کد خبر: ۷۱۸۵۰۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
سقوط قریب الوقوع دولت در افغانستان و قدرت‌گیری طالبان

تروریست‌ها جان تازه می‌گیرند؛ القاعده آماده بازگشت سریع به افغانستان

هم القاعده که ۴۰۰ تا ۶۰۰ جنگجو در افغانستان و پاکستان دارد و هم طالبان بازی‌ای طولانی را انجام داده‌اند. افغانستان در سال ۱۹۸۸ میلادی زادگاه القاعده بود. این گروه باعث ایجاد شبکه‌های تروریست در جهان از جمله جماعت اسلامی در جنوب شرقی آسیا شد که در افغانستان در سال ۱۹۹۳ میلادی تشکیل شد. همچنین، ریشه القاعده در عراق که در سال ۲۰۰۶ میلادی به دولت اسلامی عراق تبدیل شد نیز از القاعده اصلی شکل گرفته در افغانستان بوده است. افغانستان تحت کنترل طالبان در صورت بازگشت به "امارت اسلامی افغانستان" بسیار بادوام‌تر از خلافت داعش در سوریه و عراق خواهد بود. این موضوع الهام‌بخش جنگجویان جهادی در سراسر جهان خواهد بود.
تروریست‌ها جان تازه می‌گیرند؛ القاعده آماده بازگشت سریع به افغانستان
آفتاب‌‌نیوز :

افغانستان بار دیگر به پناهگاهی امن برای شبه نظامیان تروریست تبدیل خواهد شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "آسیا تایمز" در گزارشی با اشاره به این که سقوط قریب الوقوع دولت در افغانستان چیزی فراتر از یک فاجعه ملی است، می‌نویسد: به نظر می‌رسد با پیشرفت طالبان دستاورد‌هایی که در دو دهه گذشته به بهای از دست رفتن زندگی و تریلیون‌ها دلار به دست آمده بار دیگر از دست خواهند رفت.

پیروزی طالبان هموار شدن مسیر برای ظهور دوباره القاعده است و این موضوع پیامد‌های جهانی به همراه خواهد داشت. حتی پیش از خروج نیرو‌های نظامی امریکایی از افغانستان نیز طالبان در حال افزایش قدرت خود بود. گزارش شده که اکنون آن گروه ۲۱۲ منطقه افغانستان را از ۴۰۹ ناحیه رسمی افغانستان تحت کنترل خود دارد. این میزان سه برابر بیش از مناطقی است که در تاریخ یکم مه گذشته طالبان تحت کنترل خود داشت.

طالبان تنها از ابتدای ماه جولای، کنترل ۵۱ منطقه را در اختیار گرفته است. اکنون طالبان کل شاهراه‌های ملی را تحت کنترل خود دارد و شهر‌های تحت کنترل دولت افغانستان تنها از طریق هوایی قابل دسترسی هستند.

ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در توافق صلح با طالبان بسیار ضعیف عمل کرد. امریکا متعهد به خارج کردن ۱۳ هزار نیروی نظامی خود در افغانستان شد و در عوض طالبان متعهد شد از همکاری با القاعده متحد دیرین خود، خودداری و از حمله به نیرو‌های بین‌المللی پیش از خروج آنان از افغانستان اجتناب کند.

طالبان از هدف قرار دادن نیرو‌های خارجی خودداری کرد اما همزمان حملات خود را علیه نیرو‌های افغان و شخصیت‌های برجسته جامعه مدنی افغانستان افزایش داد و تمرکز خود را بر روی ترور زنان و دختران و اعضای قوم شیعه هزاره افغانستان قرار داد.

منتقدان روند صلح با طالبان از جمله ژنرال‌های سابق امریکایی و مقام‌های امنیتی استدلال می‌کنند که بدون هیچ‌گونه توافق واقعی بر روی قطع رابطه طالبان با القاعده، توافق صلح صرفا پوشاندن لباسی از افتخار بر روی خروج امریکایی‌ها از افغانستان است تا وجهه خفت‌باری برای امریکایی‌ها به نمایش گذاشته نشود.

این نشریه در ادامه می‌افزاید: در تاریخ ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی "نیویورک تایمز" یادداشتی را از "سراج الدین حقانی" با عنوان "معاون رهبر طالبان" منتشر کرد. آنچه "نیویورک‌تایمز" به آن اشاره نکرد این بود که او فرزند "جلال الدین حقانی" بنیانگذار شبکه بدنام حقانی متحد القاعده است و این که امریکا "سراج الدین" را به عنوان یک تروریست معرفی کرده و ۱۰ میلیون دلار برای اطلاع از محل اقامت وی پیشنهاد داده است.

در این یادداشت، "سراج الدین" نوشته بود: "اطمینان دارم که با رهایی از سلطه و مداخله بیگانگان ما با هم راهی برای ساختن یک نظام اسلامی پیدا خواهیم کرد که در آن تمام افغان‌ها از حقوق برابر برخوردار باشند؛ جایی که حقوق زنان توسط اسلام تضمین می‌شود؛ از حق تحصیل گرفته تا حق کار و اینکه لیاقت و شایستگی افراد زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های برابر خواهد بود. ما از نگرانی‌ها در مورد ظرفیت بالقوه استفاده از افغانستان توسط گروه‌های مخل امنیت منطقه‌ای و جهانی آگاه هستیم اما این نگرانی‌ها اغراق شده هستند.

این در حالی است که با ادامه حملات طالبان در افغانستان، کم‌تر کسی پیدا می‌شود که نوشته "سراج الدین" را صادقانه قلمداد کرده و باور کند.

پس از آن، در آوریل سال جاری میلادی، "سلیم محسود" خبرنگار "سی ان ان" در پاکستان از طریق واسطه‌هایی با دو تن از شخصیت‌های القاعده مصاحبه‌ای را انجام داد. در این مصاحبه به ارتباط نزدیک بین القاعده و طالبان افغانستان و طالبان افغانستان و طالبان پاکستان اشاره شد.

افراد نزدیک به القاعده به "سی ان ان" گفته بودند: امریکایی‌ها اکنون شکست خورده‌اند. طالبان پاکستان و رهبری آن نه تنها در پرتو شریعت پیش می‌روند بلکه تصمیمات بهتری را براساس تجربیات گذشته و موفقیت‌های اخیر اتخاذ می‌کنند و این موضوع با وحدت و پایبندی به شرع و عقل امکان‌پذیر شده است. از افغان‌ها برای محافظت از همرزمان قدردانی می‌کنیم. بسیاری از این جبهه‌های جهادی برای مدت زمانی طولانی است که با موفقیت در مناطق مختلف جهان اسلام در حال فعالیت هستند.

سخنگویان القاعده در این مصاحبه هشدار داده بودند که جنگ علیه امریکا در تمام جبهه‌ها ادامه خواهد یافت مگر آن که امریکایی‌ها از سایر نقاط جهان اسلام خارج شوند.

این نشریه در ادامه می‌افزاید: بایدن خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان را با طرح این ادعا که ارتش امریکا به هدف خود برای بیرون راندن القاعده از افغانستان دست یافته توجیه کرد.

"رابرت گیتس" وزیر دفاع سابق امریکا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ میلادی اما ضمن رد این موضوع در یادداشت تازه‌اش در "نیویورک تایمز" اشاره کرد: تردیدی نیست که امریکا در افغانستان مرتکب اشتباهات استراتژیک شده است. ما چالش تغییر در یک فرهنگ کهن و ملت‌سازی در یک کشور به شدت غیرمتمرکز از نظر تاریخی را دستکم گرفتیم. ما هرگز متوجه نشدیم که در مورد تبدیل شدن پاکستان به پناهگاهی امن برای طالبان باید چه کرد. علیرغم تداوم مذاکرات، من اعتقاد ندارم که طالبان به پیروزی‌ای جزئی یا شرکت در یک دولت ائتلافی رضایت دهند. آنان خواستار کنترل کامل بر افغانستان هستند و هنوز هم روابط‌شان را با القاعده حفظ کرده‌اند.

اظهارات گیتس منطبق با گزارش تیم ناظران سازمان ملل در ماه ژوئن است که مدعی شده بود القاعده در حال حاضر در سراسر افغانستان به ویژه در مرز با پاکستان حضور دارد و توسط "اسامه محمود" رهبر جناح جبهة النصر القاعده هدایت می‌شود.

در این گزارش آمده بود: القاعده ارتباط خود را با طالبان حفظ کرده اما ارتباط با رهبری طالبان را به منظور کاهش سطح به خطر افتادن موقعیت دیپلماتیک طالبان پنهان کرده تا به ضرر توافق طالبان با امریکا در دوحه نباشد.

"آسیا تایمز" می‌نویسد: هم القاعده که ۴۰۰ تا ۶۰۰ جنگجو در افغانستان و پاکستان دارد و هم طالبان بازی‌ای طولانی را انجام داده‌اند. افغانستان در سال ۱۹۸۸ میلادی زادگاه القاعده بود. این گروه باعث ایجاد شبکه‌های تروریست در جهان از جمله جماعت اسلامی در جنوب شرقی آسیا شد که در افغانستان در سال ۱۹۹۳ میلادی تشکیل شد. همچنین، ریشه القاعده در عراق که در سال ۲۰۰۶ میلادی به دولت اسلامی عراق تبدیل شد نیز از القاعده اصلی شکل گرفته در افغانستان بوده است. افغانستان تحت کنترل طالبان در صورت بازگشت به "امارت اسلامی افغانستان" بسیار بادوام‌تر از خلافت داعش در سوریه و عراق خواهد بود. این موضوع الهام‌بخش جنگجویان جهادی در سراسر جهان خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
29
3
لعنت برآمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
حالا آمریکا رفت درستش کنید
محمد
|
Canada
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
21
ماداميکه امثال طالبان و داعش در جهان ترکتازى مى کنند دنيا روى آرامش نخواهد ديد. اين يک اصل تغيير ناپذير است حالا عده معدودى در ايران سعى کنند طالبان شوئى کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
14
0
وقتی شما به اصطلاح اصلاح طلبان اینطوری می‌نویسید مطمئن میشیم که ایران از جانب طالبان مشکلی نخواهد داشت. هر چی شما بگید باید عکسش عمل کرد
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
20
در آستانه یک خیزش بزرگ تروریسم در جهان هستیم. آمریکا ضعیف شده و روحیه تروریست‌ها مجدداً افزایش پیدا کرده. به سمت جهانی به شدت بی‌ثبات و ناامن در حال حرکت هستیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
18
القاعده ارتباط خود را با طالبان حفظ کرده
داعش القاعده و طالبان نیروهای متحد با هم هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
1
21
لعنت برطالبان وطالبانیسم تمامیت خواه که زندگی انسانها را به جهنم تبدیل کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
15
طالبن داعش و القاعده یکی هستند.
باید جمهوری اسلامی آنها را بمباران کن.مطمنا بسوی ما خواهند آمد
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
15
سلام
چه خبراست در افغانستان مصیبت زده
داعش ،طالبان،القاعده ودولت مرکزی
خدا عاقبت مردم افغانستان راختم به خیر کندازطرز تفکراین گروه ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
5
حالا بعضی ها میگن القاعده هم تغییر کرده،القاعده سابق نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
1
6
جنگ فعلی افغانستان یک جنگ تحمیلی است و دشمن بزدل و کوردل طالبان با حمایت پاکستان میخواهند تاریخ سیاه گذشته را به مردم افغانستان دوباره تحمیل کنند
حسین
|
United States of America
|
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
6
6
گروه های طالبان و القاعده و داعش و ... ساخته و پرداخته اسراییل هستند اینها تا حالا به یک یهودی حمله نکرده اند فقط مسلمان کشی میکنند. و برای خالی نبودن عریضه و رد گم کنی

بعضی وقت ها به مسیحیان هم حمله میکنند . ولی کار اصلی شون کشتن مسلمانان و تفرقه
و جنگ و ویرانی است که هدف اصلی و عمده اسراییل هم همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
توهمات بعضى ها اندازه ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین