کد خبر: ۷۳۵۲۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
عربستان و ایران با میانجی‌گری عراق مذاکرات با یکدیگر را از سر گرفته‌اند

بیش از ۴۰ سال جنگ سرد و ۵ سال قطع روابط دیپلماتیک؛ آیا زمان آشتی عربستان و ایران فرارسیده؟

پس از آن که عربستان در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی وارد هفتمین سال جنگ علیه انصارالله در یمن شد، این موضوع را مشاهده کرد که امنیت خلیج فارس آسیب دیده است. ریاض به این نتیجه رسید که هزینه هنگفت نظامی در یمن فایده‌ای ندارد و باید با مذاکرات مستقیم با ایران از معضل یمن رهایی یابد. به موازات آنکه ایران دارای کارت‌های قوی در پرونده یمن است، عربستان نیز دارای کارت‌های قوی در حوزه اقتصادی است به ویژه آن که ایران منتظر بازگشت کامل سطح صادرات نفت خود به سطوح بالای قبلی همزمان با افزایش قیمت نفت است تا اقتصاد آن کشور احیا شود.
بیش از ۴۰ سال جنگ سرد و ۵ سال قطع روابط دیپلماتیک؛ آیا زمان آشتی عربستان و ایران فرارسیده؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از نزدیک به پنج سال قطع رابطه دیپلماتیک و ۴۲ سال جنگ سرد، عربستان و ایران با میانجی‌گری عراق مذاکرات با یکدیگر را از سر گرفته‌اند. اگرچه مذاکرات میان ایران و عربستان که آخرین دور آن در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی انجام شد به برقراری رسمی روابط دو کشور نیانجامیده اما نشانه‌های متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند یخ روابط دو کشور در حال آب شدن است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بخش عربی شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی به میزان امکان‌پذیری آشتی ایران و عربستان پرداخته و می‌نویسد: اولین دور مذاکرات بین عربستان و ایران در سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی و پس از هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو با استفاده از موشک و پهپاد رخ داد که دو میلیارد دلار برای عربستان هزینه داشت. در حالی که جهان انتظار تشدید بحران و وقوع جنگی تمام‌عیار در منطقه را داشت، واشنگتن و ریاض اقدام نظامی علیه ایران انجام ندادند. به طور غیرمنتظره‌ای حملات آرامکو باعث برقراری آرامش در روابط میان دو کشور و تسریع مذاکره میان طرفین شد. عربستان با موضعی انعطاف‌پذیر به ایران اجازه داد تا استثنا در توافق اوپک برای کاهش تولید را تمدید کند تا باعث کاهش درآمد‌های نفتی ایران در نتیجه تحریم‌های امریکا نشود. عربستان با کاهش داوطلبانه تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز فرصتی طلایی را به تهران داد تا کاهش تولید نفت آن کشور جبران شود.

در آوریل گذشته، خبرگزاری "رویترز" در گزارشی اشاره کرد که صادرات نفت ایران به ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت در حالی که پیشتر در اوج کارزار فشار حداکثری ترامپ صادرات روزانه نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته بود.

این شبکه خبری می‌افزاید: پس از آن که عربستان در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی وارد هفتمین سال جنگ علیه انصارالله در یمن شد، این موضوع را مشاهده کرد که امنیت خلیج فارس آسیب دیده است. ریاض به این نتیجه رسید که هزینه هنگفت نظامی در یمن فایده‌ای ندارد و باید با مذاکرات مستقیم با ایران از معضل یمن رهایی یابد. به موازات آنکه ایران دارای کارت‌های قوی در پرونده یمن است، عربستان نیز دارای کارت‌های قوی در حوزه اقتصادی است به ویژه آن که ایران منتظر بازگشت کامل سطح صادرات نفت خود به سطوح بالای قبلی همزمان با افزایش قیمت نفت است تا اقتصاد آن کشور احیا شود.

همچنین، عوامل خارجی، چون پایان ریاست جمهوری ترامپ، تغییرات منطقه‌ای مانند سقوط دولت افغانستان و ظهور طالبان، آغاز خروج امریکایی‌ها از عراق و تسریع روند عادی‌سازی دولت‌های عربی و اسرائیل، ایران را به این نتیجه رسانده که باید با عربستان وارد تعامل شود. ایران معتقد است با بهبود روابط با ریاض می‌تواند عربستان را متقاعد کند که مانع از عادی‌سازی رابطه دولت‌های عربی با اسرائیل شود. ایران نیاز دارد که توافق هسته‌ای و مذاکرات با ریاض را با پیشرفت همراه سازد تا اقتصاد بحرانی خود را ترمیم کند.

رئیسی با وضعیتی مواجه است که کرونا در ایران جریان دارد. قیمت کالا‌ها در ایران افزایشی ۴۰ درصدی داشته و دولت با کسری بودجه مواجه است. رئیسی وعده خروج اقتصاد از رکود را داده است. این برگ برنده او برای تداوم دور دوم ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ebi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
1
7
ایجاد تنش بین ایران و عربستان کار نفوذی ها اسراییل در بین اصولگراها بود که این همه هزینه وتلفات رو در این منطقه بیادگار گذاشت و حالا حالا هم ادامه خواهد داشت....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
4
1
مذاکره با عربستان در شرایط فعلی وقت تلف کردن هست.منافع این کشور در ایجاد تشنج و درگیری سیاسی با جمهوری اسلامی هست.یا لااقل این کشور منافعش رو از اساس اینطور تعریف کرده.چون سیاستمدارانش فکر می کنند عادی کردن روابط با ایران در شرایط فعلی فقط منافع جمهوری اسلامی رو تامین می کنه و سودی به حال آنها ندارد.و خارج شدن ایران از انزوا در جهت منافع اونها نیست.اگر ایران از موضع انزوای جهانی و ضعف خارج بشه و روابطش با غرب عادی بشه شاید ناچار بشن در ظاهر و با اکراه کمی سیاست هاشون رو تغییر بدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
0
8
نه بابا حالا چه عجله‌ای هستش.
بزارین چند بار دیگه لوازم بچینن تو سفارتخونه‌شون بعد از دیوارشون بریم بالا لوازم رُ آتیش بزنیم یه حالی بکنیم تا بعد ببینیم آدم میشن هر چی ما امر کردیم انجام بدن یا نه. باید همونی که ما میگیم و میخوایم انجام بدن تا بفهمیم آدم شدن. به این مفتیا دست از سرشون بر نمیداریم.
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
0
6
سلام بر همگان .برای کشور ایران انگیزه ایجاد تنش با عربستان نیست.چه بهتر به اختلافات در شرایط کنونی خاتمه دهند .برای ایرا تجربه چهل سال کافی است .بااین همه ضر وزیان که عاید شد .الله اعلم .ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
8
0
آفتاب غرب پرست بی سواد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین