کد خبر: ۷۱۹۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۳:۱۱
در جلسه دیشب شورای امنیت صورت گرفت

دفاع قاطع خزاعی از حقوق هسته ای ملت ایران

ملت ایران تسلیم فشارهای غیرقانونی شورای امنیت نخواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ملت بزرگ و متمدن ایران تسلیم فشار، ارعاب و درخواستهای غیرقانونی شورای امنیت نخواهد شد و از حقوق حقه خود دست بر نخواهد داشت.


محمد خزاعی در نشست شورای امنیت، تصریح كرد، اقدامات این شورا علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران فاقد هر گونه مشروعیت و وجاهت قانونی است.

خزاعی خطاب به اعضای شورای امنیت این پرسش را مطرح كرد كه آیا با این همه بی‌عدالتی می‌توان شورای امنیت را "شورایی برای امنیت" و نهادی منصف ، بی‌طرف و معتبر دانست؟

وی در این جلسه شورای امنیت كه به بررسی پیش نویس قطعنامه سیاسی و ضد ایرانی علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز كشورمان اختصاص داشت ، سیاستها و مواضع تهران را به تفصیل و مستدل تشریح کرد و گفت: «جامعه بین‌المللی امروز یك بار دیگر شاهد این واقعیت تلخ است كه جایگاه شورای امنیت تا حد تبدیل شدن به ابزاری صرف در سیاست خارجی چند كشور معدود تنزل یافته است».

سفیر ایران در سازمان ملل اظهارداشت: «جامعه بین‌الملل همچنین امروز شاهد است كه این شورا یك بار دیگر جهت اتخاذ اقدامی غیر قانونی علیه ملتی سرفراز و مصمم مورد سوء‌استفاده قرار گرفته، ملتی كه صرفا از حقوق قانونی و لاینفك خود طبق معاهدات بین‌المللی دفاع می‌كند».

خزاعی با تاكید بر اینكه ارجاع برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به شورای امنیت از ابتدا در تناقض آشكار با اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده، دلایل این اعتقاد را با دلایل مستدل تشریح و با استناد به گزارش‌های مختلف آژانس در سالهای متمادی اخیر و نیز اظهارات مقامات آژانس گفت: «جملگی این مطالب صراحتا دلالت بر آن دارد كه اقدام امروز چند عضو شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران و نیز دیگر اقداماتی كه در گذشته در این زمینه اتخاذ شده است از كمترین میزان مشروعیت و وجاهت قانونی برخوردار نیست».

به گزارش ایرنا، وی با تشریح مواضع مقامات ایرانی و نیز مطالب مختلفی كه تاكنون در گزارش‌های آژانس و مقامات آن دال بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای تهران آمده، تصریح كرد: «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران كاملا صلح‌آمیز است».

نماینده دائم كشورمان همچنین گفت: «یكی دیگر از دلایل غیر قابل توجیه بودن اقدامات شورای امنیت این است كه بهانه اصلی كه بر مبنای آن برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران به شورا تحمیل شده، یعنی مسائل باقی- مانده، اكنون حل و فصل و بسته شده‌اند».

خزاعی اظهارداشت: «بانیان قطعنامه فعلی، در گذشته استدلال می‌كردند كه برنامه هسته‌ای ایران به خاطر عدم حل و فصل مسائل باقی مانده باید توسط شورای امنیت مورد بررسی قرار گیرد. در راستای نهایت همكاری با آژانس و مرتفع ساختن این بهانه و پایان دادن به این جنجال تبلیغاتی بی‌اساس، ایران كه همواره با آژانس با نهایت جدیت و صداقت همكاری كرده است، توافق نمود كه برای حل و فصل مسائل باقی مانده با آژانس در چارچوب یك برنامه كاری اقدام نماید و این برنامه كاری‌اینك بطور كامل‌اجرا و مسائل باقیمانده طبق اعلام صریح آژانس كاملا حل و بسته شده‌اند»
.
وی گفت: «همین بانیان قطعنامه امروز، ابتدا با بدبینی و عیب جوئی تلاش كردند اهمیت ابتكار ایران را تحت الشعاع قرار دهند و وقتی موفق به انجام چنین كاری نشدند، از هیچ تلاشی برای ایجاد انواع مشكلات به‌منظور جلوگیری از اجرای موفق این طرح كاری فروگذار نكردند و حتی سعی كردند تا سرحد امكان این روند را سیاسی كنند».

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: «اظهارات مقامات آژانس و انتقاد آنها مبنی بر اینكه "آمریكا تلاشی عمدی را برای خراب كردن همكاری ایران و آژانس شروع كرده است"، در این خصوص كاملا قابل توجه می‌باشد.این چند كشور معدود انگیزه های سیاسی خاص خود را بدون توجه به همكاری ایران با آژانس و گزارش‌های بعدی آژانس در خصوص این همكاری‌ها دنبال كرده‌اند».

خزاعی اظهارداشت: «تلاشهای غیر قابل قبول آنها برای تحت فشار قرار دادن آژانس و مسئولان آن و سعی این كشورها در اعمال نفوذ بر گزارش‌های آژانس معروف بوده و نیازی به توضیح آنها نیست».

وی افزود: «با وجود همه این اقدامات و سیاستهای شیطنت‌آمیز توسط كشورهای مذكور، ما با عزم راسخ، جدیت و صداقت برنامه كاری را اجرا نمودیم و نهایتا گزارش اخیر آژانس كه در تاریخ ‪ ۲۲‬فوریه ‪ ۲۰۰۸‬توزیع شد، به وضوح حل و فصل و بسته شدن تمامی مسائل باقی مانده را اعلام كرد».

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بند ‪۵۳‬ گزارش خود تاكید نموده "آژانس توانسته است نتیجه گیری كند كه پاسخ‌های ارائه شده توسط ایران، طبق برنامه كاری، با یافته های آژانس همخوانی دارند" و "آن مسائل را دیگر به عنوان مسائل باقی مانده تلقی نمی‌كند». 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در ادامه تصریح كرد: «اینك كه طرح كاری به طور كامل اجرا شده و مسائل باقیمانده حل شده‌اند، قطعا هیچ بهانه و توجیهی برای ادامه ادعای مغرضانه سیاسی و فریبكارانه چند كشور خاص كه تعداد آنها از میان مجموع ‪ ۱۹۲‬عضو سازمان ملل به سختی بالغ بر چهار كشور می‌شود، اما به دروغ خود را سخنگوی كل جامعه جهانی معرفی می‌كنند، وجود ندارد كه ادعا كنند نسبت به برنامه هسته‌ای ایران " كمبود اعتماد" وجود دارد».

خزاعی گفت: «بدون شك، اجرای كامل طرح كاری و لذا حل و بسته شدن مسائل باقیمانده تمامی بهانه‌ها و اتهاماتی را كه براساس آنها برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به شورای امنیت ارجاع شد،از میان برده است».

وی تاكید كرد: «درگیر شدن شورای امنیت در این موضوع و اقداماتی كه تاكنون در این زمینه اتخاد كرده است غیر قابل توجیه و ناعادلانه بوده و تنها سبب ضربه به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است».

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: «برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران باید صرفا توسط آژانس پیگیری شود و برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به هیچ وجه در حیطه صلاحیت شورای امنیت نمی‌باشد».

خزاعی اظهارداشت: «در واقع و بر مبنای گزارشهای آژانس و در نتیجه همكاری ایران و بسته شدن تمامی مسائل باقیمانده نه تنها هیچ توجیه و یا كوچكترین مشروعیتی برای اقدام جدید شورای امنیت علیه ایران وجود ندارد، بلكه غیر قانونی بودن اقدامات قبلی شورای امنیت نیز بیش از هر زمان دیگری آشكار شده است»
.
وی افزود: «یقینا، كسانی كه نمی‌خواهند آژانس را به حال خود واگذارند تا وظایف فنی خود را ایفا نماید، از هیچ تلاشی برای تضعیف فضای مثبت بوجود آمده در اثر انعقاد و اجرای كامل برنامه كاری دریغ نكردند و در این زمینه به یك هجمه گسترده تبلیغاتی همراه با ادعاهای جعلی، ارعاب و فشار علیه آژانس، مدیركل آن، برخی اعضای شورای امنیت و برنامه كاری متوسل شدند و موضوع به اصلاح " مطالعات ادعائی" نیز نمونه ای از این تبلیغات بی‌اساس و ارائه اطلاعات نادرست می‌باشد».

نماینده دائم كشورمان همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: «گزارش‌های آژانس خصوصا گزارش اخیر این نهاد و اظهارات مقامات آژانس مزبور به روشنی حكایت از آن دارد كه ملت ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و در عین حال بر پیگیری و اعمال‌حقوق مسلم و قانونی خود مصرانه پافشاری می‌كند».

خزاعی افزود: «گزارش اخیر آژانس به وضوح تاكید می‌كند كه همكاری ایران با آژانس بسیار فراتر از تعهدات قراردادی كشور ما بوده و فعالانه صورت گرفته است و برای مثال آژانس در گزارش اخیر خود در مواردی متعدد از جمله در پاراگرافهای ‪ ۱۸ ،۲۴ ،۳۴ ،۱۱‬و ‪ ۵۳‬بر این نتیجه گیری كه "اظهارات ایران با اطلاعات موجود نزد آژانس همخوانی دارد" یا "این اطلاعات با یافته‌های آژانس ناهمخوانی ندارد" تاكید كرده است».


سفیر ایران در سازمان ملل، همچنین اعلام كرد كرد كه درخواست شورای امنیت مبنی بر تعلیق غنی سازی كه در قطعنامه جدید نیز مطرح شده، كاملا غیر قانونی و فاقد هر گونه مشروعیتی است.

خزاعی با برشمردن برخی از دلایل نامشروع بودن این درخواست شورا در هشت بند ، اظهارداشت: «جمهوری اسلامی ایران درخواستی را كه از لحاظ حقوقی بی مبنا و مخدوش و از لحاظ سیاسی زورگویانه است ،نخواهد پذیرفت».

وی افزود: «همانگونه كه تاریخ شهادت می‌دهد هیچ میزان از فشار، ارعاب و تهدید قادر نخواهد بود ملت ما را مجبور كند كه از حقوق اساسی و قانونی خود دست بردارد».

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «ملت ما هیچگاه سعی نكرده است خواسته های خود را بر دیگران تحمیل كند و متقابلا هیچگاه به كسی اجازه نخواهد داد تا خواستهای ناعادلانه خود را بر این ملت تحمیل نماید».

خزاعی تصریح كرد: «ما درخواست برای تعلیق را مشروع نمی‌دانیم و درخواست از ملت ما برای تعلیق حقوق قانونی خود از نظر سیاسی غلط و از لحاظ حقوقی بی‌اساس و مخدوش است، زیرا نه در اساسنامه آژانس، نه در موافقتنامه پادمان و نیز نه در پروتكل الحاقی، در هیچكدام از آنها غنی سازی و بازفرآوری ممنوع نشده و حتی محدودیتی نیز برای سطح و میزان آنها ذكر نشده است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «تلاش برای الزام‌آور نمودن تعلیق از طریق شورای امنیت از همان ابتدا بر خلاف اصول بنیادین حقوق بین‌الملل، معاهده عدم اشاعه و قطعنامه های شورای حكام بوده است».

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: «قطعنامه های شورای امنیت كه تعلیق را الزام آور نموده خلاف مواضع تصریح شده اكثریت غالب جامعه بین المللی و نیز نقض آشكار ماده ‪ ۲۵‬منشور ملل متحد می‌باشد زیرا شورای امنیت نمی‌تواند كشورها را مجبور كند كه به آن دسته از تصمیمات این نهاد كه با سوء نیت اتخاذ می‌شوند گردن نهاده و یا درخواستهای این شورا را كه با اصول و اهداف منشور ملل متحد مغایرند اجرا نمایند».

خزاعی، گفت: «تاریخ و افكار عمومی مردم جهان در خصوص تصمیم ناعادلانه امروز شورای امنیت قضاوت خواهد كرد و اینجانب بعنوان نماینده یكی از دول بنیانگذار این سازمان،علاوه بر اقدامات ناعادلانه شورا در مورد ایران،اساسا از مسیری كه شورای امنیت در پیش گرفته و تعقیب می‌نماید، عمیقا ابراز نگرانی می‌نمایم».

وی افزود: «سازمان ملل بایستی محلی برای رسیدگی به مشكلات بین‌المللی و دفاع از حقوق ملتهای عضو در این دهكده جهانی باشد و باید ذاتا و بصورت موثر "شورایی برای امنیت" و محلی امن و مطمئن برای حفظ و احترام به حقوق ملتها و نه مكانی برای تضییع این حقوق باشد».

خزاعی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، اظهارداشت: «مطمئنا اكثریت قاطع اعضای سازمان ملل به جد نگران رفتار شورای امنیت هستند، رفتاری كه به شدت حیثیت و اعتبار این شورا را از بین برده است، لذا با وجود این همه بی‌عدالتی آیا حافظه تاریخی ملتها چگونه در رابطه با این نهاد مهم قضاوت خواهد كرد»؟

وی در ادامه با اشاره به سكوت شورای امنیت در قبال جنایات رژیم صهیونیستی تصریح كرد:«چرا با وجود این همه جنایت توسط رژیم صهیونیستی در سرزمینهای فلسطینی، جنایاتی كه دنیا را تكان داده و از سوی جامعه بین المللی، از جمله، به عنوان پاكسازی قومی، نسل كشی و جنایات جنگی توصیف شده، شورای امنیت از انجام هرگونه اقدام موثری برای پایان بخشیدن به آن باز مانده است»؟

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «چگونه است كه شورای امنیت از صدور یك بیانیه مطبوعاتی ساده و یا حتی ابراز چند كلمه ساده در رابطه باآلام مردم فلسطین با توجه به جنایات وحشیانه روزمره رژیم اسرائیل به سرزمینهای فلسطینی بویژه غزه كه منجر به كشته و مجروح شدن صدها فلسطینی بیگناه طی چند هفته گذشته شده، باز مانده است»؟

خزاعی اظهارداشت: «بدون شك، سكوت شورا و عدم اقدام آن در خصوص جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در گذشته منجر به وقوع هولوكاستی شده كه اینك توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه صورت می‌گیرد».

وی گفت: «مردم ایران هرگز بی‌تفاوتی و عدم اقدام شورای امنیت را در قبال حمله صدام به ایران كه منجر به هشت سال جنگ تحمیلی با تبعات و صدمات غیر قابل بیان گردید، فراموش نخواهند كرد».

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: «برخی از همین اعضای دائم شورای امنیت كه امروز برای صدور قطعنامه علیه ایران تلاش می‌كنند، حتی به خود زحمت ندادند تا این اقدام تجاوزكارانه را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی تلقی نمایند یا حداقل خواستار آتش بس و عقب نشینی نیروهای متجاوز شوند».

خزاعی گفت: «شورای امنیت حتی به خود زحمت نداد تا در قبال استفاده گسترده دیكتاتور سابق عراق از سلاحهای شیمیایی علیه نظامیان و شهروندان غیر نظامی ایرانی و نیز كردهای عراقی به ویژه در حلبچه حركتی موثر انجام دهد،سلاحهای شیمیایی كه توسط برخی از همین بانیان و حامیان قطعنامه امروز در اختیار صدام قرار گرفته بود».

وی تصریح كرد: «قطعا تبعات فاجعه بار بسیاری از رفتارهای ناعادلانه شورای امنیت در قالب هیچ عبارتی قابل بیان نیست. اینها تنها چند نمونه از موارد بیشماری است كه نشان می‌دهند شورای امنیت به دلیل وجود نواقص ذاتی و ساز و كار رای‌گیری (حق وتو) و مشكلات ساختاری در انجام وظایف خود ناتوان بوده و یا مبادرت به اتخاذ اقدامات ناعادلانه نموده و به همین علت است كه اكثریت قاطع جامعه جهانی بر این عقیده است كه این شورا باید دچار تحولات اساسی شود».

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: «امروز اعتبار شورای امنیت بیش از پیش قربانی امیال سیاسی چند كشور خاص گردیده و مخدوش شده است».

خزاعی افزود: «این اغراض سیاسی حتی سبب شده تا شورای امنیت گزارش و قضاوت ارگان فنی سازمان ملل یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز بر نتابیده و نسبت به آن بی‌توجهی نماید و برخی كشورها تعمدا تلاش می‌كنند آژانس را كه بخشی از نظام ملل متحد است تضعیف نمایند و به نظر می‌سد كه شورای امنیت حتی هیچ ارزشی برای سایر نهادها و بخشهای سازمان ملل متحد نیز قائل نیست».

وی تاكیدكرد: «بنابراین آیا نمی‌توان گفت كه امروزه شورای امنیت حتی برای بقیه نهادهای سازمان ملل هم محلی امن و مطمئن نیست»؟

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «مسلما رفتار شورای امنیت در تخریب حیثیت و اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرفا منافع آنهایی را تامین می‌كند كه بدنبال نادیده گرفتن آژانس هستند، از جمله رژیم صهیونیستی كه با دارا بودن صدها كلاهك هسته‌ای جدی‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای است».

خزاعی افزود: «اقدام شورا همچنین منافع كسانی را تامین می‌كند كه هرگز موافق تقویت، استقلال و بی‌طرفی آژانس نبوده‌اند».

وی اظهارداشت: «آنچه كه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌كند اعمال حقوق خود بر اساس معاهده ان پی تی و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می باشد و نه چیزی فراتر از آن. آیا این درخواستی نامشروع است»؟

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: «آیا عادلانه است كشوری را كه طبق اصول و مقررات و طبق تعهدات خود رفتار می‌نماید،مورد اقدامات تنبیهی و فشار قرار دهند»؟

خزاعی، افرود: «مردم دنیا اكنون اعتماد خود را نسبت به شورای امنیت از دست داده‌اند و اقدامات این شورا را نتیجه فشارهای سیاسی چند قدرت خاص برای پیشبرد مقاصد خود می‌دانند. این موضوعی بسیار مهم است كه شورا باید برای اعاده اعتبار خود بطور جدی به آن توجه كند».

وی گفت: «آیا با وجود این همه بی‌عدالتیهاو تبعیضی كه شورای امنیت روا می‌دارد می‌توان گفت كه این شورا یكی از ارگانهای منصف ، بی‌طرف و معتبر سازمان ملل است؟ و آیا می‌توان شورای امنیت را به عنوان "شورایی برای امنیت" دانست؟ من قضاوت را به اعضای محترم سازمان ملل و وجدانهای بیدار دنیا وا می‌گذارم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین