کد خبر: ۷۳۲۶۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
پیشرفت در سطح گشایش دفاتر دیپلماتیک خواهد بود

جزئیاتی تازه از مذاکرات ایران و عربستان؛ آیا روابط تهران – ریاض در حال گرم‌تر شدن است؟

اعتقاد در عربستان بر این است که پنجره‌ای از فرصت‌ها برای بهبود روابط با ایران وجود دارد. اعتقاد ندارم به زودی تبادل سفرا میان دو کشور صورت گیرد، اما افتتاح دفتری دیپلماتیک محتمل و واقع‌بینانه است و فعلا گامی بسیار مثبت خواهد بود.
جزئیاتی تازه از مذاکرات ایران و عربستان؛ آیا روابط تهران – ریاض در حال گرم‌تر شدن است؟
آفتاب‌‌نیوز :

روابط یخ زده و سرد میان عربستان در حال گرم‌تر شدن است و ممکن است منجر به احیای روابط دوجانبه شود. در واقع، ممکن است کنسولگری‌ها و دفاتر دیپلماتیک میان دو کشور به زودی افتتاح شوند اما بعید به نظر می‌رسد که این دو کشور به متحدان نزدیک یکدیگر تبدیل شوند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در سال جاری میلادی، عربستان و ایران بار‌ها با یکدیگر جلسات مذاکره برگزار کرده‌اند. چهار نشست در بغداد و یک جلسه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک که نشان‌دهنده تداوم گرم شدن روابط دوجانبه میان تهران - ریاض است.

"عدنان طباطبایی" کارشناس مسائل ایران و مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی "کارپو" در بن آلمان به "دویچه وله" می‌گوید: در حال حاضر ادامه مذاکرات علامت مثبتی است و دیگر قابل انکار نیست. با این وجود، زمانی که رویکرد تهران و ریاض را مقایسه می‌کنیم، تهران نسبت به چشم‌انداز مثبت مذاکرات اطمینان بیشتری دارد.

به نظر می‌رسد اعتماد به نفس ظاهری ایران مطابق این تصور است که تهران گمان می‌کند دست بالاتر و موقعیت قوی‌تری علیرغم فشار تحریم‌های امریکا بر اقتصاد آن کشور دارد.

طباطبابی می‌گوید: آیا این گمان ایران موجه است یا خیر بحث دیگری است. نکته اصلی آن است که ایران علاقه زیادی به گسترش روابط جاری منطقه‌ای دارد. به نظر می‌رسد عربستان بزرگترین کشور خاورمیانه پس از مصر و دومین اقتصاد بزرگ از نظر جمعیتی در جهان عرب است و می‌تواند شریک تجاری مهمی برای اقتصاد آسیب دیده ایران باشد.

"صنم وکیل" کارشناس مسائل منطقه در اندیشکده "چتم هاوس" به "دویچه وله" می‌گوید: احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان این پیام را به منطقه می‌دهد که ایران یک قدرت منطقه‌ای است و باید با آن رقابت کرد.

در پیگیری منافع اقتصادی، تهران تنها نیست. "صنم وکیل" می‌گوید: در بستر شیوع کرونا و جنگ جاری در یمن، دولت عربستان منافع امنیتی و اقتصادی را اولویت خود قرار داده و به دنبال پایان دادن به جنگ در یمن برای پرداختن به چشم‌انداز ۲۰۳۰ و جذب سرمایه‌های خارجی است.

در استراتژی ۲۰۳۰، عربستان به دنبال ایجاد اصلاحات هدفمند در اقتصاد آن کشور در حوزه گردشگری و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است. طباطبایی، اما می‌گوید این تصور که ایران به طور کامل انصارالله را در یمن تحت کنترل خود دارد گمراه‌کننده است. ایران نمی‌تواند نحوه رفتار انصارالله را به آن گروه دیکته کند.

او اشاره می‌کند انصارالله و عربستان ریشه‌های جنگ شان به خطوط و گسل‌های داخلی در یمن باز می‌گردد و این صرفا جنگ میان تهران و ریاض نیست.

"صنم وکیل"، اما می‌گوید ایران باید به طور علنی از آتش بس در یمن حمایت کرده و تلاش دیپلماتیک انجام دهد چرا که بدون آن پیشرفت واقعی‌ای در مذاکرات حاصل نخواهد شد. خروج امریکا از افغانستان نیز انگیزه‌ای برای عربستان برای مذاکره با ایران است. سعودی‌ها متوجه شده‌اند دولت بایدن علاقمند به سرمایه‌گذاری در خاورمیانه و حمایت از متحدان سنتی امریکا در منطقه نیست.

طباطبایی می‌گوید: من تازه از ریاض بازگشته‌ام. اعتقاد در عربستان بر این است که پنجره‌ای از فرصت‌ها برای بهبود روابط با ایران وجود دارد. اعتقاد ندارم به زودی تبادل سفرا میان دو کشور صورت گیرد، اما افتتاح دفتری دیپلماتیک محتمل و واقع‌بینانه است و فعلا گامی بسیار مثبت خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
1
3
با یک بالای دیوار رفتن دچار اینهمه زحمت.
بجای اینهمه مذاکرات باید آنها مجازات گردند!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین