کد خبر: ۷۱۹۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰

مرگ‌های کرونایی در گروه ۸۰ سال به بالا چقدر کاهش داشته است؟

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال گذشته مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در گروه سنی بالای ۸۰ سال، ۲۶ درصد بود که این رقم در سال جدید برای این گروه سنی بعد از دریافت ۲ نوبت واکسن به ۱۴ درصد رسیده است.
مرگ‌های کرونایی در گروه ۸۰ سال به بالا چقدر کاهش داشته است؟
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا نهبندانی امروز در نشست خبری که در سالن شورای معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم که هر نوع واکسنی که در پایگاه‌های واکسیناسیون تزریق می‌شود را دریافت کنند. با توجه به سویش‌های جدیدی که این بیماری دارد و هر روز نوع جدیدی وارد کشور می‌شود، از شهروندان می‌خواهیم از دریافت واکسن امتناع نکنند زیرا با واکسیناسیون می‌توان به حداقل ایمنی لازم دست یافت.

وی افزود: هر زمان که در یک بازه زمانی کوتاه ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعیت هدف که شامل گروه سنی بالای ۱۸ سال می‌شود را واکسینه کنیم، انتظار می‌رود به حدی از ایمنی رسیده‌ باشیم؛ آن زمان می‌توان پروتکل‌ها را برداشت.

نهبندانی تاکید کرد: تاکنون ۷۵۶ هزار دوز واکسن به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شده که تا امروز صبح ۵۶۴ هزار دوز از این تعداد واکسن را به گروهای هدف تزریق کرده‌ایم. با توجه به اینکه ۷۵ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ متعلق به گروه سنی بالای ۶۰ سال است، دانشگاه علوم پزشکی مطابق سند ملی واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و گروه‌های سن‌بالا را بعد از واکسینه کردن پرسنل کادر درمان آغاز کرد.

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ابتدا گروه‌های سنی بالای ۸۰ سال واکسینه شدند و سپس به ترتیب ۵ سال به ۵ سال سن واکسیناسیون کاهش داده شد؛ بر این اساس در حال حاضر نوبت به گروه سنی ۵۵ سال به بالا رسیده که واکسینه شوند.

وی ادامه داد: تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گروه‌های سنی بالای ۸۰ سال، ۷۲.۷ درصد، گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال ۷۷ درصد، ۷۰ تا ۷۴ سال، ۷۴ درصد، ۶۵ تا ۶۰ سال، ۶۱ درصد و ۶۰ تا ۶۴ سال ۵۲ درصد واکسن دریافت کرده‌اند.

نهبندانی اضافه کرد: سال گذشته مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در گروه سنی بالای ۸۰ سال ۲۶ درصد بود که این رقم در سال جدید برای این گروه سنی بعد از دریافت دو نوبت واکسن به ۱۴ درصد رسیده است. کاهش درصد مرگ و میر در این گروه سنی تاثیر واکسیناسیون را نشان می‌دهد. امسال برخی از کادر درمان که واکسن دریافت کرده بودند، مبتلا به کرونا شدند که میزان بستری در آن‌ها بسیار کم و میزان مرگ و میر صفر بود.

همچنین جلیل توکلی افشار، استاد گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این نشست اظهار کرد: رعایت نکردن بسیاری از اصول اجتماعی مبنی بر این است که افراد تصور می‌کنند وقتی واکسن می‌زنند، نیازی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

وی افزود: به طور کلی واکسن‌هایی که در دست عوامل بهداشتی است و مورد استفاده قرار می‌گیرد، واکسن‌هایی با پلتفرم ضعیف یا کشته شده ویروس کروناست. واکسن سینوفارم از چین و کووبرکت براساس همین پلتفرم تهیه شده است. پلتفرم آسترازنکا و اسپوتنیک وی براساس DNA و پلتفرم واکسن‌های فایزر مدرنا براساس mRNA هستند که این نوع واکسن‌ در دسترس ما نیست. لازم به ذکر است از لحاظ علمی و براساس داده‌ها، تفاوت اثر بخشی قابل توجهی بین این واکسن‌ها وجود ندارد.

افشار گفت: این تصور با واکسیناسیون به صورت صددرصد در مقابل کرونا ایمن می‌شویم، هنوز ثابت نشده است. تا به امروز تحقیقات نشان داده که افرادی که دوز اول واکسن را دریافت می‌کنند به هیچ عنوان ایمن نیستند و باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین وقتی که دوز دوم را نیز دریافت کردند بین سه تا چهار هفته زمان لازم است تا ایمنی لازم را دریافت کنند بنابراین تزریق واکسن به معنای رعایت نکردن پروتکل‌ها نیست.

وی عنوان کرد: نوع دلتا سویش جدیدی از کروناست و داده‌های قوی وجود ندارد که این واکسن‌ها ما را از این نوع ویروس ایمن می‌کند یا خیر. برخی گزارش‌ها اعلام می‌کند که واکسن سینوفارم در مقابل این نوع ویروس ایمنی دارد اما هنوز به صورت علمی ثابت نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین