کد خبر: ۷۲۶۴۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
امیرعبداللهیان گفته مصوبه مجلس مانعی در راه مذاکرات احیای برجام است

مانع توافق در وین و احیای برجام چیست؟

در خبر‌ها خواندیم آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم روز چهارشنبه گذشته در جمع اصحاب رسانه از مصوبه مجلس یازدهم در مورد برجام به عنوان مانعی بر سر راه مذاکرات احیاء آن یاد کرد. این سخنی است که قبلاً رئیس‌جمهور سابق آقای روحانی و وزیر خارجه‌اش دکتر ظریف هم گفتند و براساس گفته‌های آنان، علت اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین نیز همین بود.
مانع توافق در وین و احیای برجام چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سخن وزیر خارجه کنونی درباره مصوبه، نشان‌دهنده اینست که دولت سیزدهم درصدد برطرف ساختن موانع احیاء برجام است کمااینکه رایزنی‌های روز‌های اخیر وزیر خارجه این دولت با وزرای خارجه چند کشور و بعضی از مسئولین مجامع بین‌المللی درباره برجام نیز نشانه عزم دولتمردان کنونی برای احیاء برجام است. ثمره احیاء برجام برای مردم ایران در گام اول، لغو تحریم‌هاست و به همین دلیل اگر تلاش‌های دولت سیزدهم در این زمینه به نتیجه برسد همه خوشحال خواهند شد.

برجام، هرچند خودش موضوعیت دارد و برخلاف تبلیغات مسمومی که علیه آن شد، دارای اهمیت و فوائد زیادی برای کشور است، ولی در شرایط بحران اقتصادی کنونی، ثمره احیاء آن که لغو تحریم‌هاست، از اهمیت بیشتری برخوردار است. این واقعیت را کسی نمی‌تواند منکر شود که مردم ایران در وضعیت معیشتی بسیار دشواری قرار دارند و تحریم مهم‌ترین عامل این وضعیت است. این درست است که تلاش مسئولان اجرائی می‌تواند تا حدودی بعضی از مشکلات را برطرف کند، ولی نباید تصور شود که آن‌ها می‌توانند معجزه کنند و در سایه تحریم‌ها هم کشور را از بحران اقتصادی خارج نمایند. معنای این سخن این نیست که برای رفع تحریم‌ها در برابر خواسته‌های غیرمنطقی طرف مقابل تسلیم شویم. نکته اینست که با حفظ اصول و حفاظت از منافع ملی نیز می‌توان راهی برای رفع تحریم‌ها پیدا کرد البته به این شرط که افرادی به بهانه‌های مختلف مانع ایجاد نکنند و منافع خود را بر منافع ملی و مصالح مردم ترجیح ندهند.

اینکه برجام را چه کسی و چه دولتی احیا کند، اصلاً مهم نیست. مهم اینست که با احیاء برجام و رفع تحریم‌ها مشکلات مردم برطرف شوند و کشور از بحران اقتصادی نجات پیدا کند. مردم، دنبال نام و نشان و دولت دوازهم و سیزدهم نیستند، آن‌ها می‌خواهند بی‌جهت گرفتار مشکلات معیشتی نباشند. این مشکلات اکنون بقدری زیاد است که تحمل آن برای اکثریت مردم امکان‌پذیر نیست.

دولت سیزدهم نیز هر قدر تلاش کند قطعاً بدون آنکه موانعی از قبیل بلاتکلیف بودن برجام و لوایح باقیمانده FATF را از سر راه بردارد نمی‌تواند بر غول بحران اقتصادی غلبه کند. در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت دولت سیزدهم به دلیل یکدست بودن می‌تواند حداکثر ظرفیت مالی داخلی را بکار بگیرد و حداکثر همکاری‌ها را نیز وارد میدان عمل کند و به جنگ مشکلات برود. این اقدامات در عین حال که بسیار مفید هستند، برای پایان دادن به بحران اقتصادی کشور کافی نیستند. کشور برای خارج شدن از بحران اقتصادی به استفاده از مجرا‌های تبادلات مالی بین‌المللی نیاز دارد. فروش نفت، دریافت پول‌های حاصل از صادرات و امکان خرید مایحتاج به صورت طبیعی، نیازمند مسدود نبودن مجاری تبادلات مالی هستند. چنین عملیاتی در شرایط تحریم امکان‌پذیر نیست. بکار بردن تعبیراتی از قبیل اقدامات جهادی و انقلابی در عین حال که برای دلگرم ساختن توده مردم مفید هستند، مشکلی از معیشت آن‌ها حل نمی‌کنند.

تصمیم‌گیرندگان دولت سیزدهم برای موفق شدن و عملی ساختن وعده‌های زیادی که داده‌اند باید به واقعیّت‌ها توجه کنند و هرجا لازم شد به خاطر منافع ملی و برطرف ساختن مشکلات مردم از عنوان، جایگاه و نام و نشان خود مایه بگذارند. برای حل مشکلات مردم، تصمیم‌گیرندگان باید ملامت‌های ملامت‌گران را تحمل کنند و به تصمیم‌سازان اجازه ندهند امیال و اهداف خود را بر آنان تحمیل نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
0
مصوبه مجلس باید اصلاح شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین