کد خبر: ۷۲۸۷۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳
گذر از پل مدیریت؛

دولت رئیسی در اختیار دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق

دانشگاه امام صادق (ع) واقع در پل مدیریت شهر تهران در سال‌های پس از انقلاب تاسیس شد تا مدیران هم‌تراز با اهداف و ویژگی‌های نظام اسلامی را پرورش دهد و سکان هدایت دولت‌ها در جمهوری اسلامی به آن‌ها سپرده شود؛ اتفاقی که حالا و بعد از قریب به چهل سال که از تأسیس آن می‌گذرد، با به‌کارگیری بیش از پیش تربیت شدگان این دانشگاه در پست‌های کلیدی و حساس دولت سیزدهم در حال عملی شدن است.
دولت رئیسی در اختیار دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق
آفتاب‌‌نیوز :

مجموعه‌ای بزرگ با معماری زیبا و محیطی سرسبز حوالی پل مدیریت فعلی که قدمت آن به سال ۴۸ برمی‌گردد و قبل از انقلاب شعبه مطالعات مدیریت دانشگاه هاروارد بود و قرار بود نسلی از مدیران آشنا با علوم روز دنیا در زمینه‌های صنعتی و مدیریتی پرورش دهد، اما بعد از انقلاب اسلامی، به عنوان اولین واحد دانشگاهی بعد از انقلاب فرهنگی، نامش به دانشگاه امام صادق (ع) تغییر کرد و زیر نظر نهادی به نام جامعه‌الامام الصادق قرار گرفت تا همچنان مدیران و کارشناسانی برای اداره کشور تربیت کند، اما این بار با استراتژی و خط مشی متفاوت و شیوه‌ای بر پایه معارف اسلامی. هدف از تاسیس دانشگاه امام صادق فراهم کردن بستری برای تحقیق و توسعه علوم انسانی و اجتماعی با محوریت مبانی اسلامی و همچنین تربیت مدیران متخصص و متعهد به مبانی انقلاب اسلامی، با چشم‌انداز تبدیل به دانشگاه یا پایگاه علمی و تربیتی جهان اسلام بود و هست، به همین منظور شعار «دانشگاه اسلامیِ مرجع» برای آن انتخاب شده است.

درجریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که تقریباً رقابتی بدون رقیب برای اصول‌گرایان بود، بار‌ها شعار دولت انقلابی یا دولت تراز انقلاب اسلامی را از اکثر نامزد‌ها شنیدیم و لابد دولت انقلابی بدون مدیران انقلابی شکل نخواهد گرفت. مدیران انقلابی هم عبارتی بود که بار‌ها از همین نامزد‌ها به خصوص از برنده آن رقابت‌ها سیدابراهیم رئیسی شنیده شد تا جایی که او یکی از ویژگی‌های مهم برای انتخاب وزرا و همکارانش را انقلابی بودن نامید و حالا با نگاهی به کابینه او می‌توان فهمید که یکی از منابع و مراجع او و مشاورانش برای انتخاب برخی مدیران ارشد همان جایی است که اساساً به همین علت تشکیل شد: دانشگاه امام صادق.

اوایل انقلاب برخی از تحصیل‌کرده‌های مقیم آمریکا و اروپا در دولت مستقر شدند و این روند کمابیش تا دولت‌های سازندگی هم ادامه داشت. در دولت اصلاحات، گرایش خاتمی به استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران، شریف و تربیت مدرس بود، در دولت‌های نهم و دهم برتری با نظامیان سابق بود، دولت روحانی هم با ترکیبی از باتجربه‌ها و درس خوانده‌های خارج از کشور چیده شد، اما ابراهیم رئیسی نگاه ویژه‌ای به فارغ‌التحصیلان امام صادق داشته. چندتن از وزرای جوان، معاونین رئیس جمهور و معاونین وزرا از چهره‌های شاخص امام صادق هستند.

وزرای امام صادقی

رئیسی دو تن از اعضای جوان و مهم تیم اقتصادی دولتش را از میان فارغ‌التحصیلان جوان این دانشگاه انتخاب کرد. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و حجت عبدالملکی وزیر کار دولت. هردو وزیر تحصیل‌کرده رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق و همچون بسیاری از هم‌کلاسان خود، از معتقدان جدی اقتصاد مقاومتی و مخالفان تصویب لوایح گروه ویژه اقدام مالی در ایران هستند.

معاونین امام صادقی.

اما بیش از وزرا، ابراهیم رئیسی در انتخاب معاونینش از مدیران فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) استفاده کرده. غلامحسین اسماعیلی از معتمدین ابراهیم رئیسی است که از قوه قضائیه جزء‌نزدیکان او بود و اکنون هم سمت مهم رئیس دفتر رئیس جمهور را در اختیار دارد. او جزء اساتید حقوق دانشگاه امام صادق (ع) است.
سیدمحمد حسینی هم که رشته معارف اسلامی و حقوق سیاسی را تا مقطع کارشناسی ارشد به صورت پیوسته در این دانشگاه گذرانده، به معاونت امور مجلس ابراهیم رئیسی منصوب شد.

از دیگر انتصابات اخیر ابراهیم رئیسی که او هم بسیار جوان و از تحصیل‌کرده‌ها و شاغلین دانشگاه امام صادق است، میثم لطیفی است. لطیفی مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و مدیریت صنعتی از دانشگاه امام صادق، عضو هیأت علمی این دانشگاه و ضمناً ریاست دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق را در کارنامه خود دارد و اکنون به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور منصوب شده است.

سکان مذاکرات در دستان باقری کنی.

اما ظاهراً این روال در میان معاونان وزرا هم پیش گرفته شده است. نمونه بارز آن انتصاب علی باقری کنی به عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه است. او که در زمان دبیری سعید جلیلی در شورای امنیت ملی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود، حالا به عنوان مقام ارشد مذاکرات هسته‌ای در تیم دیپلماسی کشور خدمت خواهد کرد. باقری کنی برادرزاده محمدرضا مهدوی کنی رئیس پیشین دانشگاه امام صادق و فرزند محمدباقر باقری کنی است که او هم مدتی بعد از فوت برادرش سرپرستی دانشگاه را برعهده داشت. او فارغ‌التحصیل لیسانس تا دکترای رشته معارف و اقتصاد از دانشگاه امام صادق است. علی باقری و برادرش مصباح‌الهدی به همراه اغلب اعضای خانواده کنی در دانشگاه امام صادق تحصیل کرده‌اند. مواضع علی باقری کنی بسیار به سعید جلیلی نزدیک و از مخالفان و منتقدان جدی برجام است.

البته انتصاب فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) به رده‌های پایین‌تر و مدیران میانی دولت هم رسیده است. به تازگی، محمد دهقان، معاون حقوقی ابراهیم رئیسی، جلیل محبی را به سمت سرپرست معاونت و هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی منصوب کرده است. محبی که پیش از این دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بود فارغ التحصیل دکترای رشته حقوق و جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه امام صادق (ع) و دانش آموخته حوزه علمیه است.

غایب بزرگ

در میان تمام نامزد‌های اصول‌گرا که در رقابت‌های ریاست جمهوری با ابراهیم رئیسی رقابت کردند، تنها سعید جلیلی است که تاکنون پست نگرفته است. محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور شد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس سازمان بنیاد شهید شد، علیرضا زاکانی هم به شهرداری تهران رسید و تنها کسی که برخلاف انتظار‌ها هیچ مسئولیتی در دولت نگرفته سعید جلیلی است. از این جهت او را می‌توان غایب بزرگ دولت سیزدهم نامید. بعد از این‌که سعید جلیلی به نفع رئیسی کنار کشید، از او به عنوان شانس اول رسیدن به وزارت امور خارجه یا حتی رسیدن به معاون اولی یاد می‌‍شد، اما در هیچ‌کدام از این پست‌ها به کار گرفته نشد. جلیلی از شناخته شده‌ترین فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه امام صادق است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکترای معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق به پایان رسانده و در این دانشگاه به تدریس دیپلماسی پیامبر می‌پردازد. به گفته خودش عنوان پایان‌نامه او «بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن» بوده که در سال ۱۳۸۱ از آن دفاع کرده و نمره بالایی گرفته است. این‌که جلیلی هنوز از جانب ابراهیم رئیسی سمتی در دولت نگرفته، باتوجه به این‌که هم‌از لحاظ فکری به رئیسی نزدیک است و هم ویژگی‌های مدنظر رئیس جمهور را دارد و هم از چهره‌های شاخص و تاثیر گذار دانشگاه امام صادق است، کمی‌عجیب به نظر می‌‍رسد. البته گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده او کماکان ادامه دارد و حالا در گمانه‌زنی‌ها از او به عنوان گزینه جانشین شمخانی در شورای امنیت ملی نام می‌برند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
23
7
مهم نیست کی باشد، مهم آن است اصالتا ایرانی تبار، با لیاقت و با عرضه باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
27
5
کور بشه هر کی که نمیتونه موفقیت ایران رو ببینه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین