کد خبر: ۷۱۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۴

استرس شغلی، ‌بیماری قرن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پدیده استرس یا فشار عصبی از مسایل بسیار حاد کنونی سازمان ها می‌باشد که سلامت جسمی و روحی نیروی کار را به خطر انداخته و علاوه بر تاثیر بر زندگی خصوصی افراد، هزینه سنگینی را نیز به سازمان‌ها وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی آفتاب، استرس یا فشار روانی و یا تنیدگی به معنای فشار یا نیرویی است که از انواع عوامل درونی و بیرونی بر فرد وارد شده و بر رفتار او تاثیر می‌گذارد و در حقیقت به گونه‌ای ناهنجاری رفتار تلقی می‌شود که به هنگام قرار گرفتن فرد در شرایط نامطلوب و ناشناخته به وجود می‌آید.

علائم عمومی آن شامل علائم فیزیکی مانند: تپش قلب، سردرد و میگرن، درد قفسه سینه، ناراحتی معده، اسهال و یبوست، ضعف، دستهای سرد و مرطوب تعریق شدید، سرگیجه و ...

علائم عاطفی مانند: پرخاشگری، اعتماد به نفس پائین، افسردگی، بی‌تفاوتی قرص‌های بی‌مورد، اشکال در تمرکز، بدبینی، کابوس، بیقراری، اضطراب و ...

علائم رفتاری مانند: تمایل به کشیدن سیگار یا افزایش آن، مصرف مواد مخدر یا الکل، پرخوری، اختلالات خواب، کاهش حافظه و منگی، نامنظم بودن و ...

استرس شغلی
استرس شغلی نوعی از استرس می‌باشد که با محیط کار و عوامل مرتبط با محیط کاری فرد ارتباط دارد. به کارگیری فرد در کاری که با توانایی‌ها و اطلاعات او همخوانی ندارد و یا تغییر در فعالیت کاری او می‌تواند باعث ایجاد استرس در فرد شو.

عوامل به وجود آورنده استرس شغلی:
1- عوامل مرتبط با شغل و محیط کاری
2- عوامل مرتبط با فرد
3- عوامل مرتبط با مدیریت 

اثرات استرس بر کارایی فرد در محیط کار:
1- رود رنجی و پرخاشگری در برخورد با همکاران
2- بی تفاوتی نسبت به کار و عدم تمرکز برروی کار
3- کاهش خلاقیت
4- فقدان اعتماد به نفس
5- خستگی مفرط از کار و افزایش اشتباهات
که همه این عوامل در نهایت منجر به عدم بازدهی و کارایی در سازمان‌ها می‌شود. 

راههای پیشگیری و کاهش استرس شغلی
1- قوانین کاری و مسئولیت‌های کاری خود را به طور دقیق مشخص کنید.
2- ورزش کنید.
3- رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
4- از مرخصی‌های ماهیانه خود استفاده کنید
اما وظایف مدیران:
1- مشخص بودن نقش‌ها و وظایف کارکنان
2- آشنایی کامل مدیر به علوم مدیریتی و ارتباطی
3- عدم تبعیض بین کارکنان
4- اختصاص فرصت‌هایی برای تفریح تو استراحت و مصاحبت در سازمان
5- گوش دادن به صحبت‌ها و مشکلات کارکنان و پذیرا بودن آنها 

تحقیقات نشان می‌دهد که نارضایتی شغلی در محیط‌های پراسترس ارتباط مستقیمی با افزایش ضایعات، غیبت، کاهش بهره‌وری و بروز رفتارهای نابهنجار در کارمندان دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۲
0
0
مطلب بسيار جالبي بود. چون بنده پايان نامه ام در اين زمينه است ميتونم با اجازه اتون از اين مطلب با ذكر منبع استفاده كنم؟ اگر مطلب بيشتري در اين زمينه داريد مي شه واسم بفرستيد؟ ممنون ميشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۳
0
0
با تشکر از مطالبتون.در مورد رابطه بین استرس و رفتارهای نابارور بیشتر بنویسید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین