کد خبر: ۷۱۷۹۴۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
آیا ترکیه از مزدوران سوری در کابل استفاده خواهد کرد؟

استخدام و اعزام جنگجو به کابل از سوی ترکیه/ حقوق ۳ هزار دلار

در این گزارش اشاره شده که به این گروه‌ها گفته شده مقدمات اعزام دو هزار جنگجو به افغانستان را فراهم سازند و گفته شده که جنگجویان درخواست حقوق ماهانه سه هزار دلاری را مطرح کرده‌اند. رسانه‌های دیگر کرد سوریه از برگزاری این دیدار در ناحیه‌ای در گذرگاه نظامی هوار کیلیس در مرز ترکیه خبر داده‌اند. در جریان این دیدار مقام‌های اطلاعاتی ترکیه خواستار اعزام ۲۶۰۰ مزدور از سوریه به افغانستان شده‌اند.
استخدام و اعزام جنگجو به کابل از سوی ترکیه/ حقوق ۳ هزار دلار
آفتاب‌‌نیوز :

گفته شده که ترکیه قصد دارد از جنگجویان سوری در ماموریت پیشنهادی خود برای حفاظت و اداره فرودگاه کابل استفاده کند. با این وجود، انتظار می‌رود این بار استخدام نیرو توسط ترکیه از طریق شرکت‌های امنیتی خصوصی صورت گیرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "المانیتور" در گزارشی با اشاره به تصمیم ترکیه برای استقرار جنگجویان سوری در افغانستان می‌نویسد: "به نظر می‌رسد دولت ترکیه از مشکلاتی که برای استقرار جنگجویان سوری در جنگ لیبی و جنگ قره‌باغ کوهستانی با آن مواجه شده، درس زیادی را نیاموخته است؛ چرا که گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که ترکیه قصد دارد از آن نیرو‌ها برای تامین امنیت کابل استفاده کند.

به گفته مرکز رسانه‌ای فرات، یک پایگاه خبری متعلق به کرد‌های سوریه، اعضای سازمان امنیت ملی ترکیه این موضوع را در تاریخ ۲۴ ژوئن با نمایندگان چندین گروه شورشی تحت لوای ارتش ملی سوریه که از گروه‌های مخالف اسد رئیس جمهوری سوریه و مورد حمایت ترکیه است؛ از جمله با ثغورالشام، ثغورالشمال، فیلق المجد، لشکر حمزه، تیپ سمرقند و لشکر سلطان مراد و تیپ سلیمان شاه در میان گذاشتند.

در این گزارش اشاره شده که به این گروه‌ها گفته شده مقدمات اعزام دو هزار جنگجو به افغانستان را فراهم سازند و گفته شده که جنگجویان درخواست حقوق ماهانه سه هزار دلاری را مطرح کرده‌اند.

رسانه‌های دیگر کرد سوریه از برگزاری این دیدار در ناحیه‌ای در گذرگاه نظامی هوار کیلیس در مرز ترکیه خبر داده‌اند. در جریان این دیدار مقام‌های اطلاعاتی ترکیه خواستار اعزام ۲۶۰۰ مزدور از سوریه به افغانستان شده‌اند.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داده که برخلاف انتقال مزدوران به جبهه لیبی و قره‌باغ، این بار ترکیه قصد دارد از طریق قرارداد رسمی با شرکت‌های امنیتی خصوصی ترکیه نیرو‌ها را جذب و اعزام کند. البته این رسانه خبر داده که ترکیه شرط نظارت بر روند عضوگیری توسط افسران اطلاعاتی خود را تعیین کرده چرا که اعضای آن گروه‌ها به رهبران‌شان اعتماد ندارند.

براساس این طرح، مزدوران سوریه وظیفه اصلی محافظت از فرودگاه کابل و ساختمان‌های دولتی را بدون ورود به عملیات نظامی علیه طالبان برعهده خواهند داشت و ماهیانه دو تا سه هزار دلار حقوق دریافت خواهند کرد.

این در حالی است در مورد لیبی و قره‌باغ ادعا‌هایی مبنی بر عدم پرداخت حقوق وعده داده شده به مزدوران، سرقت برخی از فرماندهان از اعضای گروه و عدم پرداخت غرامت وعده داده شده به خانواده‌های مزدوران کشته یا مجروج شده مطرح شده بود.

"المانیتور" در ادامه می‌افزاید: به نظر می‌رسد هیچ یک از این ملاحظات مانع آنکارا برای استفاده دوباره از این مزدوران، این‌بار در افغانستان نشده است.

آنکارا درصدد است از مزدوران سوری به عنوان اهرم چانه‌زنی برای تثبیت نفوذ خود در لیبی پس از جنگ استفاده کند.

اردوغان الگوبرداری از نمونه خارجی مانند گروه واگنر روسیه و یا بلک واتر، پیمان‌کار نظامی امریکایی درصدد تقویت نقش شرکت‌های امنیتی خصوصی ترکیه به عنوان ابزاری در راستای پیشبرد سیاست خارجی ‌طلبانه آن کشور است.

سربازان ترکیه در افغانستان در حال حاضر ۶۰۰ نفر هستند و مسئولیت اداره بخش نظامی فرودگاه کابل را به عنوان بخشی از مأموریت حمایت ناتو بر عهده دارند.

آنکارا ظاهراً قصد اعزام نظامی اضافی را ندارد. از همه مهم‌تر آن که طالبان به سرعت در حال گسترش کنترل سرزمینی خود است؛ از جمله در مرز با ایران، تاجیکستان و ازبکستان است. این در حالی است که مأموریت پیشنهادی ترکیه کماکان نامشخص است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
19
35
آقای اردوغان مرد با شرفی است و محال است از طالبان حمایت کند
کهنه سرباز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
20
17
اردوغان دنبال پان ترکیسم است،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
4
27
اردوغا سیاست مدار فرصت طلبی است ماموریت ترکیه هم مشخص است، نفوذ سیاسی و اقتصادی در افغانستان و رقابت با با کشورهای عربی وایران، با تمام ابزار های ممکن، با تسلط طالبان تنها کشوری که تاثیر گذاری را از دست می دهد ایران است این خط و این نشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
1
7
ترکیه بر علیه طالبان، ایران در حال کمک به طالبان!! حالا اگه طالبان بیاد بیشتر به ضرر کیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
3
4
هدف آمریکا در خروج از منطقه به جان هم انداختن کشورها منطقه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
1
9
حتما نمیخواهد در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه با طالبان بجنگد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
1
5
ترکیه میخواد کل تر کهای، اسیای میانه، قفقاز و ایران، اسیای صغیر رو بهم وصل کنه، از زمان اردوغان یعنی ۲۳ سال پیش ، ترکیه شده ابر قدرت و رمز پیروزی ترکیه، جغرافیای استراتژیک ترکیه... است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
9
ما بدنبال چی هستیم که گذاشتیم طالبان در خیابانهای افغانستان برقصه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
7
اردوغان میخواهد از دولت افغانستان حمایت کند .مگر کارش خوب نیست؟شما که سیاست دوباره یک هوا دارید تکلیفتان با خودتان مشخص نیست .اگر طالبان مسلط شود تمام آرزوهای مردم بیچاره افعانستان به باد خواهد رقت این یعنی ۲۰ سال عقبگرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
3
7
ترکیه در سوریه و لیبی و قره باغ ثابت کرد وارد هر جنگی میشه موفق عمل میکنه روسیه فرانسه مصر عربستان امارات و... متحد شدند و از حفتر حمایت کردند ترکیه به تنهایی مقابل همه اونها ایستاد و نگذاشت دولت قانونی لیبی سقوط کنه در قره باغ هم ارمنستان رو شکست داد در سوریه هم نوار مرزی و ادلب و عفرین تو به سهولت تصرف کرد و شاخ روسیه رو شکست
قطعا اگه ترکیه پهبادهای رزمی بیرقدار رو بفرسته طالبان با چالش وحشتناکی روبرو خواهند شد در جنگ قره باغ علی رغم بدی اب و هوا در مدت یک و نیم ماه نشده که یک ماه عملیات داشتند پهبادهای بیرقدار با 8 فروند بقدری مواضع و توپخانه و پدافندها و خودروهای نظامی و... ارمنستان رو مورد هدف قرار دادند که در روزهای پایانی چیزی پیدا نمیکردند که بزنند و به سربازها و خودروها ی کوچک نظامی حمله میکردند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
0
ترکیه این مزدوران را درحمایت از طالبان بکار می گیرد ویا برعلیه طالبان؟مسئله ای که هنوز روشن نشده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین