کد خبر: ۷۳۶۱۵۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای در گفتگو با کارشناسان

آیا می‌توان توافق هسته‌ای را نجات داد؟ چه چالش‌هایی پیش روی احیای برجام قرار دارند؟

مذاکرات هسته‌ای قرار است از پایان ماه جاری میلادی از سر گرفته شود با این وجود چالش‌ها برای دستیابی به توافق کماکان بسیار زیاد هستند.
آیا می‌توان توافق هسته‌ای را نجات داد؟ چه چالش‌هایی پیش روی احیای برجام قرار دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سایت امریکایی "وووکس" در گزارشی تحلیلی با چندین کارشناس در مورد چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای گفتگو کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت با اشاره به این که بایدن از زمان کارزار انتخاباتی گفته بود خواستار احیای برجام است، اما تلاش‌ها برای انجام این کار تا حد زیادی متوقف شده می‌نویسد: هدف از گفتگو‌هایی که اواخر ماه جاری از سر گرفته خواهد شد آن است که ایران متقاعد به دست برداشتن از تولید سوخت هسته‌ای در سانتریفیوژ‌ها شود و امریکا تحریم‌های مربوط به بخش انرژی را لغو کند. دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان مایل‌اند آن را "توافق متقابل" نامگذاری کنند. تهران ممکن است یک امتیاز دیگر را نیز بخواهد که ارائه آن فوق‌العاده دشوار است: تضمین این که اگر فرد دیگری رئیس جمهوری امریکا شد همه چیز از بین نرود و امریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود.

احیای برجام با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود. اعتماد سیاسی بین تهران و واشنگتن در هم شکسته شده است.

منتقدان برجام می‌گویند این توافق نتوانست فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را محدود سازد و در توافق هسته‌ای دوره اوباما به آن پرداخت نشد. برخی از کارشناسان، اما باور دارند که احیای برجام نقطه آغازی برای همکاری‌های بیش‌تر ایران در سایر موضوعات با امریکا خواهد بود.

با این وجود، تداوم تحریم امریکا علیه ایران به خصوص در مورد برنامه پهپادی نشان می‌دهد امریکا کماکان می‌خواهد فشار را بر ایران حفظ کند.

برای ایران به دلیل مواجهه با تداوم فشار از سوی آمریکا بازگشت به مذاکرات هسته‌ای دشوارتر می‌شود.

"اسفندیار باتمانقلیچ" تحلیلگر شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید: "این فرض وجود دارد که دولت رئیسی رویکرد طرح مطالبات حداکثری را برای مذاکرات اتخاذ خواهد کرد؛ چیزی مانند فشار برای لغو تحریم‌های بیش‌تر فراتر از برنامه هسته‌ای ایران". ایران احتمالا استدلال خواهد کرد که این امریکا بود که از توافق هسته‌ای خارج شد و آن کشور باید حسن نیت خود را ثابت کند. با این وجود، اکنون که ایران مفاد برجام را نقض کرده چندان نمی‌تواند این استدلال را با قدرت مطرح کند.

"ساموئل هیکی" تحلیلگر در زمینه کنترل تسلیحات معتقد است در نتیجه، منطقی به نظر می‌رسد که دو طرف به تدریج گام‌هایی را برای بازگشت به توافق بردارند".

"وطن خواه" کارشناس مسائل خاورمیانه به "ووکس" می‌گوید: "در سال ۲۰۱۵ میلادی لغو تحریم‌هایی که برجام وعده داده بود به طور کامل برای ایران محقق نشد. در نتیجه، ایران احساس کرد خطر هنوز وجود دارد. ایران می‌توانست بر روی کاغذ با جهان تجارت کند، اما در عمل شرکت‌های بسیاری از ایران فاصله می‌گرفتند".

خواسته ایران احتمالا نوعی تضمین برای آن است که توافق هسته‌ای تازه در برابر تغییرات سیاسی داخلی امریکا مصون باقی بماند. این در حالی است که مخالفت با توافق با ایران در میان جمهوری‌خواهان باقی مانده است.

سناتور "تد کروز" اخیرا در توئیتی نوشت که قطعا رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه در آینده توافق با ایران را پاره خواهد کرد.

"حسین موسویان" مذاکره کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران می‌گوید امریکا نمی‌تواند چنین تضمینی را به ایران ارائه دهد.

غلبه بر این مشکلات دشوار خواهد بود. کارشناسان می‌گویند یافتن سازوکاری برای اطمینان دادن امریکا و اروپایی‌ها به موسسات مالی جهان برای تجارت با ایران دشوار است.

"وطن خواه" می‌گوید امریکا می‌تواند این کار را از طریق تضمین دادن به شرکت‌های امریکایی آغاز کند و این یک پیام مهم و عملی خواهد بود.

"افشون استوار" کارشناس مسائل ایران می‌گوید: "به دلیل آن که معلوم نیست در سال ۲۰۲۴ پس از انتخابات امریکا چه رخ خواهد داد به نظر نمی‌رسد ایران واقعا علاقه‌ای برای بازگشت به توافق هسته‌ای یا حتی لغو تحریم‌ها داشته باشد. ایران راه‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده تا دستکم بتواند سرپا باقی بماند و بحرانی که تحریم‌ها بر آن کشور تحمیل کرده‌اند را مدیریت کند. همچنین، ایران مجبور به فداکاری یا سازش از نظر استراتژیک، نظامی و سیاست خارجی نیست. ایران در برابر کارزار فشار حداکثری ترامپ نیز مقاومت کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
1
1
سلام
برجام جاده دوطرفیه است
در صورتی نجات می یابد
که5+1بدون حب وبغض وزیادی خواهی اصول بین المللی را هنگام مذاکره ،چه بعد از ان رعایت نمایید وبه ان پایبند باشند
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
2
3
توافق با آمریکا یعنی ادامه کمک به ... سوریه، عراق، یمن و افغانستان است....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
1
4
بعید است برجام دیگر بجایی برسد تحریمها ادامه خواهد یافت
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
3
اگر برجام هم به نتیجه برسد مطمنا با روی کار آمدن حزب جمهوری خواه در آمریکا دوباره کنار گذاشته میشود متاسفانه ... هنوز مسئولین نمی خواهند واقعیت دنیا را درک کنند و هنوز به سیاستهای اشتباه در منطقه ادامه می دهند دخالت در امور چند کشور قعطی زده و درگیر جنگ هیچ کمکی نه به آنها میکنه نه به ما ، فقط روز به روز ما را بد بختر و انها را فقیرتر میکنه جهان کدخدا بودن آمریکا را قبول کرده ولی ما...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین