کد خبر: ۷۳۱۴۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
اسرائیل هنوز از رویکرد امریکا در قبال ایران نگران است

جزئیات تازه از جلسه مقام‌های آمریکا و اسرائیل درباره ایران؛ تل‌آویو تا سرحد مرگ نگران رویکرد بایدن است

ظاهرا در جلسه اخیر، امریکایی‌ها مدعی شدند در نهایت می‌توانند گزینه نظامی را علیه ایران در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای انتخاب کنند اما اسرائیلی‌ها قانع نشده‌اند. چگونه می‌توانید یک باره از صفر به صد حرکت کنید؟ آماده‌سازی عملیات نظامی زمان‌بر است و به عزم و انگیزه نیاز دارد و هیچ یک از این موارد در طرف امریکایی مشاهده نشده است. این موضوع تا سرحد مرگ ما را می‌ترساند.
جزئیات تازه از جلسه مقام‌های آمریکا و اسرائیل درباره ایران؛ تل‌آویو تا سرحد مرگ نگران رویکرد بایدن است
آفتاب‌‌نیوز :

به نظر می‌رسد نشست هفته جاری در کاخ سفید میان گروه مشورتی راهبردی امریکا و اسرائیل به اورشلیم (بیت المقدس) در مورد موضوع ایران به اسرائیل اطمینان خاطر نداده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی امریکا و "ایال هولاتا" همتای اسرائیلی‌اش به همراه تیم‌های همراه‌شان در کاخ سفید در تاریخ ۵ اکتبر در چارچوب گروه مشورتی راهبردی امریکا و اسرائیل دیدار کردند. رسانه‌ها پس از برگزاری جلسه، این دیدار را "باز" و "سازنده" توصیف کردند.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفته که بایدن خواستار مذاکرات با ایران است با این وجود، وی افزود اگر دیپلماسی شکست بخورد امریکا آماده انجام اقدامات لازم دیگر خواهد بود. همچنین، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که اسرائیل از امریکایی‌ها خواسته تا در صورت شکست مذاکرات تحریم‌های شدیدی را علیه ایران تنظیم کنند. منابع دیپلماتیک می‌گویند که دور از نظر افکار عمومی، جو در جلسات پشت در‌های بسته مطلوب نبوده است.

سایت "المانیتور" در گزارشی با اشاره به اینکه اسرائیل از دولت بایدن "سرخورده" شده و اینکه اسرائیل و امریکا "در یک خط و جهت قرار ندارند" می‌نویسد:"درک راهبردی اسرائیل و امریکا از ایران بسیار متفاوت از یکدیگر است.

یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل که در مذاکرات شرکت نکرده اما به دلیل نزدیکی به "بنی گانتز" وزیر دفاع اسرائیل از وضعیت جلسه برگزار شده و آنچه در آن رخ داده مطلع است، می‌گوید: بله، مذاکرات خوب و بسیار دوستانه و باز بود، پیام‌ها انتقال یافت اما از نظر ماهیت وضعیت بد است شاید حتی بسیار بد. در حال حاضر، هیچ برنامه عملیاتی مشترک احتمالی میان امریکا و اسرائیل علیه ایران در صورت شکست تلاش‌ها برای احیای برجام وجود ندارد و بدتر آن که امریکایی‌ها هیچ راه حلی برای چنین شرایطی ندارند. آنان برنامه "ب" ندارند. آنان بدیلی ندارند و آنچه نگران کننده است آن است که آنان واقعا نگران نیستند. آنان رویداد‌ها را کاملا متفاوت از ما می‌بینند. البته این حق آنهاست، اما برای ما بسیار نگران‌کننده است. به درخواست ما امریکایی‌ها تاکید دارند که اگر راه حل دیپلماتیک بی‌حاصل باشد گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند، اما منظور و مقصود آنان مشخص نیست. آنان بر ایران متمرکز نیستند و تمرکزشان بر چین و مسائل داخلی امریکا و شیوع کرونا متمرکز شده است. در امریکا هر تصمیم و قانونی باید از تصویب کنگره بگذرد. به نظر می‌رسد چراغ‌ها در واشنگتن در شب روشن می‌شود، اما نه به خاطر ایران و این نگران‌کننده است".

این سایت در ادامه می‌افزاید: تلاش اسرائیل برای نشان دادن این گزینه به امریکایی‌ها که می‌توان گزینه نظامی را روی میز قرار داد، فعلا شکست خورده است. منابع مطلع می‌گویند گانتز و نزدیکان او در جلسات گفته‌اند که می‌توان اقداماتی برای افزایش فشار علیه ایران انجام داد از جمله برگزاری رزمایشی عظیم در خلیج فارس یا یکی از کشور‌های همسایه ایران، افزایش تحرکات ناو‌های هواپیمابر در خلیج فارس، منفجر ساختن بمب و مسائلی از این قبیل. با این وجود، امریکایی‌ها با این نظرات موافق نبوده‌اند چرا که گمان نمی‌کنند امنیت ملی امریکا در معرض تهدید از سوی تلاش هسته‌ای ایران قرار دارد. یک منبع اسرائیلی می‌گوید چنین رویکردی از سوی امریکا را مشابه دوران اوباما است.

این منبع مطلع می‌گوید: ظاهرا در جلسه اخیر، امریکایی‌ها مدعی شدند در نهایت می‌توانند گزینه نظامی را علیه ایران در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای انتخاب کنند اما اسرائیلی‌ها قانع نشده‌اند. چگونه می‌توانید یک باره از صفر به صد حرکت کنید؟ آماده‌سازی عملیات نظامی زمان‌بر است و به عزم و انگیزه نیاز دارد و هیچ یک از این موارد در طرف امریکایی مشاهده نشده است. این موضوع تا سرحد مرگ ما را می‌ترساند.

این منبع اسرائیلی می‌گوید: تلاش می‌کنیم تا به امریکا نشان دهیم که خواب‌آلودگی فعلی را کنار گذارد. وضعیت ایران می‌تواند شبیه کره شمالی باشد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد ما نتوانسته‌ایم دولت بایدن را متقاعد کنیم.

"المانیتور" در ادامه می‌نویسد: نوعی افسردگی در طرف اسرائیلی دیده می‌شود. جلسات برگزار می‌شوند، اما با ناامیدی بیش‌تر در طرف اسرائیلی پایان می‌یابند. به نظر می‌رسد راهی طولانی پیش رو است و هیچ طرفی حاضر به ریسک و قمار کردن نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
بیدل
|
Hong Kong
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
2
5
از دشمن قوی نباید ترسید ولی دشمن ضعیف واقعا میتواند خطرناک باشد و اسراییل دشمن ضعیفی است که به سلاح های پیشرفته مجهز است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
12
4
مرگ بر ضد ولایت فقیه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین