کد خبر: ۷۳۱۳۶۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
بحران خشکسالی و کاهش ذخیره آب سدهای کشور

پیش‌بینی کم‌بارشی بی‌سابقه در پائیز| بحران برق و گاز در انتظار ایران؟

کم‌بارشی، کاهش میزان آب سفره‌های زیرزمینی، قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک و عوامل انسانی از جمله سوء مدیریت‌ها و کشاورزی سنتی سبب خشکسالی و کاهش آب ورودی سد‌ها طی سالیان اخیر در کشور شده است.
پیش‌بینی کم‌بارشی بی‌سابقه در پائیز| بحران برق و گاز در انتظار ایران؟
آفتاب‌‌نیوز :

کم‌بارشی، کاهش میزان آب سفره‌های زیرزمینی، قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک و عوامل انسانی از جمله سوء مدیریت‌ها و کشاورزی سنتی سبب خشکسالی و کاهش آب ورودی سد‌ها طی سالیان اخیر در کشور شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مقام‌های مرتبط با حوزه انرژی در ایران با نزدیک شدن به فصل سرما از بحران مزمن کمبود برق در ایران به ویژه با ادامه خشکسالی، کمبود ذخایر گاز و فرسوده بودن زیرساخت‌ها در کنار استخراج ارز‌های دیجیتالی، چون بیت کوین گفته‌اند.

قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی توضیحاتی را در رابطه با موضوع کاهش ذخایر آبی ارائه کرد.

قاسم‌زاده گفت: با توجه به اینکه کشورمان در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، همواره با بحران‌های آبی روبه‌رو هستیم.

به‌گفته مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در سال آبی گذشته (از مهر ماه ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰) پس از ۲ سالِ پربارش، دچار کم‌بارشی شدیم و میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است، بنابراین در زمان حاضر فقط ۳۹ درصد از مخازن سد‌های ما در سراسر کشور پر هستند.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور با اعلام اینکه "تمام آبی که می‌توانیم در سد‌های کشور ذخیره کنیم، ۵۰ میلیارد مترمکعب است"، گفت: با توجه به کمی بارش در دو سال گذشته در زمان حاضر حجم آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور ۱۹ میلیارد مترمکعب است.

به‌گفته قاسم‌زاده نصف این مقدار به‌دلیل اینکه زیر تراز پایداری است و شرایط کیفی مناسبی ندارد در دسترس نیست و از این میزان آب فقط ۹.۵ میلیارد مترمکعب قابل استفاده است که این میزان آب، تنها اندازه مصرف فصل پاییز است. با توجه به پیش‌بینی کم‌بارشی بی‌سابقه در پاییز جاری این میزان ذخیره آب می‌تواند نگران‌کننده باشد که البته وزارت نیرو تمهیدات لازم برای تأمین آب شرب و مقابله با شرایط بحرانی را پیش‌بینی کرده است.

در ادامه این برنامه تلویزیونی هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک کشور در رابطه با عدم مدیریت کارآمد گفت: در سال‌های اخیر مدیریت منابع فقط به بستن رودخانه‌ها و جمع کردن آب محدود شده است در حالی که در همین سدسازی‌ها عدم توجه به حوزه‌های بالادستی سبب خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها و ورود خاک به مخزن سد‌ها و غیر قابل استفاده شدن آن‌ها شده است به‌طوری که ۲۵۰ میلیون مترمکعب خاک وارد مخازن سد‌های ما شده است. ما در سال‌های پربارش به‌دلیل سیل و عدم ذخیره آب، ضرر می‌بینیم و در سال‌های کم‌بارش به‌دلیل خشکسالی دچار مشکل می‌شویم که این مشکلات تا حد زیادی به‌دلیل عدم اقدام بموقع و ایرادات مدیریتی و نظارتی است.

زمستان بحرانی در انتظار ایرانیان

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بخش عربی شبکه خبری "اسکای نیوز" در گزارشی با اشاره به تشدید احتمالی بحران برق و گاز در فصل سرد پیش رو نسبت به پیامد‌های این موضوع می‌نویسد: "در ژوئیه گذشته ایران شاهد بحران قطع برق بود که ساعت‌ها در طول روز ادامه داشت و منجر به بروز اعتراضات در چندین شهر شد.

"عبدالرضا چراغعلی" معاون امور عمرانی استاندار تهران اخیرا درباره کمبود احتمالی و جدی گاز در پاییز و زمستان امسال به خصوص در استان تهران هشدار داده و گفته که کمبود مورد انتظار بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب است.

"جواد اوجی" وزیر نفت نیز نسبت به کسری روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در زمستان هشدار داده و افزوده که حجم ذخایر سوخت نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته، اما به دلایل این موضوع اشاره نکرده است.

"مصطفی علوی" مدیر عامل شرکت گاز اصفهان نیز گفته که سال گذشته کسری گاز در زمان اوج مصرف در اصفهان ۱۵ میلیون متر مکعب بود و امسال پیش بینی می‌شود ۱۰ درصد افزایش داشته باشد و به حدود ۲۵ میلیون متر مکعب برسد.

ایران در حالی از کمبود گاز رنج می‌برد که دومین منبع بزرگ گاز در جهان است و یکی از دارندگان غنی‌ترین منابع نفتی در جهان قلمداد می‌شود؛ نفتی که می‌تواند به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

مسئولان کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی به دلیل خشکسالی و هم چنین استخراج ارز دیجیتالی بیت کوین را عامل مشکلات می‌دانند.

همچنین نگرانی از تکرار حوادث گذشته و بروز دوباره اعتراضات در شهر‌های مختلف پس از قطعی برق و ایجاد مشکلات در بیمارستان‌ها و ادارات دولتی نیز وجود دارد.

در آن زمان، معترضان با تعجب می‌گفتند چگونه در یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان از نظر دارا بودن نفت و گاز چنین اتفاقی رخ می‌دهد. مهم‌ترین عامل بحران برق در ایران فرسوده بودن زیرساخت‌ها، عدم نوسازی آن و خشکسالی بوده است. همچنین، نقش برخی نهاد‌ها در استخراج بیت کوین نیز باعث مصرف حجم زیادی از برق تولیدی شده است. ایران برای نجات از این وضعیت رو به وخامت از صادرکننده برق به وارد کننده برق تبدیل شده و از ارمنستان و ترکمنستان برق وارد می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
7
5
سید محرومان همه چی رو درست می کنه .غم مخور.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
12
2
کلا کار شماها القای نا امیدی در مردم است تا بتوانید به خواسته های خودتان برسید.
اما زهی خیال باطل که هیچ قدرتی جز حرف مفت زدن ندارید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
4
بداد مناطق مرکزی برسید خشکسالی علاوه بر مشکلات برای آب شرب و کشاورزی باعث فرونشست وحشتناک زمین شده که ادامه دار هم خواهد بود در اصفهان نقاطی وجود دارد که خانه ها و آپارتمانها را در معرض خطر تخریب قرار داده و همچنان برداشت آب از سفرههای زیر زمینی با شدت ادامه دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
1
6
43سال درتابستان ها مشکل آب وبرق دارید وزمستانها مشکل گاز دارید اداره نمودن کشور هنرمیخواهد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین