کد خبر: ۷۳۱۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
سرخوردگی گسترده از طبقه سیاسی حاکم فعلی عراق

چالش عراق برای رابطه با ایران و امریکا/ پس از انتخابات اخیر چه روی خواهد داد؟

باید منتظر ماند و دید آیا صدر تصمیم می‌گیرد "مصطفی کاظمی" که به دنبال ایجاد توازن بین منافع ایران و امریکا در عراق بوده و در این زمینه موفق عمل کرده را مجددا به عنوان نامزدی برای مصالحه‌جویی و تصدی مقام نخست وزیری انتخاب کند یا خیر.
چالش عراق برای رابطه با ایران و امریکا/ پس از انتخابات اخیر چه روی خواهد داد؟
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در گزارشی درباره نتایج انتخابات اخیر در عراق می‌نویسد: شبه نظامیان شیعه عراقی مورد حمایت ایران در انتخابات عراق شکست خوردند در حالی که "مقتدی صدر روحانی شیعه که رویکردی ملی گرایانه‌تر را اتخاذ کرده پیروز شد و از خود چهره‌ای قوی را به نمایش گذاشت. این پیروزی باعث افزایش تنش در میان گروه‌های مختلف شیعه در عراق خواهد شد و به طور بالقوه چالش عراق در ایجاد توازن در رابطه خود با ایران و امریکا را پیچیده‌تر می‌سازد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "آسوشیتدپرس" در ادامه می‌نویسد: به نظر می‌رسد سرخوردگی گسترده از طبقه سیاسی حاکم فعلی عراق به ائتلاف سیاسی صدر برای پیروزی در انتخابات با کم‌ترین میزان مشارکت کمک کرده است.

مقتدی صدر واعظ مذهبی ۴۷ ساله که تبدیل به یک رهبر پوپولیست شده از خشم گسترده عراقی‌ها نسبت به مداخلات کشور‌های خارجی در آن کشور به نفع خود استفاده کرد. او که سال‌ها رهبری شورش علیه نیرو‌های امریکایی را برعهده داشت، در سال‌های اخیر تلاش کرد تصویر یک ملی‌گرا را از خود نشان دهد که در برابر فساد طبقه نخبه حاکم و ناتوانی آنان از ارائه خدمات عمومی ایستاده است.

اگرچه مقتدی صدر روابط نزدیکی با ایران دارد اما به طور علنی از نفوذ ایران و امریکا در عراق انتقاد می‌کند. صدر دستور داد میلیون‌ها عراقی از جمله شبه نظامیان سابق ارتش مهدی که در روز‌های اولیه اشغال عراق علیه امریکایی‌ها جنگیده بودند در انتخابات شرکت کنند. علیرغم تحریم انتخابات از سوی بسیاری از عراقی‌ها از روی بی تفاوتی و بی اعتنایی، ماشین سیاسی پیچیده صدر پایگاه وفاداران و پیروان اش را برای رای دادن بسیج کرد.

این خبرگزاری با اشاره به نقش ترور ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد توسط حمله پهپادی امریکا در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی در شکست اخیر شبه نظامیان عراقی در انتخابات می‌نویسد: این ترور منجر به ایجاد شکاف‌های تازه‌ای در میان گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی شد و سبب شد تا آنان به طور فزاینده‌ای غیرقابل کنترل شده و اختلاف میان‌شان افزایش یافت.

"احسان الشمری" تحلیلگر سیاسی می‌گوید که نتیجه انتخابات پیامی قوی به ایران بود؛ اینکه رای دهندگان می‌خواهند گروه‌های شبه نظامی شیعه عراقی سلاح‌های‌شان را زمین بگذارند.

آسوشیتدپرس" در این گزارش با طرح این پرسش که پس از انتخابات اخیر در عراق چه روی خواهد داد می‌نویسد: نتیجه انتخابات اخیر پیامد‌های داخلی را به دنبال خواهد داشت و تا حد زیادی در تعیین روابط عراق با همسایگان آن کشور و رابطه با امریکا در چهار سال آینده موثر خواهد بود.

بعید است که صدر بتواند دولتی ائتلافی را بدون حضور گروه‌های سیاسی وابسته به ایران تشکیل دهد. هر حزب یا ائتلاف سیاسی باید اکثریت ۳۲۹ کرسی پارلمان را به دست آورد تا بتواند نخست‌وزیر را انتخاب کرده و دولت تشکیل دهد. انتظار می‌رود ماه‌ها مذاکره در جریان باشد تا ائتلافی با دستکم ۱۶۵ نماینده پارلمان تشکیل شود و نخست‌وزیر را انتخاب کند. ایران نفوذ خود را بر چند بلوک و شخصیت شیعه حفظ کرده و به دنبال اعمال فشار بر روند رایزنی‌های پشت پرده است.

امریکا و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس منتظر هستند تا ببینند آیا "مصطفی کاظمی" نخست‌وزیر فعلی می‌تواند دور دوم نخست‌وزیری‌اش را تمدید کند یا خیر.

باید منتظر ماند و دید آیا صدر تصمیم می‌گیرد "مصطفی کاظمی" که به دنبال ایجاد توازن بین منافع ایران و امریکا در عراق بوده و در این زمینه موفق عمل کرده را مجددا به عنوان نامزدی برای مصالحه‌جویی و تصدی مقام نخست وزیری انتخاب کند یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین