرسه که بیشتر مصرف میکنند یعنی ثروتمندان
۲. بحث رعایت کردن مصرف برق در این شرایط سخت هستش بخصوص توسط افرادی که ادعای مردم داری و فرهنگ و ... دارند نباید اینهمه مصرف بالای برق داشته باشند .
۳ . سیستم اشتباه اقتصادی و نحوه محاسبه قیمت انرژی که باید حتما اصلاح شود
اختلاس و .... بحث جداگانه ای است که باید در جای خودش بحث شود ... بحث حب و بغض هم نیست
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
1
1
ضعف عملکرد دولت چه ربطی به علی کریمی دارد دولت یارانه ساختمان های لوکس وپرمصرف را بردارد وبه فیمت صادرات برق به عراق و ترکیه محاسبه نماید
وبرای تخریب علی کریمی ازبرق مصرفی وی استفاده ننماید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین